تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 306 |
تعداد مقالات | 2,641 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,963,572 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,669,460 |
نقش میانجی نیازهای اساسی روانشناختی در تاثیرگذاری رهبری تحول گرا بر رفتار کاری نوآورانه ( مورد مطالعه: دانشگاه اصفهان) | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقاله 9، دوره 4، شماره 4 - شماره پیاپی 16، دی 1402، صفحه 136-149 اصل مقاله (1.08 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2024.13739.1347 | ||
نویسندگان | ||
مجتبی فرخی* 1؛ زینب امیری2 | ||
1عضو هیات علمی گروه مدیریت دانشگاه اردکان | ||
2هیات علمی موسسه غیر دولتی غیر انتفاعی راغب اصفهانی | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: هدف از این مطالعه بررسی نقش میانجی نیازهای اساسی روانشناختی در تاثیرگذاری رهبری تحولگرا بر رفتار کارینوآورانه میباشد. روششناسی پژوهش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری شامل کارکنان دانشگاه اصفهان میباشد. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 291 نفر تعیین شد و نمونهگیری با استفاده از روش در دسترس انجام شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای نیازهای اساسی روانشناختی گاردیا، دسی و رایان (2000) با 21 گویه، رهبری تحولگرا باس و آلیو (1997) با 20 گویه و رفتار کارینوآورانه دیجانگ و دنهارتوگ (2010) با 10 گویه استفادهشد. برای تجزیهوتحلیل دادهها و بهکارگیری تحلیلهای آماری نیز از نرمافزارهایSPSS و SMART PLS3 استفاده شد. یافتهها: نتایح مدل معادلات ساختاری نشانداد، رهبری تحولگرا بر نیازهای اساسی روانشناختی تاثیر معنیدار دارد. همچنین رهبری تحولگرا بر رفتارکاری نوآورانه تاثیر معنیدار دارد. نتایج نشانداد که نیازهای اساسی روانشناختی در تاثیرگذاری رهبری تحولگرا بر رفتارکاری نوآورانه نقش میانجی دارد، همچنین تاثیر نیازهای اساسی روانشناختی بر رفتارکاری نوآورانه مورد تایید قرارگرفت. نتیجهگیری: به مدیران دانشگاه پیشنهاد میشود جهت تقویت رفتارهای کارینوآورانه در دانشگاه با استفاده از ظرفیت غنی موجود یعنی اساتید و پژوهشگران خبره با راهاندازی مراکز و سراهای نوآوری برای کارکنان جهت تقویت رفتارهای کارینوآورانه اقدام نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
کلیدواژهها: نیازهای اساسی روانشناختی؛ رهبری تحول گرا؛ رفتار کاری نوآورانه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 87 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 252 |