| تعداد نشریات | 30 |
| تعداد شمارهها | 434 |
| تعداد مقالات | 3,802 |
| تعداد مشاهده مقاله | 6,064,536 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,172,514 |
بررسی روانسنجی و شیوع شناسی تحریک پذیری با استفاده از نسخه فارسی شاخص واکنش پذیری عاطفی در دانش آموزان: مطالعه ای بیشتر در زمینه اختلال بی نظمی خلق اخلال گرانه | ||
| روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
| مقاله 8، دوره 14، شماره 2، تیر 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2024.13488.5650 | ||
| نویسندگان | ||
| محمد نریمانی* 1؛ متینه عبادی2 | ||
| 1استاد ممتاز گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
| 2گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی ویژگیهای روانسنجی واکنشپذیری عاطفی برای ارزیابی تحریکپذیری و میزان شیوع تحریک-پذیری در دانشآموزان صورت گرفت. روشها: روش این پژوهش توصیفی-همبستگی است. به این منظور 402 دانشآموز دختر و پسر مقطع متوسطه دوره اول به صورت تصادفی چند مرحلهای در شهر اردبیل در که در سال 1401-1402 مشغول به تحصول بودند، به عنوان گروه نمونه انتخاب و به پرسشنامههای شاخص تحریک پذیری عاطفی استرینگر و همکاران و مقیاس اضطراب، افسردگی و استرس لاویبوند و لاویبوند پاسخ دادند. دادهها با استفاده از روش تحلیل عاملی تأییدی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج نشان داد متخصصان روایی محتوایی مقیاس تحریکپذیری عاطفی را تأیید کردند. روایی همگرا نشان داد که این مقیاس با افسردگی، اضطراب و استرس رابطه معنیداری داشته و از بین آنها، بیشترین رابطه را با افسردگی داشت (01/0p<). تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که تمام مادههای این مقیاس به طور معنیداری روی یک عامل بار گذاشتند و همه شاخصهای برازش مدل از سطح قابل قبولی برخوردار بودند (05/0RAMSEA=). ضریب آلفای کرونباخ این مقیاس 92/0 به دست آمد که نشاندهنده پایایی مناسب این مقیاس است. همچنبن یافته-ها نشان داد که در مجموع 13/23 درصد از گروه نمونه دارای تحریکپذیری بودند. این میزان در پسران 65/25 درصد و در دختران 69/11 درصد بود. نتیجهگیری: در مجموع یافتههای پژوهش نشان میدهد که شاخص واکنشپذیری عاطفی مانند پژوهش سازنده مقیاس، از یک عامل تشکیل شده و پایایی و روایی قابل قبولی دارد، در نتیجه از آن میتوان برای سنجش تحریکپذیری اختلال بینظمی خلق اخلالگر استفاده کرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اختلال بی نظمی خلق اخلالگر؛ تحریک پذیری؛ واکنش پذیری عاطفی؛ شیوع شناسی | ||
| مراجع | ||
|
احمدی، ش.، شیخ الاسلامی، ع.، نخستین گلدوست، ا. (1403). مقایسهی تاثیر آموزش مهارتهای ابراز وجود و راهبردهای خودنظارتی بر اشتیاق تحصیلی در دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری. مجله ناتوانی های یادگیری، 14(1)، 1-12. [DOI: 10.22098/jld.2024.15394.2173]
بشرپور، س.، عینی، س. (1401). تدوین مدل علی سازگاری تحصیلی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری براساس خودکارآمدی تحصیلی و اشتیاق تحصیلی: نقش میانجی تابآوری تحصیلی. مجله ناتوانی های یادگیری، 12(2)، 18-33. [DOI: 10.22098/jld.2022.7608.1814 ].
نریمانی، م.، و اﺑﻮاﻟﻘﺎﺳﻤﻲ، ع. (1384). آزﻣﻮنﻫﺎی روانﺷﻨﺎﺧﺘﻲ، اردﺑﻴﻞ، اﻧﺘﺸﺎرات ﺑﺎغ رﺿﻮان.
هومن، حیدرعلی (1384). مدل یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم افزار لیزرل. تهران. سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی، سمت. Ahmadi, SH., Shykholeslami, A., & Nokhostin Goldoos, A. (2024). Comparing the effect of teaching self-expression skills and teaching self-monitoring strategies on academic engagement in students with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 14(1),1-12. (Persian) [DOI: 10.22098/jld.2024.15394.2173] American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5thed.). Washington, DC. American Psychiatric Press. [DOI: 10.1176/appi.books.9780890425596] Axelson, D., Findling, R. L., Fristad, M. A., Kowatch, R. A., Youngstrom, E. A., Horwitz, S. M., ... & Birmaher, B. (2012). Examining the proposed disruptive mood dysregulation disorder diagnosis in children in the Longitudinal Assessment of Manic Symptoms study. The Journal of Clinical Psychiatry, 73(10), 6867. [DOI: 10.4088/JCP.12m07674] Basharpoor, S., Eyni, S. (2023). Developing a causal model of academic adjustment of Students with learning disabilities based on academic self-efficacy and academic eagerness: The mediating role of the academic resilience. Journal of Learning Disabilities, 12(2), 18-33. (Persian) [DOI: 10.22098/jld.2022.7608.1814] Beauchaine, T. P., & Tackett, J. L. (2020). Irritability as a transdiagnostic vulnerability trait: Current issues and future directions. Behavior Therapy, 51(2), 350–364. [DOI: 10.1016/j.beth.2019.10.009] Benarous, X., Renaud, J., Breton, J. J., Cohen, D., Labelle, R., & Guil´e, J. M. (2020). Are youths with disruptive mood dysregulation disorder different from youths wit major depressive disorder or persistent depressive disorder? Journal of Affective Disorders, 265, 207–215. [DOI: 10.1016/j.jad.2020.01.020] Bollen, K. A. (1990). Overall fit in covariance structure models: Two types of sample size effects. Psychological Bulletin, 107(2), 256. [DOI: 10.1037/0033-2909.107.2.256] Branden, A., Zeiner, P., Coldevin, M., Stubberud, J., & Melinder, A. (2022). Underlying mechanisms of disruptive mood dysregulation disorder in children: A systematic review by means of research domain criteria. JCPP Advances, 2(1), e12060. [DOI: 10.1002/jcv2.12060] Breaux, R., Baweja, R., Eadeh, H. M., Shroff, D. M., Cash, A. R., Swanson, C. S., ... & Waxmonsky, J. G. (2023). Systematic Review and Meta-analysis: Pharmacological and Nonpharmacological Interventions for Persistent Nonepisodic Irritability. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 62(3), 318-334. [DOI: 10.1016/j.jaac.2022.05.012] Brotman, M. A., Kircanski, K., & Leibenluft, E. (2017). Irritability in children and adolescents. Annual Review of Clinical Psychology, 13, 317-341. [DOI: 10.1146/annurev-clinpsy-032816-044941] Chase, D., Harvey, P. D., & Pogge, D. L. (2020). Disruptive mood dysregulation disorder (DMDD) in psychiatric inpatient child admissions: Prevalence among consecutive admissions and in children receiving NOS diagnoses. Neurology, Psychiatry and Brain Research, 38, 102-106. [DOI: 10.1016/j.npbr.2020.11.001] Cornacchio, D., Crum, K. I., Coxe, S., Pincus, D. B., & Comer, J. S. (2016). Irritability and severity of anxious symptomatology among youth with anxiety disorders. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 55(1), 54-61. [DOI:10.1016/j.jaac.2015.10.007] Evans, S. C., Abel, M. R., Doyle, R. L., Skov, H., & Harmon, S. L. (2021). Measurement and correlates of irritability in clinically referred youth: Further examination of the Affective Reactivity Index. Journal of Affective Disorders, 283, 420-429. [DOI: 10.1016/j.jad.2020.11.002] Freeman, A. J., Youngstrom, E. A., Youngstrom, J. K., & Findling, R. L. (2016). Disruptive mood dysregulation disorder in a community mental health clinic: Prevalence, comorbidity and correlates. Journal of Child and Adolescent Psychopharmacology, 26 (2), 123–130. [DOI: 10.1089/cap.2015.0061] Haller, S. P., Kircanski, K., Stringaris, A., Clayton, M., Bui, H., Agorsor, C., ... & Brotman, M. A. (2020). The clinician affective reactivity Index: validity and reliability of a clinician-rated assessment of irritability. Behavior Therapy, 51(2), 283-293. [DOI:10.1016/j.beth.2019.10.005] Hatchett, G. T. (2022). Treatment planning strategies for youth with Disruptive mood dysregulation disorder. Professional Counselor, 12(1), 36-48. [DOI: 10.15241/gth.12.1.36] Hooman, H. A. (2017). Structural equation modeling using LISREL software (with modifications). Tehran: Samat Publications(Persian) https://www.gisoom.com/book/11006174/ Leibenluft, E., & Stoddard, J. (2013). The developmental psychopathology of irritability. Development and Psychopathology, 25(2), 1473-1487. [DOI: 10.1017/S0954579413000722] Lovibond, P. F., & Lovibond, S. H. (1995). The structure of negative emotional states: Comparison of the Depression Anxiety Stress Scales (DASS) with the Beck depression and anxiety Inventories. Behaviour Research and Therapy, 33(3), 335-343. [DOI: 10.1111/jpm.12851] Mauas, V., Kopala-Sibley, D. C., & Zuroff, D. C. (2014). Depressive symptoms in the transition to menopause: the roles of irritability, personality vulnerability, and self-regulation. Archives of women's Mental Health, 17, 279-289. [DOI:10.1007/s00737-014-0434-7] Mulraney, M., Melvin, G., & Tonge, B. (2014). Brief report: Can irritability act as a marker of psychopathology?. Journal of Adolescence, 37(4), 419-423. [DOI:10.1016/j.adolescence.2014.03.005] Narimani, M., & Abul Ghasimi, A. (2004). Psychological tests. Ardabil: Bagh Rizvan Publications. (Persian). https://ketab.ir/book/4f388624-54b9-45b3-b53f-96bb96852cc6 Saatchi, B., Agbayani, C. J. G., Clancy, S. L., & Fortier, M. A. (2023). Measuring irritability in young adults: An integrative review of measures and their psychometric properties. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing, 30(1), 35-53. [DOI: 10.1111/jpm.12851] Stringaris, A., Goodman, R., Ferdinando, S., Razdan, V., Muhrer, E., Leibenluft, E., & Brotman, M. A. (2012). The Affective Reactivity Index: a concise irritability scale for clinical and research settings. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 53(11), 1109-1117. [DOI: 10.1111/j.1469-7610.2012.02561.x] Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics. Boston, Massachusetts: Pearson Education. Toohey, M. J., & DiGiuseppe, R. (2017). Defining and measuring irritability: Construct clarification and differentiation. Clinical Psychology Review, 53, 93-108. [DOI:10.1016/j.cpr.2017.01.009] Vidal-Ribas, P., Brotman, M. A., Valdivieso, I., Leibenluft, E., & Stringaris, A. (2016). The status of irritability in psychiatry: a conceptual and quantitative review. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 55(7), 556-570. [DOI:10.1016/j.jaac.2016.04.014] Wheaton, B., Muthen, B., Alwin, D. F., & Summers, G. F. (1977). Assessing reliability and stability in panel models. Sociological Methodology, 8, 84-136. [DOI:10.2307/270754] Wilson, M. K., Cornacchio, D., Brotman, M. A., & Comer, J. S. (2022). Measuring irritability in early childhood: A psychometric evaluation of the affective reactivity index in a clinical sample of 3-to 8-year-old children. Assessment, 29(7), 1473-1481. [DOI: 10.1177/10731911211020078] | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 936 |
||