تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 306 |
تعداد مقالات | 2,643 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,968,135 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,673,027 |
چالشهای تنظیم هیجان و پیامدهای ناشی از آن در روابط بینفردی کودکان دارای ناتوانیهای یادگیری: مطالعۀ کیفی | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 5، دوره 13، شماره 2، اسفند 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2024.14230.2136 | ||
نویسندگان | ||
سیده فاطمه موسوی* 1؛ نرگسسادات حسینی2؛ مهناز اخوان تفتی3 | ||
1دانشیار، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، پژوهشکده زنان، دانشگاه الزهراء(س)، تهران، ایران. | ||
2کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهراء(س)، تهران، ایران. | ||
3استاد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهراء(س)، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف مطالعۀ چالشهای تنظیم هیجان و پیامدهای ناشی از آن در روابط بینفردی کودکان دارای ناتوانی یادگیری شهر تهران انجام شد. روشها: رویکرد پژوهش کیفی و روش پژوهش، از نوع تحلیل محتوا بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان دختر دارای ناتوانی یادگیری مشغول به تحصیل در مقطع ابتدایی و معلمان ساکن تهران در سال تحصیلی 2-1401 بودند که از آن میان 15 دانشآموز بین 11-9 سال، همراهِ معلمانشان با میانگین سنی 6/42 سال به صورت هدفمند برای شرکت در مصاحبه دعوت به همکاری شدند. یافتهها: تحلیل محتوای حاصل از مصاحبهها در هفت مقوله و 16 زیرمقوله شامل: سبک ارتباطی پرکشمکش و فرساینده، سبک ارتباط ناارزندهساز، شبهرابطه بدونژرفا، دوگانۀ کنترلگری و کنترلپذیری، ناپختگی هیجانی، نابرازندگی پاسخهای هیجانی و راهبردهای مبتنی بر بازداری و سرکوب طبقهبندی شد. نتیجهگیری: بهطور کلی، چالشهای تنظیم هیجان در دانشآموزان با ناتوانیهای یادگیری میتواند به کاهش روابط مثبت، ایجاد انزوا و تنش، کاهش اعتماد به نفس و کاهش تعاملات اجتماعی منجر شود، بنابراین، ایجاد فضای حمایتکننده و آموزش مهارتهای تنظیم هیجان به آنها میتواند بهبود روابط اجتماعی آنان را تسهیل کرده، به آنها در مقابلۀ بهینه با مشکلات تعاملی کمک میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
تنظیم هیجان؛ روابط بینفردی؛ کودکان دارای ناتوانی یادگیری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 104 |