تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 249 |
تعداد مقالات | 2,170 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,515,225 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,327,516 |
اثربخشی آموزش مهارت حل مسأله اجتماعی برکاهش میزان مؤلفههای پرخاشگری دانش آموزان نوجوان شهر تبریز | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 7، دوره 12، شماره 2، مرداد 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2023.7657.4393 | ||
نویسندگان | ||
الناز علیقلیزاده جهانی* 1؛ منصور بیرامی2 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
2استاد تمام دانشگاه تبریز، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارت حل مسأله اجتماعی برکاهش میزان مؤلفههای پرخاشگری دانشآموزان انجام گرفت. روشها: پژوهش در چارچوب طرح تجربی تک موردی با استفاده از طرح خطوط پایه چندگانه و با پیگیری یک ماهه به انجام رسید. در راستای هدف مذکور 4 نفر واجد شرایط نشانههای پرخاشگری به صورت نمونه گیری در دسترس از مدارس دولتی دخترانه ناحیه 2 آموزش و پرورش شهر تبریز در سال 1397 انتخاب شدند؛ به مدت 10 جلسه آموزش مهارت حل مسأله اجتماعی دریافت نمودند. همچنین به منظور بررسی ثبات آموزش، شرکتکنندگان، 1 ماه بعد مجدداً مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها و برای بررسی الگوی تغییرات از پرسشنامههای پرخاشگری باس و پری استفاده شد. به منظور بررسی فرضیههای پژوهش از روش تحلیل چشمی نمودارها، درصد بهبودی و اندازه اثر استفاده شده است . یافتهها: یافتههای بعد از آموزش طرح و دورهی پیگیری، با توجه به درصد بهبودی و اندازه اثر نشان میدهد که روش مذکور در کاستن میزان پرخاشگری از تأثیر نسبتاً خوبی برخوردار بوده است. نتیجهگیری: بر این اساس میتوان نتیجه گرفت که آموزش مهارت حل مسأله اجتماعی قادر است به طور قابل توجهی میزان پرخاشگری را در دانشآموزان کاهش دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
حل مسأله اجتماعی؛ پرخاشگری؛ نوجوان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 41 |