تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 343 |
تعداد مقالات | 2,933 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,430,422 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,019,013 |
اثرات روانی-اجتماعی و رفتاری کووید-19 بر سبک زندگی دانشآموزان نوجوان: مطالعهای مبتنی بر تحلیل متن | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقاله 2، دوره 5، شماره 2، تیر 1403، صفحه 17-29 اصل مقاله (571.32 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2022.11084.1113 | ||
نویسندگان | ||
سیاوش محمّدی مزلقانی1؛ مهرناز آزادیکتا* 2؛ جمال صادقی3 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران | ||
2دانشیار گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، واحد اسلام شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلام شهر، ایران. | ||
3استادیار روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش شناسایی اثرات روانی-اجتماعی و رفتاری کووید-19 بر سبک زندگی دانشآموزان نوجوان به شیوه کیفی بود. دادههای پژوهش از اسناد بالادستی که شامل کلیه مقالات معتبر منتشر شده در 3 سال اخیر (سالهای 2020 الی 2022) در داخل و خارج کشور بوده است، با 5 کلیدواژه (اثرات روانی-اجتماعی، اثرات رفتاری، کووید-19، سبکزندگی و دانشآموزان نوجوان) در پایگاههای SID، Civilica، Noormags، Magiran، google scholar، science direct و academia جمعآوری و در چارچوب نرمافزار MAXQDA مورد بررسی قرار گرفته است. معیار ورود مقالات به پژوهش، محتوی قابل اجرا برای سوال پژوهش و مطالعات مربوط به متغیر هدف و معیارهای خروج خلاصه مقالات و عدم دسترسی به متن کامل مقاله بوده است. سنجش روایی با استفاده از روایی محتوی و برآورد پایایی دادهها با استفاده از روش هولستی انجام شد. یافتهها نشان داد از مجموع 69 مضمون شناسایی شده از کدگذاری اسناد و متون بالادستی، 3 مضمون سازماندهنده شناسایی شد. مضمون سازماندهنده اول اثرات روانی بوده که 30 مضمون فرعی، مضمون سازماندهنده دوم اثرات اجتماعی بوده که 17 مضمون فرعی و مضمون سازماندهنده سوم اثرات رفتاری بوده که 22 مضمون فرعی را پوشش دادند. براساس یافتهها، در بین کلیه مضمونهای فرعی شناسایی شده، مضمون استرس، اضطراب، افسردگی، قرنطینه، انزوای اجتماعی، اختلال خواب و آسیب به خود مضامینی بودند که بیشترین توجه را در پژوهشها به خود جلب نمودند. بنابرین نیاز مبرمی به برنامهریزی مطالعات طولی و رشدی و اجرای طرح مبسوط مبتنی بر شواهد، برای رفع نیازهای روانی-اجتماعی و رفتاری نوجوانان در طول همهگیری و همچنین پس از همهگیری وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
کووید-19؛ اثرات روانی-اجتماعی؛ رفتاری؛ سبک زندگی؛ تحلیل متن | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 944 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 135 |