تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 226 |
تعداد مقالات | 1,918 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,879,506 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,122,675 |
اثربخشی بازیدرمانی شناختی رفتاری بر بهبود توجه و برنامهریزی دانشآموزان با اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 2، دوره 11، شماره 4، بهمن 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2023.2036 | ||
نویسندگان | ||
سارا تقی زاده هیر1؛ سیف اله آقاجانی ![]() ![]() ![]() | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی. اردبیل. ایران. | ||
2دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه محقق اردبیلی. اردبیل. ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر بازی درمانی شناختی رفتاری بر بهبود برنامهریزی و توجه دانشآموزان با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی بود. روش ها: روش پژوهشآزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه پژوهش، شامل کلیه دانش آموزان با اختلال نارسایی توجه-بیش فعالی 12 -7 سال شهر اردبیل در سال 1398 بود که 30 نفر از آنها به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و در گروه های آزمایش و گواه به تعداد مساوی جایگزین شدند. به منظور جمع آوری داده ها از فرم کوتاه و تجدیدنظر شده ی مقیاس درجه بندی کانرز والدین، آزمون برج لندن و آزمون تولز- پیرون استفاده شد. در گروه آزمایش بازی درمانی شناختی رفتاری (10 جلسه 45 دقیقه ای) اجرا شد و گروه گواه تحت مداخله قرار نگرفت. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیری تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد بازی درمانی شناختی رفتاری اثر معناداری بر بهبود برنامه ریزی و توجه دانش آموزان با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی دارد (05/0>P)، به طوری که به ترتیب دانش آموزانی که در گروه آزمایش تحت بازی درمانی شناختی رفتاری قرار گرفته بودند از سطوح بالاتر برنامه ریزی و توجه نسبت به دانش آموزان گروه کنترل برخوردار بودند. نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر، بازی درمانی شناختی رفتاری می تواند به عنوان روشی مؤثر در بهبود برنامه ریزی و توجه دانش آموزان با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی در نظر گرفته شوند. | ||
کلیدواژهها | ||
بازی درمانی شناختی رفتاری؛ برنامه ریزی؛ توجه؛ اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 156 |