تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 250 |
تعداد مقالات | 2,186 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,521,698 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,331,264 |
مقایسه اثر بخشی آموزش مبتنی بر هوش چند گانه و آگاهی واج شناختی و ترکیب این دو روش بر بهبود حافظه کاری دانش آموزان نارساخوان | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 4، دوره 12، شماره 4، شهریور 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2023.13131.2099 | ||
نویسندگان | ||
بهروز فولادی1؛ محمد نریمانی* 2؛ توکل موسی زاده3؛ سمیه تکلوی4 | ||
1دانشجوی دکتری، روانشناسی تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران، اردبیل | ||
2استاد، گروه روانشناسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشگاه محقق اردبیلی ایران، اردبیل. | ||
3استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران | ||
4استادیار، روانشناسی تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران، اردبیلنشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل | ||
چکیده | ||
اهداف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثر بخشی آموزش مبتنی بر هوش چند گانه و آگاهی واج شناختی و ترکیب این دو روش بر بهبود حافظه کاری دانش آموزان نارساخوان انجام شد. مواد و روش ها: روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون چند گروهی با گروه کنترل بود. جامعه آماری دانش آموزان دارای اختلال نارساخوانی شهر اردبیل در سال تحصیلی 97-1396 بود (112=N). روش نمونه گیری دردسترس بود و با استفاده از این روش تعداد 64 نفر انتخاب شد و به سه گروه 16 نفره آزمایش و یک گروه کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش اول ده جلسه آموزش آگاهی واج شناختی و آزمایش دوم یازده جلسه آموزش مبتنی بر هوش چندگانه و گروه سوم بیست جلسه ترکیب دو روش و گروه کنترل برنامه عادی روزانه خود را داشتند. برای جمع آوری داده ها از آزمون ماتریس های پیشرونده ریون و آزمون حافظه ی کاری کورنولدی استفاده شد. برای تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره و با استفاده از نرم افزار SPSS- 26 استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد آموزش آگاهی واج شناختی و هوش چندگانه و ترکیب دو روش موجب بهبود حافظه کاری گروه های آزمایش شده است. آموزش ترکیبی آگاهی واج شناختی و هوش چند گانه تاثیر بیشتری بر میانگین نمرات حافظه کاری کودکان نارساخوان داشت (0.05>P). نتیجه گیری: بر اساس نتایج بدست آمده ترکیب دو روش آگاهی واج شناختی و هوش چند گانه موجب بهبود حافظه کاری کودکان نارساخوان میگردد. لذا به روانشناسان توصیه می شود از آموزش های مبتنی بر آگاهی واج شناختی و هوش چندگانه در راستای کمک به بهبود حافظه کاری کودکان مبتلا به نارسا خوانی استفاده کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
هوش چند گانه؛ آگاهی واج شناختی؛ حافظه کاری؛ نارساخوان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 136 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 40 |