تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 250 |
تعداد مقالات | 2,186 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,521,701 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,331,266 |
اثربخشی آموزش روش مطالعه مبتنی بر نقشهذهنی بر درگیری-تحصیلی و مؤلفههای آن در دانشآموزان | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 8، دوره 12، شماره 2، مرداد 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2023.8280.4614 | ||
نویسندگان | ||
محمدشهاب محمد آخوندی1؛ نجف طهماسبی پور* 2؛ صادق نصری3 | ||
1کارشناس ارشد مشاوره ، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران. | ||
2دانشیار گروه علوم تربیتی و روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران | ||
3دانشیار، گروه علوم تربیتی و روان شناسی ، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش حاضر، اثربخشی آموزش روش مطالعه مبتنی بر نقشه ذهنی بر درگیری تحصیلی و مؤلفه های آن در دانشآموزان بود. روش ها: پژوهش حاضر، از نوع نیمه آزمایشی و جامعه آماری آن شامل ﮐﻠﯿﻪ دانشآموزان پسر پایه هشتم مدارس شهر یزد در ﺳـﺎل ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ 99-98 بود، که درمجموع تعداد 50 دانش آموز با استفاده از روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای بهعنوان نمونه، انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه، هر گروه 25 نفر، جایگزین شدند. گروه آزمایش تحت 10 جلسه آموزش روش مطالعه مبتنی بر نقشه ذهنی قرارگرفت؛ درحالیکه گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. برای اندازهگیری متغیرها، در هر دو گروه پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو (2013) اجرا شد و داده های بهدستآمده از اجرای پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تک متغیری و چند متغییری (MANCOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافته ها: نتایج نشان داد، آموزش روش مطالعه مبتنی بر نقشه ذهنی باعث افزایش درگیری تحصیلی دانش آموزان در مقایسه با گروه کنترل در پس آزمون شد (01/0>P). نتیجه گیری: بنابراین روش مطالعه مبتنی بر نقشه ذهنی می تواند برای افزایش درگیری تحصیلی دانشآموزان در مراکز آموزشی مورد استفاده قرارگیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
دانشآموزان؛ درگیریتحصیلی؛ روشمطالعه؛ نقشهذهنی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 32 |