تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 306 |
تعداد مقالات | 2,644 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,964,612 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,670,003 |
طراحی و اعتبارسنجی الگوی مدیریت آموزش مجازی در مراکز دانشگاهی | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقاله 7، دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 14، تیر 1402، صفحه 106-122 اصل مقاله (1.16 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2023.12415.1243 | ||
نویسنده | ||
راضیه محمدی* | ||
کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی؛ دانشکده علوم تربیتی دانشگاه محقق اردبیلی | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف طراحی و ارزیابی مدلی برای مدیریت آموزش مجازی انجام شده است. روش پژوهش از لحاظ هدف، از نوع کاربردی میباشد و از نظرخانواده تحقیق، آمیخته اکتشافی میباشد. در قسمت کیفی با استفاده از روش پژوهش دادهبنیاد، بر اساس مصاحبه از متخصصان حوزه مدیریت آموزشی و آموزش مجازی، دادهها گردآوری شده و گویهها تعیین شد. سپس کدگذاری و مورد تحلیل قرار گرفتند. جامعه آماری در بخش کیفی، اساتید و متخصصان حوزه مدیریت آموزشی و آموزش مجازی دانشگاه تهران و دانشگاه محقق اردبیلی بودند. در مرحله کمی از پرسشنامه گردآوری شده بر اساس فاز کیفی استفاده شده است. جامعه آماری در بخش کمی شامل 172 دانشجویان سطح تحصیلات تکمیلی دانشگاه محقق اردبیلی هستند. دادهها از دانشجویان گردآوری شده و در قالب مدل ساختاری مورد تحلیل قرار گرفت و اعتبارسنجی مدل طراحی شده در قسمت کمی انجام شد. در مرحلۀ کمی تجزیه و تحلیل بر اساس نرم افزارهای SPSS و لیزرل انجام شد و شاخصهای برازش بررسی شد. نتایج بیانگر این بود که متغیرهای عوامل علی، عوامل زمینهای، عوامل مداخلهگر، عوامل راهبردی و گویههای تعیین شده میتوانند پیشبینهای معناداری برای مدیریت آموزش مجازی باشند. همچنین خروجی مدل به دست آمده از نرمافزار لیزرل بیانگر این بود که مدل از برازش مناسبی برخوردار است. بر طبق نتایج مطالعه، عوامل علی، عوامل زمینهای، عوامل مداخله گر، عوامل راهبردی بر طبق گویههای مؤثر آنها، اثر مستقیم و معناداری بر مدیریت آموزش مجازی دارند و میتوان آنها را به عنوان عوامل اثرگذار برای طراحی مدل مدیریت آموزش مجازی مطرح کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت آموزش؛ آموزش مجازی؛ مدلسازی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 222 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 135 |