تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 250 |
تعداد مقالات | 2,183 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,520,896 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,330,817 |
تدوین مدل علی بهزیستی تحصیلی بر اساس خودتنظیمی انگیزشی و خودکارآمدی هیجانی با نقش واسطهای سرسختی تحصیلی در دانش آموزان | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 4، دوره 12، شماره 2، مرداد 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2023.6956.4131 | ||
نویسندگان | ||
غزل جرسوزه1؛ یحیی یار احمدی* 2؛ حمزه احمدیان3؛ مریم اکبری3 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران | ||
2استادیار، گروه روان شناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی،سنندج، ایران | ||
3استادیار گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران | ||
چکیده | ||
اهداف: این پژوهش تدوین مدل علی بهزیستی تحصیلی بر اساس خود تنظیمی انگیزشی و خودکارآمدی هیجانی با نقش واسطه ای سرسختی تحصیلی در دانش آموزان دختر سال سوم دوره متوسطه شهر سنندج در سال تحصیلی 98-97 بود. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و مدل معادلات ساختاری بود. با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای 600 نفر از دانش آموزان انتخاب شدند. پرسشنامههای بهزیستی تحصیلی تومینین-سوینی و همکاران(2012)، سرسختی تحصیلی بنیشک و همکاران (2005)، خودتنظیمی انگیزشی ولترز (1998) و خودکارآمدی هیجانی بورلی و همکاران (2008) به عنوان ابزارهای سنجش مورد استفاده قرار گرفت. تحلیل دادهها با دو نرمافزار SPSS و Amos انجام شد. یافته ها: یافته ها بیانگر تاثیر غیرمستقیم و معنادار خودتنظیمی انگیزشی و خودکارآمدی هیجانی بر بهزیستی تحصیلی از طریق سرسختی تحصیلی بود. به عبارت دیگر، یافته ها نشان داد که خودتنظیمی انگیزشی و خودکارآمدی هیجانی بر سرسختی تحصیلی و سرسختی تحصیلی بر بهزیستی تحصیلی اثر مستقیم و معنی داری دارد (05/0P<). همچنین خودتنظیمی انگیزشی بر خودکارآمدی هیجانی اثر مستقیم و بر سرسختی تحصیلی اثر معنادار و غیرمستقیم نیز دارد (05/0P<). نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که در مجموع خودتنظیمی انگیزشی و خودکارآمدی هیجانی می توانند پیش بین مناسبی برای بهزیستی تحصیلی دانش آموزان از طریق سرسختی تحصیلی آنها باشد (05/0P<). نتایج حاصل از پژوهش حاضر، مطابق با نظریه خودتعیین گری بیان می دارد که خودتنظیمی انگیزشی یا همان انگیزش خودگردان با افزایش ظرفیت چالش پذیری و توانایی حل مسئله و تلاش برای یادگیری بهتر موجب ارتقای بهزیستی تحصیلی می شود. | ||
کلیدواژهها | ||
بهزیستی تحصیلی؛ خودتنظیمی انگیزشی؛ خودکارآمدی هیجانی؛ سرسختی تحصیلی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 63 |