تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 250 |
تعداد مقالات | 2,186 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,521,714 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,331,269 |
نقش باورهای غیرمنطقی و کفایت اجتماعی در پیشبینی تجربهی قلدری سایبری دانش-آموزان | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 14 شهریور 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2023.7959.4510 | ||
نویسندگان | ||
وحید فلاحی1؛ محمد نریمانی* 2؛ اکبر عطادخت3 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی | ||
2استاد دانشگاه محقق اردبیلی | ||
3دانشگاه محقق اردبیلی | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش باورهای غیرمنطقی و کفایت اجتماعی در پیشبینی تجربهی قلدری سایبری دانشآموزان انجام گرفت. روشها: روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه مدارس دولتی استان اردبیل در سال تحصیلی 99-1398 تشکیل دادهاند (21756(N=. تعداد 409 نفر از این افراد به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای از بین جامعه آماری فوق انتخاب و به صورت انفرادی به پرسشنامههای تجربه قلدری_ قربانی سایبری، باورهای غیرمنطقی و کفایت اجتماعی پاسخ دادند. دادههای جمعآوریشده در این پژوهش با استفاده از آزمونهای همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شد. یافتهها: نتایج ضریب همبستگی نشان داد تجربه قلدری سایبری با باورهای غیرمنطقی(45/0;r= 001/0> p) ارتباط مثبت و با کفایت اجتماعی(41/0;r= - 001/0> p) ارتباط منفی و معنادار دارد. نتایج: تحلیل رگرسیون نیز نشان داد باورهای غیرمنطقی بصورت مثبت و کفایت اجتماعی بصورت منفی قادر به پیشبینی تجربهی قلدری سایبری در دانشآموزان میباشند. | ||
کلیدواژهها | ||
واژههایکلیدی: قلدری سایبری؛ باورهای غیرمنطقی؛ کفایت اجتماعی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 26 |