تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 249 |
تعداد مقالات | 2,170 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,514,842 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,327,314 |
بررسی مقایسهای میزان همگرایی دانشگاههای جامع ایرانی با الگوی شایستگی اعضای هیأت علمی دانشگاه کلاس جهانی | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقاله 2، دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 13، فروردین 1402، صفحه 13-40 اصل مقاله (930.69 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2023.12289.1225 | ||
نویسندگان | ||
محمد فرزانه* 1؛ حسن رضا زین آبادی2؛ عبدالرحیم نوه ابراهیم3؛ بیژن عبدالهی4 | ||
1دکتری رشته مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، ایران | ||
2دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
3استاد گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
4دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش بررسی مقایسهای میزان همگرایی دانشگاههای جامع ایرانی با الگوی شایستگی اعضای هیأت علمی دانشگاه کلاس جهانی بود. به این منظور، از روش کمی از نوع پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاههای جامع سطح اول شهر تهران، در سال تحصیلی 1400-1399 برابر با 4211 نفر بود که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای چند مرحلهای، 352 نفر از آنها مورد پژوهش قرار گرفتند. جهت گردآوری دادهها، از پرسشنامه شایستگیهای اعضای هیئت علمی دانشگاه کلاس جهانی فرزانه و همکاران (2022) استفاده شد که روایی آن با استفاده از روشهای روایی صوری و محتوایی و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (a= 0.98) مورد تأیید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای تی تکنمونهای، فریدمن و تحلیل واریانس یکراهه، در نرمافزار Spss استفاده گردید. یافتهها نشان داد که، وضعیت شایستگیهای اعضای هیأت علمی به صورت کلی بالاتر از متوسط قرار دارد و در بین دانشگاههای جامع سطح یک شهر تهران، از حیث وضعیت شایستگیهای اعضای هیئت علمی دانشگاه کلاس جهانی تفاوت معناداری وجود دارد. بهعلاوه، نتایج تحلیلها در خصوص هر یک از مولفههای الگوی شایستگی اعضای هیأت علمی دانشگاه کلاس جهانی نیز انجام شد که بیانگر تفاوت میان دانشگاهها در برخی از مولفهها بود. در مجموع نتایج گویای این است که ، حتی دانشگاههای سطح اول کشور نیز از حیث برخی از مولفههای اساسی موردنظر دانشگاه کلاس جهانی فاصله قابل توجهی تا وضعیت ایدهآل دارند؛ و این مهم توجه دوچندان سیاستگذاران و برنامهریزان نظام آموزش عالی کشور را میطلبد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش عالی؛ دانشگاه کلاس جهانی؛ دانشگاههای جامع سطح یک؛ اعضای هیئت علمی؛ شایستگی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,230 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 130 |