تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 249 |
تعداد مقالات | 2,170 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,514,771 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,327,295 |
طراحی مدل پیاده سازی مدیریت دانش در نظام آموزش عالی با رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 بهمن 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2023.11836.1186 | ||
نویسندگان | ||
سیده نیلوفر شامرادی1؛ مجتبی معظمی* 2؛ فاطمه احمدبیگی2 | ||
1دانشجوی دکتری گروه علوم تربیتی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل پیادهسازی مدیریت دانش در نظام آموزش عالی انجام پذیرفت. این پژوهش از نوع پژوهش های آمیخته با رویکرد کیفی-کمّی در پارادایم استقرایی است که از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش، اکتشافی متوالی است. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی و کمّی، شامل اساتید و خبرگان آشنا با موضوع می باشند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، 23 نفر از آنها به عنوان اعضای نمونه انتخاب شدهاند. به این ترتیب، بر اساس اصل کفایت نظری، تا سرحد اشباع، داده های مورد نیاز جمعآوری شد. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی پژوهش، مصاحبه نیمه ساختاریافته است که روایی و پایایی آن به ترتیب با استفاده از روایی محتوا و پایایی درون کدگذار (91 %) و میان کدگذار (85 %) تأیید شد. از طرفی در بخش کیفی به کمک تحلیل مضمون و نرمافزار داده های به دست آمده مورد تحلیل قرار گرفت. همچنین در بخش کمّی ابزارگردآوری اطلاعات پرسشنامه مقایسه زوجی است که روایی و پایایی آن به ترتیب با استفاده از روایی محتوا و آزمون مجدد تأیید شد. در این بخش برای تدوین مدل پیادهسازی مدیریت دانش در نظام آموزش عالی از رویکرد ساختاری تفسیری بهره گرفته شد. نتایج پژوهش نشان دهنده شاخصها و مؤلفه های پیاده سازی مدیریت دانش در نظام آموزش عالی و ارائه مدل پیاده سازی مدیریت دانش در نظام آموزش عالی در پنج سطح میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت دانش؛ نظام آموزش عالی؛ دانشگاه آزاد اسلامی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 179 |