تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 250 |
تعداد مقالات | 2,186 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,521,718 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,331,271 |
بررسی شیوع اختلال نقصتوجه/بیشفعالی (ADHD) و عوامل جمعیت شناختی مرتبط با آن در دانش آموزان کلاس دوازدهم شهر اردبیل در سال تحصیلی 97-1396 | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 3، دوره 12، شماره 2، مرداد 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2023.2365 | ||
نویسندگان | ||
محسن بیات* 1؛ محمد نریمانی2؛ فرداد دیدار3؛ کیوان ثریا طایفه دلائی4؛ محمد ثابت رو5 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
2استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران. | ||
4دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
5کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان شیوع اختلال نقصتوجه/ بیشفعالی در دانش آموزان پایه دوازدهم در سال تحصیلی 1396-97 شهر اردبیل انجام شد. مواد و روش ها: روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی- مقطعی به صورت نمونهگیری تصادفی خوشهای بود و حجم نمونه نیز شامل 443 نفر بود (237 پسر و 206 دختر). ابزار جمع آوری دادهها مقیاس خود گزارشی اختلال نقصتوجه/بیشفعالی بزرگسالان (ASRS) بود. داده ها با Spss 22 و آزمون X2 مورد تجزیه تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج نشان داد شیوع نوع مرکب اختلال در پسران 75/6 درصد و در دختران 31/6 درصد، نوع نقصتوجه پسران 79/3 درصد و دختران 39/4 درصد و نوع بیش فعال-تکانشگر پسران 53/2درصد و دختران 91/2درصد بود. همچنین تحلیل دادهها نشان داد بین شیوع نوع مرکب، بیش فعال-تکانشگر و کم توجه با تحصیلات والدین، ترتیب تولد و وضعیت اقتصادی در هردو جنس رابطه معنیداری وجود ندارد(05/0<P). نتیجه گیری: با توجه به این نتایج بنظر میرسد شناسایی زود هنگام این افراد و ارجاع آنها به متخصصان بالینی میتواند از شدت یافتن علائم جلوگیری کند. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال نقصتوجه/بیشفعالی؛ شیوع؛ اردبیل | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 53 |