تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 250 |
تعداد مقالات | 2,186 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,521,700 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,331,266 |
مقایسۀ اثربخشی توانبخشیشناختی و شناختدرمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر بهبود انعطافپذیری شناختی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 5، دوره 12، شماره 4، شهریور 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2023.13566.2118 | ||
نویسندگان | ||
مریم محمدلو* 1؛ نعمت ستوده اصل2؛ راهب قربانی3؛ سیاوش طالع پسند4 | ||
1دانشجوی دکتری گروه روانشناسی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران | ||
2دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران | ||
3استاد تمام، گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، واحد سمنان، دانشگاه علم پزشکی، سمنان، ایران | ||
4دانشیار گروه روانشناسی تربیتی ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر، با هدف مقایسۀ اثربخشی توانبخشیشناختی و شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر بهبود انعطافپذیری شناختی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص صورت گرفت. روشها: این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی است که با طرح پیشآزمون-پسآزمون-پیگیری با 2 گروه آزمایش و یک گروه کنترل صورت گرفت، جامعه آماری، شامل کلیه دانش آموزان مقطع ابتدایی معرفیشده به مراکز اختلالات یادگیری خاص، در شهر زنجان در سال تحصیلی 1401-1400 بود که 60 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و بهصورت تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل (هر گروه 20 نفر) قرار گرفتند. گروههای آزمایش به مدت 12 جلسه مداخلات توانبخشیشناختی و شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی را دریافت نمودند و گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفت. دادهها با آزمون رایانهای ویسکانسین(WCST) و معدل نمرات دانشآموزان در ارزشیابی ماهانه معلم جمعآوری و با نرمافزار spss24 و آزمون اندازه گیری های مکرر مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها: بعد از ارائه مداخلات، میزان انعطافپذیریشناختی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال یادگیریخاص افزایش یافت و بین نمرات پسآزمون گروههای آزمایش و گروه کنترل تفاوت معناداری وجود داشت (05/0P˂) و از بین دو روش مداخلهای، روش توانبخشیشناختی، اثرگذاری بیشتری داشت. نتیجهگیری: توانبخشیشناختی و شناختدرمانی مبتنی ذهنآگاهی بر بهبود انعطافپذیری شناختی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص، اثر مثبت داشته است، پیشنهاد می شود مراکز اختلالات یادگیری، از توانبخشیشناختی و شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی به عنوان رویکرد درمانی مؤثر در بهبود عملکرد شناختی دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری خاص استفاده کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
انعطافپذیری شناختی؛ توانبخشی شناختی؛ شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی؛ پیشرفت تحصیلی؛ اختلال یادگیری خاص | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 49 |