تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 366 |
تعداد مقالات | 3,243 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,754,041 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,244,857 |
اعتبارسنجی مدل سنجش مدیریت آموزش های ضمن خدمت کارکنان در دانشگاه ها | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقاله 9، دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 13، فروردین 1402، صفحه 142-154 اصل مقاله (761.9 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2023.12079.1211 | ||
نویسندگان | ||
شهرام رنجدوست* 1؛ رقیه علیزاده قیلو2 | ||
1گروه برنامه ریزی درسی،واحد مرند،دانشگاه آزاد اسلامی،مرند، ایران | ||
2دانشجوی دکتری رشته برنامه ریزی درسی واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند- ایران. | ||
چکیده | ||
اجرای برنامه های آموزش ضمن خدمت، مستلزم داشتن مدل مناسب است. با توجه به نبود الگوی بومی آموزش ضمن خدمت در دانشگاه، همراستا و متناسب با فرهنگ جامعه، هدف اصلی پژوهش، طراحی و اعتبارسنجی مدل سنجش مدیریت آموزش های ضمن خدمت در بین کارکنان دانشگاه ارومیه است. در این پژوهش، از روش کیفی و نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی استفاده شد. در ابتدا با خبرگان امر مصاحبه های نیمه ساختاریافته به عمل آمد که تا رسیدن به اشباع نظری (8 نفر) ادامه پیدا کرد. سپس داده های حاصل از مصاحبه ها به روش تحلیل تم و با استفاده از نرم افزار ان ویوو 10 تحلیل شد. برای اعتبارسنجی کیفی و اجماع بین خبرگان در جهت واقعی بودن مؤلفه ها و شاخص های شناسایی شده از فن دلفی فازی استفاده شد. بعد از مرحله دلفی فازی، فهرست ابعاد، مؤلفه ها و شاخص های شناسایی شده دراختیار چند نفر از اساتید دانشگاه و دانشجویان دکترا که در حوزه آموزش های ضمن خدمت تخصص داشتند، قرار گرفت که با انجام اصلاحات از صحیح و مناسب بودن معادل و اصطلاحات انتخاب شده برای نام گذاری ابعاد، مؤلفه ها و شاخص ها اطمینان حاصل شد. بر این اساس، مدل نهایی سنجش مدیریت آموزش های ضمن خدمت در دانشگاه طراحی شد که شامل 3 بعد شامل آموزش های فردی، آموزش های جمعی و فعالیت های فوق برنامه ای، 8 مولفه و 53 شاخص بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش های ضمن خدمت؛ سنجش؛ مدل سازی؛ دانشگاه | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Alipoor , H (2005). The effectiveness and efficiency of in-service training staff Literacy Movement , research project, Literacy Movement Country. Basturk , R (2012). Investigation Of Elementary School Teacher’s Perception And Expectations About In-Service Education. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education. Vol. 42, Pp. 96 -107. Conco , Z. P (2005). How effective is in – service Training for teachers in rural school contexts ? MPHIL Dissertation submitted to university of Pretoria. Davis. P, (2006). Effectiveness of In-service Training of the Functionality ,Technical Adequacy, Computer Database on Dissertation Abstracts, Southern Illinois university. Inder Fozdar, B , Kumar , L , S & Saxena , A 2007 ,In-Service Teacher Training Programmed: An Analysis of Learner Opinion on the Effectiveness of the Programmed Malaysian , Journal of Distance Education Vol. 9 , No. 2, Pp .65- 87. Jafarian yasar, H (2004). Evaluate the effectiveness of short-term training in labor productivity in Qom province. , research project. Literacy Movement Country. Kheraee, K 2005 The effect of training and retraining courses on movement literacy instructors performance, , research project. Literacy Movement Country. Mogezi, M (2013). Review the appropriateness of educational content inservice training with the educational needs of primary school teachers in Susa city, Master's thesis, science and research University of Alborz. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,506 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 375 |