تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 306 |
تعداد مقالات | 2,643 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,967,049 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,672,071 |
شناسایی و ارائه الگوی شایستگی های حرفه ای راهبر آموزشی و تربیتی مدارس | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقاله 5، دوره 4، شماره 4 - شماره پیاپی 16، دی 1402، صفحه 69-84 اصل مقاله (1.03 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2023.12922.1286 | ||
نویسندگان | ||
اسد حجازی* 1؛ مهدی جعفری2 | ||
1مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان استان تهران، تهران، ایران | ||
2شاغل در آموزش و پرورش زنجان | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اعتبارسنجی الگوی شایستگیهای حرفهای راهبران آموزشی و تربیتی، به لحاظ هدف کاربردی و از منظر گردآوری اطلاعات آمیخته - اکتشافی بود. روششناسی پژوهش: در در بخش کیفی با استفاده از روش نمونهگیری غیر احتمالی هدفمند 20 نفر از خبرگان حوزه آموزش ابتدایی از جمله، معاونین و کارشناسان آموزش ابتدایی، راهبران آموزشی و تربیتی، معلمان و مدیران مدارس چندپایه روستایی و اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان بهعنوان مشارکتکنندگان انتخاب و در بخش کمی با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای 242 نفر از جامعه آماری معلمان، مدیران و راهبر آموزشی مدارس ابتدایی استان زنجان انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی، مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته بود. تحلیل یافتههای کیفی، از روش تحلیل محتوا و کدگذاری استفاده شد. در بخش کمی برای سنجش اعتبار مدل شایستگی، از پرسشنامه ای محقق ساخته و روش تحلیل عاملی تأییدی استفاده گردید. به منظور بررسی روایی پرسشنامه از روایی صوری و سازه و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها: تحلیل یافتههای پژوهش منجر به شناسایی 40 مؤلفه و 5 بُعد شایستگی برای راهبران آموزشی شامل؛ شایستگی های دانشی، مهارتی، توانایی، ویژگی های فردی و نگرشی- انگیزشی شد. نتایج تحلیل کمی نیز نشان داد، مدل از برازش مناسبی برخوردار است. بحث و نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش دریچههای جدیدی برای ایجاد تغییرات مطلوب در بازنگری برنامه انتخاب و انتصاب راهبران آموزشی و تربیتی در مدارس میگشاید. | ||
کلیدواژهها | ||
شایستگی حرفه ای؛ راهبر آموزشی و تربیتی؛ مدارس ابتدایی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 127 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 324 |