تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 306 |
تعداد مقالات | 2,643 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,969,633 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,673,892 |
اثر بخشی ذهن آگاهی بر عزت نفس و تعاملات اجتماعی دانش آموزان دارای نارساخوانی | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 2، دوره 13، شماره 2، اسفند 1402، صفحه 18-31 اصل مقاله (1 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2024.14138.2131 | ||
نویسندگان | ||
فرشته زارعی1؛ محیا یاریگرروش* 2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات، تهران، ایران. | ||
2استادیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی ذهن آگاهی بر عزت نفس و تعاملات اجتماعی دانش آموزان دارای اختلال نارساخوانی بود. مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه دانش آموزان دارای اختلال نارساخوانی شهرستان نیشابور در سال تحصیلی 1402-1401 بود، که به روش نمونه گیری در دسترس 30 نفر(هر گروه 15 نفر) انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های عزت نفس کوپر اسمیت (1976) و پرسشنامه ادراک تعامل اجتماعی کارول گلاس (1994) استفاده شد. گروه آزمایش مهارت های ذهن آگاهی کابات زین و همکاران (1992) را دریافت کردند. گروه کنترل مداخله ای دریافت نکرد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 23 و آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که بین گروه آزمایش و کنترل در پس آزمون در عزت نفس و تعامل اجتماعی تفاوت معنی داری وجود دارد (05/0>P) و گروه آزمایش از عزت نفس و تعامل اجتماعی بالاتری برخوردار است. نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده، می توان گفت برنامه ذهن آگاهی بر بهبود عزت نفس و تعامل اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال نارساخوانی اثربخش بود. لذا پیشنهاد میشود متخصصان و درمانگران از این مداخله برای بهبود عزت نفس و تعامل اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال نارساخوانی استفاده نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
ذهن آگاهی؛ عزت نفس؛ تعامل اجتماعی؛ نارساخوانی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 185 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 31 |