تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 249 |
تعداد مقالات | 2,171 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,515,233 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,327,517 |
نقش راهبردهای شفقت به خود و کمالگرایی در پیشبینی بهزیستی روانشناختی و فرسودگی تحصیلی در دانش-آموزان استعدادهای درخشان | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 9، دوره 12، شماره 2، مرداد 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2023.7238.4246 | ||
نویسندگان | ||
مریم وضیع تن1؛ فاطمه بهجتی اردکانی* 2؛ شکوفه متقی3 | ||
1کارشناس ارشد گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی ، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران . | ||
2استادیار گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی ، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران . | ||
3استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف :پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش مؤلفههای شفقت به خود و کمالگرایی در پیشبینی بهزیستی روانشناختی و فرسودگی تحصیلی در دانشآموزان انجام شد. روش ها: روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشآموزان متوسطه نمونه دولتی شهر یزد در سال 98-97 بود که تعداد 234 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامههای شفقت به خود نف (2003)، کمالگرایی هویت و فلت (1991)، بهزیستی روانشناختی ریف (1989) و فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران (1997) استفاده شد. یافته ها: یافتهها نشان داد که بین راهبردهای شفقت به خود و کمالگرایی با بهزیستی روانشناختی و بین شفقت به خود و کمالگرایی با فرسودگی تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد (01/0P<). نتیجه گیری: نتایج حاکی از آن بود که راهبردهای شفقت به خود و کمالگرایی، میتوانند بهزیستی روانشناختی و فرسودگی تحصیلی را در دانشآموزان پیشبینیکنند. بنابراین لازم است معلمان به نیازهای فطری فراگیران برای یادگیری، جهت درونیسازی انگیزش تحصیلی آنها توجه نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
شفقت به خود؛ کمالگرایی؛ بهزیستی روانشناختی؛ فرسودگی تحصیلی؛ دانشآموزان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 42 |