تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 338 |
تعداد مقالات | 2,903 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,386,729 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,983,685 |
اثربخشی آموزش مهارتهای هوش اخلاقی بر همدلی دانشآموزان پسر زورگو | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 9، دوره 13، شماره 1، 1403، صفحه 111-101 اصل مقاله (948.82 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2022.8140.4575 | ||
نویسندگان | ||
علی شیخ الاسلامی* 1؛ نسترن سیداسماعیلی قمی2 | ||
1استاد، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
2استادیار روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای هوش اخلاقی بر همدلی دانشآموزان پسر زورگو انجام گرفت. مواد و روشها: روش پژوهش به شیوهی آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعهی آماری پژوهش را تمامی دانشآموزان پسر در حال تحصیل در دورهی متوسطهی دوّم شهر اردبیل در سالتحصیلی 98-1397 تشکیل میدادند. برای انتخاب نمونه ابتدا با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای از میان نواحی آموزش و پرورش شهر اردبیل یک ناحیه انتخاب شد. سپس از بین مدارس پسرانهی دورهی متوسطهی دوّم این ناحیه، دو مدرسه انتخاب شد، پرسشنامهی زورگویی بین دانشآموزان این مدارس توزیع گردید، و در نهایت 40 دانشآموز با بیشترین نمره در پرسشنامهی زورگویی، انتخاب شده و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر) و گروه کنترل (20 نفر) جایگزین شدند. شرکتکنندگان گروه آزمایش، 11 جلسه آموزش مهارتهای هوش اخلاقی بوربا (2005) را دریافت نمودند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس همدلی اساسی جولیف و فارینگتون (2006) و پرسشنامهی زورگو/قربانی اولویوس (1986) استفاده شد. دادهها با روش آماری کوواریانس تکمتغیری مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتهها: یافتهها نشان داد که دانشآموزان زورگو گروه آزمایش نسبت به دانشآموزان زورگو گروه کنترل در پسآزمون بهطور معناداری همدلی بیشتری داشتند (01/0>P). نتیجهگیری: بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که آموزش مهارتهای هوش اخلاقی در افزایش همدلی دانشآموزان زورگو اثربخش بوده و میتواند قابل کاربست توسط روانشناسان و مشاوران مدارس باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
مهارتهای هوش اخلاقی؛ همدلی؛ دانشآموزان پسر زورگو | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 866 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 14 |