تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 306 |
تعداد مقالات | 2,643 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,970,000 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,674,451 |
تأثیرتوانبخشی شناختی رایانهیار مبتنی بر حافظه فعال بر بهبود کارکردهای اجرایی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 3، دوره 13، شماره 2، اسفند 1402، صفحه 32-45 اصل مقاله (1.06 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2024.14448.2146 | ||
نویسندگان | ||
محب صالحی1؛ فاطمه پورآقا رودبرده* 2؛ سید موسی کافی3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، مؤسسه آموزش عالی راهبرد شمال، رشت، ایران | ||
2استادیار گروه روانشناسی، مؤسسه آموزش عالی راهبرد شمال، رشت، ایران | ||
3استاد گروه روانشناسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف این مطالعه، بررسی تأثیر توانبخشی شناختی رایانه یار بر بهبود حافظه فعال دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص بود. روشها: طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی همراه با پیشآزمون و پسآزمون، بدون گروه کنترل بود. نمونه پژوهش شامل 15 دانش آموز دارای اختلال یادگیری خاص بودند که به صورت هدفمند از بین مراجعهکنندگان به مراکز اختلالات یادگیری دولتی و خصوصی شهرستان بندر انزلی انتخاب شدند و به مدت 8 جلسه 1 ساعته، آموزش توانبخشی شناختی مبتنی بر رایانه را دریافت نمودند. ابزارهای پژوهش شامل آزمون هوش ماتریس های پیشرونده ریون (2000)، آزمون سنجش حافظه کاری ان بک و بسته توانبخشی شناختی کاگمد (2016) بود. داده های به دستآمده، با آزمون تحلیل واریانس یکطرفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که در همه مؤلفه های اصلی حافظه کاری مورد بررسی (تعداد پاسخ درست و زمان پاسخ) در مرحله پس آزمون نسبت به پیش آزمون از نظر بهبود حافظه کاری تفاوت معنی دار وجود داشت (05/0> P). نتیجهگیری: روش توانبخشی شناختی رایانه یار مبتنی بر حافظه فعال با ایجاد نوعى تجربة یادگیرى، در بهبود حافظه فعال کودکان مبتلا به نارساخوانی مؤثر است، لذا پیشنهاد می شود از روش مداخله ای فوق در مراکز مشکلات یادگیری استفاده گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
توانبخشی شناختی رایانهیار؛ حافظه فعال؛ کارکردهای اجرایی؛ اختلال یادگیری خاص | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 15,229 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 108 |