تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 250 |
تعداد مقالات | 2,186 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,521,700 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,331,266 |
تاثیر رهبری توزیع شده بر رضایت شغلی معلمان با نقش میانجی خودکارآمدی معلمان مدارس دخترانه اسلامشهر | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقاله 5، دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 13، فروردین 1402، صفحه 79-96 اصل مقاله (783.33 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2023.10881.1097 | ||
نویسندگان | ||
حاجیه رجبی فرجاد* 1؛ سمیه قراچلو2 | ||
1دانشیار، گروه مدیریت منابع انسانی، دانشکده منابع سازمانی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران | ||
2دانش آموخته کارشناسی ارشد ، رشته مدیریت آموزش و بهسازی منابع انسانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد واحد الکترونیکی، تهران ایران | ||
چکیده | ||
با توجه به اهمیت در رضایت شغلی در سیستم آموزش و پرورش به ویژه معلمان در تربیت و آموزش نسل آینده ساز جامعه این پژوهش با هدف تعیین میزان تاثیر رهبری توزیع شده بر رضایت شغلی معلمان با نقش میانجی خودکارآمدی معلمان در مدارس دخترانه اسلامشهر صورت پذیرفت. پژوهش از نظر هدف کاربردی است و از نظر ماهیت توصیفی- تحلیلی و نهایتاً از نظر نحوه جمع-آوری دادهها جزء تحقیقات پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش کلیه معلمان و مدیران مدارس دخترانه شهر اسلامشهر به تعداد870 بود که با استفاده از فرمول کوکران، 266 نفر به عنوان نمونه انتخاب که به270 نفر افزایش یافت. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه بود و روایی آن بر اساس روایی محتوایی و پایایی آن با آلفای کرونباخ به ترتیب رهبری توزیع شده(825/0)، رضایت شغلی(889/0)و خودکارآمدی (837/0) بدست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده از شاخصهای آمار توصیفی و در بخش استنباطی از روش معادلات ساختاری و تحلیل دو سطحی با نرمافزار PLSوHLM استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که رهبری توزیع شده با آماره t مسیر برابر با 929/3 بر رضایت شغلی معلمان تاثیرگذار است همچنین آماره t مسیر متغیر رهبری توزیع شده به خودکارآمدی برابر با 182/5بود نشان از رابطه مثبت و معنادار میان این دو متغیر دارد. اما رابطه میان خودکارآمدی معلمان به رضایت شغلی با آماره t مسیر برابر با 279/1 و مورد تایید قرار نگرفت. براساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که با استفاده از سبک رهبری توزیع شده میتوان رضایت شغلی در سطح معلم و مدرسه را بهبود بخشید. | ||
کلیدواژهها | ||
رهبری توزیع شده؛ رضایت شغلی؛ خودکارآمدی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,310 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 64 |