
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 377 |
تعداد مقالات | 3,310 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,948,895 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,392,712 |
اثر بخشی کاربرد یادیارها در آموزش املا به کودکان دارای اختلال یادگیری املا | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 1، دوره 3، شماره 2، اسفند 1392، صفحه 6-20 اصل مقاله (263.96 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): d_jld_3_2_92_12_25_ | ||
نویسندگان | ||
ایمان ا... بیگدلی1؛ محمود نجفی* 2؛ عباس عبدلحسین زاده3 | ||
1دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه سمنان | ||
2استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه سمنان | ||
3دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، دانشگاه سمنان | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی کاربرد یادیارهای دیداری و شنیداری برای آموزش املا به کودکان دارای اختلال های یادگیری در املا در پای ه ی اول دبستان بود . روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون تک گروهی بود . نمونه ی پژوهش شامل 15 دانش آموز دارای اختلال ها ی یادگیری املا بود که به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. این کودکان طی 8 جلسه در برنام ه ی آموزش املا با اس تفاده از یادیار ها شرکت کردند . از کودکان آزمون املای معلم ساخته به عنوان پیش آزمون و پس وابسته تحلیل شدند. نتایج نشان داد که استفاده از t آزمون گرفته شد. داده ها با استفاده از آزمون آماری یادیارها در آموزش املا باعث افزایش یادگیری املای کلمات می شوند. لذا در آموزش املا به کودکان دارای اختلال های یادگیری املا استفاده از یادیارها مؤثر است. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال های یادگیری؛ یادیارها؛ آموزش املا | ||
مراجع | ||
آقا بابایی، سارا؛ ملک پور،مختار و عابدی، احمد ( 1390 ). مقایسه ی کنش ها ی اجرایی در کودکان با و بدون نا توانی یادگیری املا : عمل کرد در آزمون عصب - روان شنا ختی نپسی، مجل هی روا نشناسی .35-40(4) بالینی، 3 استرنبرگ، رابرت ( 2006 ). روان شناسی شناختی.ترجمه ی کمال خرازی و الهه حجازی . ( 1387 ). تهران : انتشارات سمت. اسکندری، حسین و نوروزی، داریوش ( 1389 ). یادیارها در تدریس کلمات انگلیسی. فص لنام هی .78-102،(16) روا نشناسی تربیتی، 6 اسلاوین، رابرت ایی ( 2006 ). روان شناسی تربیتی ،ترجمه ی یحیی سیدمحمدی( 1387 )، تهران: نشر روان. انجمن روان پزشکی آمریکا ( 2000 ). متن تجدید نظر شد ه ی راهنمای تشخیص و آماری اختلال ها ی روانی.ترجمه ی هامایاک آوادیس یانس و محمد رضا نیکخو ( 1388 ). تهران: انتشارات سخن. زندی، بهمن؛ نعمت زاده، شهین؛ سمایی،مهدی و نبی فر، شیما ( 1385 ). بررسی و توصیف خطاهای املایی .63-66،(2) دانش آموزان پایه ی دوم دبستان. پژوهش در حیط هی کودکان استثنایی، 6 سعدالهی، علی؛ سلمانی، مع صومه؛ افتخاری، زهرا؛ بختیاری، جلال؛ کسبی، فاطمه؛ محمدی، امیر؛ دمداح، مرضیه؛ رضایی، حسین و قربانی، راهب ( 1389 ). خطا های دیکته نویسی دانش آموز ان مدارس ابتدایی .53-58،(1) در جمعیت های ایرانی. مجل هی علمی دانشگاه علوم پزشکی سمنان، 12 سیف، علی اکبر ( 1388 ). روا نشناسی پرورشی نوی . ن تهران: نشر دوران. شهیم، شیما ( 1383 ). مقیاس تجدید نظر شد ه ی هوش وکسلر برای کودکان . انطباق و هنجار یابی شیراز : انتشارات دانشگاه شیراز. غباری بناب، باقر؛ افروز، غلامعلی؛ حسن زاده، سعیده؛ بخشی، جعفر و پیرزادی، حجت ( 1391 ). تأثیر آموزش راهبرد های فراشناختی فعال تفکر مدارانه و خود نظارتی بر درک مطلب دانش آموزان با .77-97،(2) مشکلات خواندن. مجل هی ناتوان یهای یادگیری، 1 کاپلان، هارولد و سادوک، بنیامین ( 1991 ). خلاص هی روان پزشک . ی ترجمه ی نصرالله پور افکاری. 1372 ). تبریز: ذوقی. ) کریمی، یوسف ( 1389 ). اختلال های یادگیری.تهران: انشارات ساوالان. ملکیان، فرامرز و آخوندی،آذر ( 1389 ). تأثیر چند رسانه ای آموزشی در درمان اختلال املا ی 86 . فص لنام هی اندیش هه ای تازه در - دانش آموزان ویژ ه ی یادگیری شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 87 .145-163،(1) علوم تربیتی، 6 هالاهان، دانیل؛ لوید، جان؛ کافمن، جیمز؛ ویس، مارگارد و مارتینز، الیزابت ( 2005 ). اختلا لهای یادگیر . ی ترجمه ی حمید علیزاده؛ قربان همتی علمدار لو؛ صدیقه رضایی دهنوی و ستاره شجاعی 1390 ). تهران: انتشارات ارسباران. ) Darch, C. & Simpson, R. (1990). Effectiveness of Visual Imagery Versus Rue-ase ftrategies in teaching spelling to Learning Disabled students. Research in Rural Education, 79(1), 61-70. Deborah, N. L. & Kim-Phuong, L.V. (2009). Effects of a Mnemonic Technique on Subsequent Recall of Assigned and Self-generated Passwords. Human Interface and the Management of Information, 5617, 693-701 Eysenck, M.W & Keane, M. (2010). Cognitive psychology: A student's handbook. Psychology Press and Routledge, Taylor & Francis, Inc Gage, N. L., & Berliner, D. C. (1992). Educational psychology (5th Ed.). Hopewell, NJ:Houghton Milflin. Gibson H. A. (2009). Using mnemonics to increase knowledge of an organizing curriculum framework. Journal of Teaching and Learning in Nursing, 4(2), 56- 62 Howard, S. & Dapeppo, L. M. W. De La Paz, S (2008). Getting the Bugs out with PESTS: A mnemonic: Approach to spelling sight words for students with Learning Difficulties. teaching Exceptional children plus, 4(5), 1-11 Hwang, Y. & Levin, J. R. (2002). Examination of middle-school students’ independent use of a complex mnemonic system. Journal of Experimental Education, 71(1), 25–38. Lerner, J. (2003). Learning disabilities: theories, diagnosis and teaching strategies. Boston: Houghton Mifflin. Manalo, M., Mizutani, S. & Trafford, J (2004). Using mnemonics to Facilitate Learning of Japanese script charters, Jalt journal, 26(1), 55-57. Minestry of education. (2011). supporting students with Learning disabilities: A guide for teachers. Province of British Columbia Mubarak, R. & Smith, D.C. (2008). Spacing Effect and Mnemonic Strategies: A Theory- Based Approach To E-Learning.e-Learning, 269-272. Poindexter, S., Mclaughlin, K., Derby, M. & Johnson, G. (2012). the Effects of cover, copy and compare on spelling accuracy with a middle school student with Learning disabilities. A case report. International Journal of Basic and Applied Science, 1(2),415-422. Ross, A. (1976). Psychological Aspect of learning Disabilities and Reading Disorders. NewYork: Mcgraw &Hll. Sayeski, K. L. (2011). Effective spelling Instruction for student with Learning Disabilities. Intervention in School and Clinic, 47(2), 75-81. Triman.K (2004). Phonology and Spelling. Pordrech. Nether land: Venezky. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,460 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,853 |