تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 306 |
تعداد مقالات | 2,644 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,964,366 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,669,852 |
توسعهی الگوی فرایندی پیشرانها و پیامدهای تجاریسازی آموزش عالی: رویکرد نظریه دادهبنیاد | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقاله 4، دوره 4، شماره 3 - شماره پیاپی 15، مهر 1402، صفحه 56-72 اصل مقاله (1.18 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2023.12836.1272 | ||
نویسندگان | ||
هاجر منصوری1؛ علی یزدخواستی* 2؛ زهرا صادقی آرانی3 | ||
1دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران | ||
2دانشگاه کاشان | ||
3استادیار گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشکده علوم مالی، مدیریت و کارآفرینی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران | ||
چکیده | ||
در سالهای اخیر،اصول بازار و معیارهای تجاری بر قوانین و ارزشهای مؤسسات آموزشی مسلط شدهاند به گونهای که در این نگرش،مؤسسات آموزشی به عنوان بنگاه اقتصادی و فراگیر به عنوان مصرف کننده در نظر گرفته میشود. بررسی فرایند شکلگیری این نگرش، زمینهها و پیامدهای آن میتواند در مدیریت صحیح آن مؤثر باشد.بنابراین هدف پژوهش ارائه الگوی مفهومی تجاریسازی آموزش از دیدگاه مجریان بوده است. رویکرد پژوهش کیفی بود و از روش از نظریه داده بنیاد سیستماتیک استفاده شد.جامعه آماری پژوهش 20 نفر از اعضای هیئت علمی مؤسسات آموزشی اصفهان بودهاند که به روش نمونهگیری هدفمند و تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. دادهها به روش مصاحبه عمیق و سؤالات باز جمعآوری شده است.سپس این مصاحبههای کیفی با نرمافزار Atlas.Ti کدگذاری انجام شد. بادستهبندی کدهای باز مقولههای اصلی شناسایی ودرمرحله پایانی با مشخص شدن ارتباط بین مقولهها کدگذاری محوری و گزینشی انجام و مدل الگوی مفهومی ارائه شد.تحلیل دادههای کیفی الگوی مفهومی فرایند تجاریسازی آموزش را در 5 بُعد شرایط علِّی (افزایش تقاضا برای آموزش،بحران اقتصادی دولت ) شرایط زمینهای (قوانین آموزشی جهانی و داخلی، تحولات آموزشی) شرایط مداخلهگر(جهانی شدن،نظم نوین جهانی، تحول فرهنگی، اقتصادی و سیاسی)، مقوله مرکزی (تقاضا برای افزایش درآمد مؤسسات آموزشی) راهبردها (کسب درآمد ازآموزش از طریق تجاریسازی آموزش، خصوصیسازی آموزش) وپیامدها(9 پیامد مثبت و 21 پیامد منفی تجاری سازی آموزش) را شامل میشود. پژوهش با بررسی مقوله مرکزی تقاضا برای افزایش درآمد مؤسسات آموزشی عوامل علی، شرایط زمینهای فرهنگی و شرایط مداخلهگررابررسی کرده وتوصیههایی رادرجهت سیاستگذاری دولت درروند ارائه خدمات آموزشی مؤسسات پیشنهاد داده است. | ||
کلیدواژهها | ||
تجاریسازی آموزش؛ مؤسسات آموزشی؛ دانشجو به عنوان مصرفکننده؛ نظریه دادهبنیاد | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 147 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 169 |