تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 366 |
تعداد مقالات | 3,243 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,753,292 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,244,393 |
شناسایی و ارائه الگوی شایستگی های حرفه ای راهبر آموزشی و تربیتی مدارس | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقاله 5، دوره 4، شماره 4 - شماره پیاپی 16، دی 1402، صفحه 69-84 اصل مقاله (1.03 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2023.12922.1286 | ||
نویسندگان | ||
اسد حجازی* 1؛ مهدی جعفری2 | ||
1مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان استان تهران، تهران، ایران | ||
2شاغل در آموزش و پرورش زنجان | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اعتبارسنجی الگوی شایستگیهای حرفهای راهبران آموزشی و تربیتی، به لحاظ هدف کاربردی و از منظر گردآوری اطلاعات آمیخته - اکتشافی بود. روششناسی پژوهش: در در بخش کیفی با استفاده از روش نمونهگیری غیر احتمالی هدفمند 20 نفر از خبرگان حوزه آموزش ابتدایی از جمله، معاونین و کارشناسان آموزش ابتدایی، راهبران آموزشی و تربیتی، معلمان و مدیران مدارس چندپایه روستایی و اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان بهعنوان مشارکتکنندگان انتخاب و در بخش کمی با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای 242 نفر از جامعه آماری معلمان، مدیران و راهبر آموزشی مدارس ابتدایی استان زنجان انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی، مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته بود. تحلیل یافتههای کیفی، از روش تحلیل محتوا و کدگذاری استفاده شد. در بخش کمی برای سنجش اعتبار مدل شایستگی، از پرسشنامه ای محقق ساخته و روش تحلیل عاملی تأییدی استفاده گردید. به منظور بررسی روایی پرسشنامه از روایی صوری و سازه و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها: تحلیل یافتههای پژوهش منجر به شناسایی 40 مؤلفه و 5 بُعد شایستگی برای راهبران آموزشی شامل؛ شایستگی های دانشی، مهارتی، توانایی، ویژگی های فردی و نگرشی- انگیزشی شد. نتایج تحلیل کمی نیز نشان داد، مدل از برازش مناسبی برخوردار است. بحث و نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش دریچههای جدیدی برای ایجاد تغییرات مطلوب در بازنگری برنامه انتخاب و انتصاب راهبران آموزشی و تربیتی در مدارس میگشاید. | ||
کلیدواژهها | ||
شایستگی حرفه ای؛ راهبر آموزشی و تربیتی؛ مدارس ابتدایی | ||
مراجع | ||
Annette, R., Mary, L., Geesa, R., & Stith, K. (2019). A ModifiedDelphi Study of Critical Skills, Competencies, and Qualities.STEM Leader Excellence: urnal of Technology Education Vol. 31 No. 1. DOI:10.21061/jte.v31i1.a.3. Abaszadegan, M., & Turkzadeh, J. (2000). Educational needs assessment in organizations. Tehran: Publishing Company. Persian. https://doi.org/10.22054/jks.2021.61113.1446 Azizi, N. (2008). Investigating the causes of the failure of the educational monitoring program in the elementary schools of Kurdistan, Ahvaz University Journal of Educational Sciences and Psychology, 14(4), 73-100. Persian. https://www.magiran.com/paper/1827988 Abedini, A. (2019). The relationship between the leadership styles of educational leaders and the job satisfaction of teachers of multi-grade elementary schools in Talesh city, Applied Educational Leadership, 1(1), 29-42. Persian. https://ael.uma.ac.ir/article_965.html?lang=en Bonner, R. L., Neely, A. R., Stone, C. B., Lengnick-Hall, C. A., & Lengnick-Hall, M. L. (2022). Triaging your human capital: an integrative perspective on strategic human capital asset allocation. Management Research Review, (ahead-of-print). DOI:10.1108/MRR-12-2020-0735 Bazarafshan, M. M., Shoghi, M., & Rahmankhah, R. (2014). The position of supervision and guidance in the document of fundamental transformation of education and training, research paper on the basics of education and training. 5(2). Persian. Available from: https://sid.ir/paper/218552/en#downloadbottom Baharestan, J. (2007). Investigating the role of educational guides from the perspective of principals and teachers of elementary schools in Yazd city in the academic year 2015-2016, Management Research in Iran, 12(4), 126-97. Persian. https://mri.modares.ac.ir/article_199.html?lang=en Demirbağ, O., Demirbağ, K. Ş., & Batı, G. B. (2022). Women Entrepreneurs’ Education Level, Political Skill, and Firm Performance: Political Influence and Human Capital Theories. Central European Management Journal, 30(1), 40-69. DOI:10.7206/cemj.2658-0845.69 Ezati, M., Saifi, A., & Mohdasmaili, F. (2021). Examining the performance of supervisors and educational guides in the plan of educational and educational leaders and comparing it with the plan of rural guide teachers in Razavi Khorasan province, Teacher's Professional Development Quarterly, 6 (1), 17-35. Persian. https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/article_1655.html. Guidelines for employing educational leaders (2013). Ministry of Education, Deputy of Elementary Education. Habibi, A., & Jalalnia, R. (2022). Book of Partial Least Squares. Tehran: Naron Publications. Persian. Irvani, M. (2013). Evaluating the success of educational supervision before and after the implementation of educational complexes in the city of Mashhad from the point of view of teachers and managers, Ferdowsi University of Mashhad, from the point of view of teachers and managers, thesis of an assistant expert in the field of educational management, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Ferdowsi University of Mashhad. Persian. DOI:10.9756/INTJECSE/V14I5.71 Izan, M., Qadri, M., & Shirbighi, N. (2018). Examining the experience of educational leaders from the implementation of teacher-centered educational supervision models in elementary schools, Management of Educational Organizations, 8(1), 159-184. URL: http://journalieaa.ir/article-1-122-en.html Izan, M., Qadri, M., & Shirbighi, N. (2018). Narrative analysis of educational leaders' perception and lived experience of the implementation of teacher-centered educational supervision models in elementary schools: development and validation of the indigenous model, New Approach in Educational Management, 11(4), 211-236. https://www.sid.ir/paper/86856/en Javadipour, M., & Mohammadi, R. (2009). Evaluation of guidance teachers' performance from the perspective of principals and teachers of primary schools in Tehran based on the model of John Wiles and Joseph Bundy, two quarterly journals of management and planning in educational systems, 2(3), 103-127. Persianhttps://sid.ir/paper/218019/fa Khorshidi, A. (2012). Educational supervision and guidance. Tehran: Yestron Publishing House. Persian. https://www.gisoom.com/book Khorshidi, A. (2022). Identifying the effective factors on the effectiveness of educational leaders, Quarterly Journal of Management and Leadership Studies in Educational Organizations, 2(1), 101-111. Persian. DOI:10.30495/MLSEO.2022.695059 Kutsyuruba, V. V. (2003). Instructional supervision: Perceptions of Canadian and Ukrainian beginning high-school teachers (Doctoral dissertation, University of Saskatchewan). https://harvest.usask.ca Kulshrestha, A. K., & Pandey, K. (2013). Teachers training and professional competencies. Voice of Research, Vol. 1, No. 4, pp. 29-33.https://ideas.repec.org/ Meshkani, A., & Akbari, A., Fadaeli Gah, H. (2015). Effective factors and stakeholders in education, Management and Accounting Studies Quarterly, 2(3), 27-44. https://civilica.com Niknami, M. (2016). Educational supervision and guidance. Tehran: Samt Publications. Persian. Oliva, P. F., & Pawlas, G. E. (2004). Supervision for today’s schools. (7th ed.). Hoboken, NJ: John Wiley & Sons. https://books.google.com Office of Elementary Education Deputy of Elementary Education. (2018). Executive instructions of the Ministry of Education for educational and educational leaders in rural and tribal schools. Sajjadi, S. A., Fathi M., & Azermi, S. (2016). A review of effective educational supervision. Journal of Educational Studies, 5(1). Persian. URL: Available from: http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-241-en.html Sadrarhami, N., & Bakhtiari Renani, A. (2022). Explaining the mediating effect of the role of educational leaders in the relationship between social responsibility and the performance of teachers in Semiram city, Islamic lifestyle with a focus on health, 6(1), 274-284. Persian. Available from: URL: http://islamiclifej.com/article-1-1358-en.html | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 358 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 580 |