تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 226 |
تعداد مقالات | 1,918 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,879,512 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,122,678 |
بررسی نقش خودکارآمدی فردی، انتقال دانش و کیفیت زندگی کاری در توانمندسازی معلمان دوره ابتدایی | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 دی 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2023.11482.1155 | ||
نویسندگان | ||
محمد عظیمی ![]() ![]() ![]() ![]() | ||
1گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
2استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، ایران | ||
3گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران/ ایران | ||
4گروه علوم تربیتی ، دانشکده علوم انسانی، واحد مرند ، دانشگاه ازاد اسلامی ، مرند ، ایران | ||
5دانشجوی کارشناسی، گروه آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش، بررسی نقش خودکارآمدی فردی، انتقال دانش و کیفیت زندگیکاری در توانمندسازی معلمان دوره ابتدایی بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی، از لحاظ ماهیت، توصیفی- همبستگی و از لحاظ روش گردآوریدادهها، میدانی و کتابخانهای بود. جامعهآماری پژوهش حاضر شامل کلیه معلمان ابتدایی(452زن و 251مرد) شهرستان مرند بودند. از این جامعه، نمونهای به حجم 248 نفر(160 نفر معلم زن و 88 نفر معلم مرد) برابر جدول مورگان با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای نسبتی انتخاب شدند. در پژوهش حاضر جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه صلاحیتهای حرفهای معلمان ملایینژاد(1391)(پرسشنامه توانمندسازی معلمان)، پرسشنامه کیفیت زندگیکاری ایلگان و همکاران(2014)، پرسشنامه خودکارآمدی فردی شرر(1982) و پرسشنامه انتقال دانش وی و خییان(2006) استفاده شد؛ سپس، روایی پرسشنامهها مورد تایید اساتید قرار گرفت و پایایی پرسشنامهها بر اساس ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 97/0، 73/0، 96/0 و 95/0 به دست آمد. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون رگرسیون خطی ساده و رگرسیون چندگانه و نرم افزار SPSS انجام شد. تجزیه و تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که از بین سه متغیر، متغیر خودکارآمدی فردی با بتای 037/1 در توانمندسازی معلمان دوره ابتدایی نقش دارد. همچنین تجزیه و تحلیل رگرسیونهای خطی ساده نیز نشان داد که خودکارآمدی فردی با بتای 514/0؛ انتقال دانش با بتای 502/0 و کیفیت زندگیکاری با بتای 226/0 در ارتقای توانمندسازی معلمان نقش دارد. میتوان چنین برداشت کرد که خودکارآمدی فردی به عنوان پایه و اساس برای توانمند شدن است؛ چرا که در صورت وجود خودکارآمدی مولفههای دیگر مثل انتقال دانش و کیفیت زندگیکاری بر توانمندسازی معلمان موثر خواهند بود. | ||
کلیدواژهها | ||
خودکارآمدی فردی؛ انتقال دانش؛ کیفیت زندگی کاری؛ توانمندسازی معلمان؛ دوره ابتدایی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 198 |