تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 249 |
تعداد مقالات | 2,171 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,515,262 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,327,529 |
تعیین نقش الگوهای روابطی و سبکهایاسنادی والدین در پیشبینی مدرسههراسی و اضطراب امتحان دانشآموزان | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 2، دوره 12، شماره 1، اردیبهشت 1402، صفحه 20-33 اصل مقاله (1.15 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2023.2248 | ||
نویسندگان | ||
حسن جعفرزاده داشبلاغ* 1؛ بابک همتی2؛ ناهید معراجی3؛ نادر فخرذاکری4 | ||
1دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران. | ||
2دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران. | ||
3کارشناسی ارشد روانشناسی شخصیت، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران. | ||
4کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه پیام نور، واحد اردبیل، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف این مطالعه تعیین نقش الگوهای روابطی و سبک های اسنادی والدین در پیش بینی مدرسه هراسی و اضطراب امتحان دانش آموزان بود. روشها: روش این مطالعه توصیفی، از نوع همبستگی بود. از بین کلیه دانش آموزان دوره اول متوسطه و والدین آنان که ساکن شهر اردبیل در سال 1398 بودند، تعداد 100 نفر از والدین و 100 نفر از دانش آموزان به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه اضطراب امتحان، سبک اسنادی و مقیاس تجدیدنظر شده الگوهای ارتباطی خانواده استفاده شد. داده های پژوهش با روشهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه از طریق نرم افزار SPSS22 تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: یافته ها نشان داد بین سبک اسنادی مثبت و الگوی ارتباطی گفت و شنود با مدرسه هراسی و اضطراب امتحان رابطه منفی معنادار و بین سبک اسنادی منفی و الگوی ارتباطی همنوایی با مدرسه هراسی و اضطراب امتحان رابطه مثبت معناداری وجود دارد (01/0p<). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد 14/39 درصد از مدرسه هراسی و 1/33 درصد از اضطراب امتحان دانش آموزان توسط الگوهای ارتباطی و سبکهای اسنادی والدین تبیین می شود (01/0p<). نتیجه گیری: نتایج به دست آمده بر لزوم توجه بیشتر بر روابط والد-فرزندی در کودکان مبتلا به مدرسه هراسی و اضطراب تاکید دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
الگوهایروابطی؛ سبکهایاسنادی؛ مدرسههراسی؛ اضطراب امتحان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 260 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 220 |