تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 326 |
تعداد مقالات | 2,803 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,227,641 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,881,169 |
الگوی رهبری یادگیریمحور در مدارس ابتدایی ایران | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقاله 1، دوره 5، شماره 2، تیر 1403، صفحه 1-16 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2023.13073.1291 | ||
نویسندگان | ||
خلیل زندی* 1؛ سیامک صادقی2 | ||
1استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
2دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه بوعلی سینا، همدان | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: در سالهای اخیر، رهبری یادگیریمحور مورد استقبال اندیشمندان و پژوهشگران تعلیم و تربیت قرار گرفته است. هدف از پژوهش حاضر، تبیین ابعاد، مؤلفهها و نشانگرهای رهبری یادگیری محور در مدارس ابتدایی ایران بوده است. روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر مبتنی بر پارادایم تفسیری است و از نظر ماهیت، هدف، رویکرد، و روش به ترتیب اکتشافی، کاربردی، استقرایی و کیفی است. همچنین راهبرد مورد استفاده، تحلیل تماتیک بوده است. مشارکتکنندگان در این پژوهش، 10 نفر از معلمان مدارس ابتدایی در سطح کشور بودند که با استفاده از رویکرد نمونهگیری هدفمند و روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمهساختاریافته بود که قابلیت اعتماد آنها بر مبنای معیارهای چهارگانه باورپذیری، اطمینانپذیری، تأییدپذیری و انتقالپذیری تأیید شد. اکتشاف مفاهیم اولیه، مضامین فرعی و مضامین اصلی، از طریق تحلیل تماتیک و با استفاده از کدگذاری باز، مقایسه مستمر دادهها، و یادداشتبرداری تحقق پیدا کرد. یافتهها: نتایج این پژوهش دستیابی به الگوی رهبری یادگیریمحور مشتمل بر 60 نشانگر، 20 تم فرعی و 9 تم اصلی بود. تمهای اصلی بیانگر رهبری یادگیریمحور عبارت از توسعه چشمانداز یادگیری، نظارت و راهنمایی تحولی، حمایت از توسعه حرفهای معلم، توسعه اجتماعات حرفهای یادگیری، حمایت از توسعه فعالیتهای پداگوژیکی، الگوی یاددهی یادگیری، ایجاد جو تعامل خانه و مدرسه مبتنی بر یادگیری، تأمین منابع مورد نیاز یادگیری، و عطف توجه به دانشآموزان دارای مشکلات یادگیری بودند. بحث و نتیجهگیری: نتایج نتایج این پژوهش میتواند مسیر حرکت از معنای سنتی رهبری آموزشی به برداشت نوین از آن را تسهیل گرداند. | ||
کلیدواژهها | ||
رهبری یادگیریمحور؛ چشمانداز یادگیری؛ یادگیری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 160 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 17 |