تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 250 |
تعداد مقالات | 2,183 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,520,884 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,330,786 |
طراحی برنامه آموزش توجه مستقیم و بررسی اثربخشی آن بر ابعاد توجه دانشآموزان نارساخوان | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 3، دوره 12، شماره 4، شهریور 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2023.13154.2100 | ||
نویسندگان | ||
ندا صفری1؛ ابوالقاسم یعقوبی* 2؛ رسول کرد نوقابی3؛ حسین محققی3 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران | ||
2استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران | ||
3دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران | ||
چکیده | ||
اهداف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه آموزش توجه مستقیم بر ابعاد توجه دانشآموزان نارساخوان انجام شد. مواد و روشها: طرح پژوهش حاضر، نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون-پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمام دانشآموزان پسر پایه سوم ابتدایی شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1402-1401 بود. تعداد 30 دانشآموز نارساخوان به صورت در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل به طور تصادفی جایگزین شدند. گروه آزمایش در 12 جلسه 45 دقیقهای، برنامه آموزش توجه مستقیم را دریافت کردند. ابزارهای پژوهش آزمون استروپ، آزمون دستهبندی کارتهای ویسکانسین و آزمون عملکرد پیوسته بود. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس آمیخته و نرمافزار SPSS-24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: یافته های پژوهش نشان داد بین نمرات توجه پایدار، انتخابی و انتقالی دانش آموزان نارساخوان در سه مرحله پیش آزمون، پسآزمون و پیگیری با لحاظ کردن گروه های مختلف آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد (05/0P<). نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده، برنامه آموزش توجه مستقیم میتواند در تقویت ابعاد توجه پایدار، انتخابی و انتقالی دانشآموزان نارساخوان موثر باشد. از لحاظ کاربردی با توجه به اثربخش بودن تمرینهای برنامه آموزش توجه مستقیم بر کاهش مشکلات توجه دانش آموزان نارساخوان، این برنامه به عنوان یکی از راهبردهای اساسی مداخلات شناختی به معلمان و متخصصان اختلال یادگیری توصیه می گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
توجه؛ نارساخوانی؛ آموزش مستقیم توجه؛ کارآمدی خواندن | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 19 |