تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 306 |
تعداد مقالات | 2,643 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,967,283 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,672,249 |
اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی- فراشناختی بر انگیزه پیشرفت و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان دارای ناتوانیهای یادگیری | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 6، دوره 13، شماره 2، اسفند 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2024.14414.2143 | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا نصیری گرمه چشمه1؛ محمد فتحی2؛ مرتضی جاویدپور* 3 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
2کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران. | ||
3دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
اهداف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی- فراشناختی بر انگیزه پیشرفت و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان دارای ناتوانی های یادگیری انجام گرفت مواد و روش ها: روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دارای ناتوانی های یادگیری دبستانی شهر اردبیل که در سال تحصیلی 1401-1402 مشغول تحصیل بودند، است. 40 دانش آموز به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه سرزندگی تحصیلی مارتین و مارش، پرسشنامه مشکلات یادگیری کلرادو، انگیزه پیشرفت هرمنس و آزمون هوش ریون بود. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیره تحلیل شدند. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که آموزش راهبردهای شناختی- فراشناختی بر انگیزه پیشرفت و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان دارای ناتوانی های یادگیری اثربخش بوده و تأثیر مستقیم و معنی داری دارد (01/0>P) است. بر اساس یافته ها می توان نتیجه گرفت که آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی می تواند به بهبود انگیزه پیشرفت و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان کمک کند که این امر خود منجر به افزایش عملکرد و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان می گردد. نتیجه گیری: با توجه به این نتایج از لحاظ کاربردی در محیط های آموزشی در کنار سایر شیوه های افزایش توجه و بهبود کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به اختلال یادگیری از راهبردهای شناختی و فراشناختی استفاده شود؛ همچنین با آموزش راهبردهای شناختی به دانش آموزان می توان انگیزش خواندن آنها را افزایش داد | ||
کلیدواژهها | ||
راهبردشناختی؛ فراشناخت؛ انگیزه پیشرفت؛ سرزندگی تحصیلی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 255 |