تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 226 |
تعداد مقالات | 1,918 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,879,584 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,122,723 |
تاثیر رهبری اخلاقی و اشتیاق شغلی بر پاسخگویی سازمانی با میانجی آوای سازمانی در دانشگاه محقق اردبیلی | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 دی 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2023.11360.1140 | ||
نویسندگان | ||
فردین فروغی سوها ![]() ![]() | ||
1سازمان آموزش و پرورش | ||
2دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه محقق اردبیلی | ||
3دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
مقوله پاسخگویی سازمانی به عنوان یکی از موضوعات مطرح در سازمانهای امروزی، توجهات بسیاری را به خود جلب کرده و واکاوی این مفهوم، نیازمند شناسایی و تحت کنترل در آوردن عوامل درون و برون سازمانی بیشماری است. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی (مدل معادلات ساختاری) می باشد، که با هدف بررسی تاثیر رهبری اخلاقی و اشتیاق شغلی بر پاسخگویی سازمانی با میانجی آوای سازمانی در میان کارکنان دانشگاه محقق اردبیلی صورت گرفت. جامعه آماری تحقیق حاضر را، 713 نفر از اعضای هیئت علمی و غیر هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی در سال 1401-1400 تشکیل میدهند. روش نمونهگیری به کار گرفته شده، خوشهای چند مرحلهای بوده و با توجه به ناهمگون بودن جامعه آماری از روش نمونهگیری طبقهای نیز استفاده گردید. از میان جامعهی آماری پیش گفته، بر اساس جدول مورگان نمونهای به حجم 321 نفر (173 نفر زن و 148 نفر مرد) انتخاب شدند. اطلاعات لازم برای پاسخ به سوال و فرضیههای پژوهشی از طریق پرسشنامههای کتبی جمعآوری شد. تجزیه و تحلیل دادهها در دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی و با استفاده از نرم افزار SPSS و lisrel انجام گرفت. نتایج حاصل، بیانگر آن است که میزان تاثیر مستقیم رهبری اخلاقی بر اشتیاق شغلی 32/0، اشتیاق شغلی بر آوای سازمانی 28/0، آوای سازمانی بر پاسخگویی سازمانی 12/0 است. با توجه به تاثیر سبک رهبری و اشتیاق شغلی بر پاسخگویی سازمانی لازم است مدیران سازمانها، سبک رهبری اخلاقی را بکار بسته و زمینه را برای بیان عقاید و اندیشه های کارکنان فراهم آورند. | ||
کلیدواژهها | ||
آوای سازمانی؛ اشتیاق شغلی؛ پاسخگویی سازمانی؛ رهبری اخلاقی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 30 |