تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 353 |
تعداد مقالات | 3,044 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,482,137 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,058,046 |
بررسی نقش میانجیگری سرمایه اجتماعی در رابطه بین مسئولیت پذیری اجتماعی و اشتیاق شغلی معلمان شهر دهدشت. | ||
رفتار مثبت در سازمانهای آموزشی | ||
مقاله 1، دوره 1، شماره 4، بهمن 1402، صفحه 1-20 اصل مقاله (1.13 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/pbeo.2023.12951.1021 | ||
نویسندگان | ||
نجف اصغرنژاد* 1؛ سیما پیروز نیا2؛ عظیمه مساوات پور3؛ پریسا مسعودیان4 | ||
1کارشناس ارشد جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر | ||
2کارشناس ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه آزاد اسلامی واحد استهبان. | ||
3کارشناس علوم تربیتی دانشگاه پیام نور چرام، | ||
4دکترای فلسفه تعلیم و تربیت، گروه آموزش ابتدایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان. | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف: نهاد آموزشوپرورش، ازجمله مهمترین نهادهای همه جوامع محسوب میشود. به دلیل اهمیت و حساسیت بالای شغل معلمی، اشتیاق شغلی در آموزش و پرورش و در بین معلمان، اهمیت بسزایی دارد. بر این اساس، هدف از انجام این تحقیق بررسی نقش میانجیگری سرمایه اجتماعی در رابطه بین مسئولیت پذیری اجتماعی و اشتیاق شغلی معلمان شهر دهدشت بود. روش: پژوهش حاضر ازنظر هدف، کاربردی، ازنظر ماهیت و ازنظر روش گردآوری دادهها، یک تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و ازنظر زمان، مقطعی بود. جامعه آماری معلمان مقطع متوسطه دوم شهرستان کهگیلویه در سال تحصیلی 1400-1401 به تعداد 400 نفر بود. نمونه آماری بر اساس فرمول کوکران و به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای ساده، تعداد 196 معلم انتخاب شدند. دادههای با کمک ابزار پرسشنامههای استاندارد اشتیاق شغلی سالوانو و شافلی (2008)، مسئولیت اجتماعی حیدرزاده و ره پیما (1392) و سرمایه اجتماعی، ناهاپیت و گوشال (1998) استفاده شد. میزان پایایی ترکیبی پرسشنامه مسئولیت اجتماعی 89/0، سرمایه اجتماعی 91/0 و اشتیاق شغلی 92/0 میزان روایی همگرا پرسشنامه مسئولیت اجتماعی 63/0، سرمایه اجتماعی 77/0 و اشتیاق شغلی 80/0 به دست آمد. یافتهها: ضرایب مسیر به ترتیب بین مسئولیتپذیری اجتماعی و اشتیاق شغلی برابر با 44/0، مسئولیتپذیری اجتماعی و سرمایه اجتماعی برابر با 58/0، سرمایه اجتماعی و اشتیاق شغلی برابر با 35/0 و ضریب مسیر غیرمستقیم مسئولیت اجتماعی با نقش میانجیگری سرمایه اجتماعی اشتیاق شغلی 33/0 به دست آمد. نتیجهگیری: اشتیاق شغلی معلمان به عنوان یک متغیر روان شناختی می تواند با کمک متغیرهای اجتماعی، ارتقاء و بهبود یابد. در این تحقیق، متغیرهای سرمایه اجتماعی و مسئولیت اجتماعی در بهبود اشتیاق شغلی معلمان، تاثیر معنادار داشتند. | ||
کلیدواژهها | ||
اشتیاق شغلی؛ سرمایه اجتماعی؛ مسئولیت پذیری اجتماعی؛ معلمان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 537 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 281 |