تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 249 |
تعداد مقالات | 2,170 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,515,200 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,327,499 |
مقایسه اثربخشی روش تحریک فراجمجمهای مغز با استفاده از جریان الکتریکی مستقیم و برنامه یکپارچگی حسی حرکتی بر کارکردهای اجرایی (انعطافپذیری شناختی و بازداری پاسخ) دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 5، دوره 12، شماره 4، شهریور 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2023.13183.2104 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه مهرولی* 1؛ عسکر آتش افروز2؛ مرتضی امیدیان3 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران. | ||
2استادیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران | ||
3دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران | ||
چکیده | ||
اهداف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی تحریک فراجمجمه ای مغز با استفاده از جریان الکتریکی مستقیم و برنامه یکپارچگی حسی حرکتی بر کارکردهای اجرایی (انعطاف پذیری شناختی و بازداری پاسخ) دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص انجام شد. مواد و روش ها: روش پژوهش حاضر، از نوع آزمایشی، با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمام دانشآموزان پنجم و ششم ثبت نام شده در مراکز اختلال یادگیری دزفول در سال 1401-1400 بود. از این تعداد 60 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه گمارده شدند (هر گروه 20 نفر). دانش آموزان در پیش آزمون و پس آزمون به آزمون دسته بندی کارت های ویسکانسین و آزمون استروپ پاسخ دادند. تحریک فراجمجمه ای مغز با استفاده از جریان الکتریکی مستقیم به مدت 10 جلسه 20 دقیقه ای و برنامه یکپارچگی حسی حرکتی به مدت 10 جلسه 45 دقیقه ای اجرا شد و گروه کنترل هیچ مداخله ای را دریافت نکرد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون کوواریانس انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد که بین نمرات میانگین دو روش تحریک فراجمجمه ای مغز و برنامه یکپارچگی حسی حرکتی با گروه گواه از نظر کارکردهای اجرایی (انعطاف پذیری شناختی و بازداری پاسخ) تفاوت معناداری وجود دارد (001/0P<) همچنین نتایج آزمون بونفرونی نشان داد تحریک الکتریکی فراجمجمه ای از اثربخشی بیشتری نسبت به روش یکپارچگی حسی حرکتی برخوردار است. نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر، تاثیر تحریک فراجمجمه ای مغز با استفاده از جریان الکتریکی مستقیم بر انعطاف پذیری شناختی و بازداری پاسخ بیشتر از مداخله یکپارچگی حسی حرکتی است. همچنین، هر دو روش (تحریک الکتریکی فراجمجمه ای مغز و برنامه یکپارچگی حسی حرکتی) می توانند توسط متخصصین آموزشی به عنوان یک روش مفید در بهبود کارکردهای اجرایی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص به کار گرفته شوند. | ||
کلیدواژهها | ||
تحریک فراجمجمهای مغز با استفاده از جریان الکتریکی مستقیم؛ یکپارچگی حسی حرکتی؛ انعطافپذیری شناختی؛ بازداری پاسخ | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 29 |