تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 250 |
تعداد مقالات | 2,183 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,520,894 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,330,811 |
بررسی رابطه بین بیتفاوتی اخلاقی، هویت اخلاقی و صفت صداقت-تواضع با بیصداقتی تحصیلی | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 10، دوره 12، شماره 1، اردیبهشت 1402، صفحه 139-125 اصل مقاله (1.3 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2023.2223 | ||
نویسندگان | ||
فرزانه میکاییلی منیع* 1؛ مهدی شیرزاده2 | ||
1دانشیار گروه روانشناسی تربیتی. دانشکده ادبیات و علوم انسانی. دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
2کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی. دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف این تحقیق مطالعه رابطه بین بیتفاوتی اخلاقی، هویت اخلاقی و صفت صداقت-تواضع با بیصداقتی تحصیلی در دانش آموزان دوره دوم متوسطه بود. روشها: روش اجرای این تحقیق توصیفی و طرح تحقیق، از نوع همبستگی بود. جامعه آماری را کلیه دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر ارومیه در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۳۹۸ تشکیل دادند که تعداد ۳۸۸ نفر (۲۰۳ پسر و ۱۸۵ دختر) با روش تصادفی خوشه ای چند مرحلهای، به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها، از پرسشنامه های بیتفاوتی اخلاقی، هویت اخلاقی، هگزاکو و بیصداقتی تحصیلی استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره به روش گام به گام انجام شد. یافته ها: یافتهها نشان داد بین بیتفاوتی اخلاقی و سازوکارهای آن (به غیر از تقسیم مسئولیت و نسبت دادن سرزنش) با بیصداقتی تحصیلی رابطه مثبت معنادار وجود دارد. بین هویت اخلاقی و مؤلفه درونیسازی آن با بیصداقتی تحصیلی رابطه منفی معنیداری وجود دارد. همچنین بین صفت صداقت-تواضع و بیصداقتی تحصیلی رابطه منفی معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که بیتفاوتی اخلاقی، هویت اخلاقی و صفت صداقت-تواضع قادرند ۳۸ درصد از واریانس بیصداقتی تحصیلی را پیشبینی کنند. نتیجه گیری: بنابراین می توان نتیجه گرفت که بی تفاوتی اخلاقی، هویت اخلاقی و صفت صداقت-تواضع نقش مهمی را در بی صداقتی تحصیلی دانش آموزان دوره دوم متوسطه ایفا می کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
بیتفاوتی اخلاقی؛ هویت اخلاقی؛ صفت صداقت-تواضع؛ بیصداقتی تحصیلی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,007 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 189 |