تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 226 |
تعداد مقالات | 1,918 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,879,881 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,122,810 |
مدل یابی علی تابآوری تحصیلی بر اساس هوش شخصی با میانجیگری جهتگیری مذهبی در دانش آموزان مقطع متوسطه دوم | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
دوره 11، شماره 4، بهمن 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2023.12327.5495 | ||
نویسندگان | ||
محمد نریمانی ![]() ![]() ![]() | ||
1استاد دانشگاه محقق اردبیلی | ||
2گروه روانشناسی- دانشکده علوم تربیتی -دانشگاه محقق اردبیلی | ||
چکیده | ||
هدف: دانش آموزان هر جامعه، قشر کارآمد و آیندهسازان هر کشور هستند. در راستای شناسایی عوامل مرتبط با تابآوری تحصیلی، پژوهش حاضر با هدف مدل یابی علی تابآوری تحصیلی بر اساس هوش شخصی با میانجیگری جهتگیری مذهبی در دانش آموزان مقطع متوسطه دوم انجام گرفت. مواد و روشها: پژوهش حاضر به روش همبستگی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر اردبیل در سال 1401 بود. تعداد 200 نفر از این افراد با استفاده از نمونهگیری در دسترس از بین جامعه آماری فوق انتخاب و به مقیاسهای تابآوری تحصیلی، جهتگیری مذهبی و هوش شخصی پاسخ دادند. به منظور تجزیهوتحلیل دادههای گردآوری شده از نرمافزارهای SPSS 25 و smartpls.4 استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که هوش شخصی به صورت مستقیم و غیرمستقیم و با میانجیگری جهتگیری مذهبی در تابآوری تحصیلی نقش دارند. شاخصهای برازش مدل نیز بیانگر مطلوب بودن مدل است. نتیجهگیری: به طور کلی نتایج این مطالعه علاوه بر دستآوردهای بنیادی، قابل کاربست در سازمان آموزشوپرورش و مراکز مشاوره میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
تابآوری تحصیلی؛ هوش شخصی؛ جهتگیری مذهبی؛ دانش آموزان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 265 |