تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 306 |
تعداد مقالات | 2,644 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,964,879 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,670,204 |
طراحی الگوی مدیریت آموزش و یادگیری توانمندساز کارکنان | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقاله 2، دوره 4، شماره 3 - شماره پیاپی 15، مهر 1402، صفحه 19-36 اصل مقاله (1.27 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2023.12828.1270 | ||
نویسندگان | ||
حسن خدمتی* 1؛ محمد رضا بهرنگی2؛ رضا سورانی یانچشمه3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2استاد مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی | ||
3استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش طراحی الگوی مدیریت آموزش و یادگیری کارکنان بود. برای دستیابی به هدف پژوهش، از روش تحلیل محتوای کیفی از نوع قیاسی استفاده شد. لذا اسناد و منابع مکتوب در بازه زمانی 2012 تا 2021 به عنوان جامعه تحقیق انتخاب شدند که از این بین درنهایت، تعداد 39 مقاله (شامل 24 مقاله پژوهشی و 15 مقاله مروری) که به شیوه هدفمند انتخابشده و بر مبنای مدل توانمندسازی اسپریتز (1995) مورد تحلیل محتوای قیاسی قرار گرفتند و راهبردهای آموزشی مؤثر برای برآورده سازی انواع توانمندسازی استخراج و درنهایت الگوی مدیریت آموزش و یادگیری کارکنان تدوین گردید. روش کار به این صورت بود که بر اساس ارتباط بیشتر مقالات با موضوع پژوهش بهصورت هدفمند؛ ابتدا مقالهای انتخاب میشد، تحلیل محتوا میگردید و سپس مقالهای دیگر انتخاب و مورد تحلیل قرار میگرفت. تا رسیدن به اشباع نظری (مقاله شماره 39)، انتخاب نمونهها ادامه یافت. بمنظور بررسی اعتبار درونی الگوی روندی و تجویزی تدوینشده، در رابطه با ابعاد مختلف الگوپرسشنامهای در مقیاس لیکرت طراحی گردید و به همراه تصاویر و توضیحات مربوط به الگوها برای 15 نفر از متخصصان حوزه آموزش و منابع انسانی ارسال شد برای اینکه مشخص شود به لحاظ آماری میانگین بهدستآمده معنادار است از آزمون T تک نمونهای استفاده شد. که نتایج نشان داد میانگین محاسبهشده بهطوری معناداری از میانگین (عدد 3) بالاتر است. (T=7.33, P<0.001)) اساس یافته های بدست آمده،الگوی مدیریت آموزش و یادگیری توانمندساز کارکنان از دید متخصصان به عنوان الگوی خاص می تواند برای توانمندسازی کارکنان مورد استفاده مدیران منابع انسانی سازمان ها قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
الگوی مدیریت آموزش و یادگیری؛ الگوهای آموزشی؛ توانمندسازی؛ ابعاد توانمندسازی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 351 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 430 |