تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 250 |
تعداد مقالات | 2,183 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,520,891 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,330,805 |
شناسایی و طراحی مدل عوامل موثر بر توسعه فردی اعضای هیئت علمی،رویکرد کیفی | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 13 تیر 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2023.12577.1252 | ||
نویسندگان | ||
اعظم راستگو* 1؛ شهلا جان احمدی مریان2؛ یوسف نامور3؛ صدرالدین ستاری4؛ مسعود امامی نژاد5 | ||
1گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران. | ||
2گروه علوم تربیتی ،دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه ازاد اردبیل ، اردبیل ،ایران | ||
3گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران | ||
4گروه علوم تربیتی ، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران | ||
5گروه علوم تربیتی ،دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه ازاد استارا ،گیلان ،ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و طراحی مدل عوامل موثر بر توسعه فردی اعضای هیئت علمی با استفاده از رویکرد کیفی سنتز پژوهی انجام شده است. پژوهش حاضر در چارچوب رویکرد کیفی و با استفاده از روش سنتز پژوهی با رویکرد هفت مرحله ای سندلوسکی و باروسو (2007) انجام شد. جامعه آماری مورد مطالعه شامل کلیه تحقیقات و مطالعات فارسی و انگلیسی چاپ شده در حوزه توسعه فردی در بین سالهای 1380 تا 1401 میباشد. در این راستا، کلید واژه های مرتبط با هدف پژوهش مورد جستجو قرار گرفت و مقالات و اسناد بدستآمده با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و با توجه به معیارهای پذیرش مورد بررسی قرارگرفتند که در نهایت 22 مقاله که از معیارهای ورود به مطالعه برخوردار بودند با استفاده از روش کد گذاری سه مرحلهای (باز، محوری، انتخابی) ازطریق نرمافزار MaxQDA 2020 تجزیه و تحلیل شدند. براساس نتایج تحلیل داده ها برای جمعآوری دادهها 125 کد باز شناسایی شد که در 4 مقوله اصلی و 20 مقوله فرعی دسته بندی شدند. نتایج نشان داد که عوامل فردی، آموزشی پژوهشی، سازمانی و اجتماعی بر توسعه فردی اعضای هیئت علمی تاثیر گذار است. بنابراین مدیران آموزش عالی باید بسترهای لازم را برای توسعه فردی اعضای هیئت علمی فراهم سازند. | ||
کلیدواژهها | ||
توسعه فردی؛ سنتز پژوهی؛ هیئت علمی؛ رویکرد کیفی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 58 |