تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 363 |
تعداد مقالات | 3,209 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,716,189 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,222,387 |
واکاوی تجربه زیسته اساتید دانشگاه فردوسی مشهد از رفتارهای نامحترمانه دانشجویان | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقاله 5، دوره 3، شماره 4 - شماره پیاپی 12، آذر 1401، صفحه 63-78 اصل مقاله (501.89 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2022.10976.1108 | ||
نویسنده | ||
سمیرا پور* | ||
استادیار مدیریت رفتار سازمانی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران | ||
چکیده | ||
رفتارهای نامحترمانه به عنوان پیامد ارتباطی نامناسب بین استاد و دانشجو میتواند به شدت فرایند یاددهی و یادگیری را مختل نماید و به ایجاد تنش میان آنها منجر شود. این مطالعه با هدف واکاوی رفتارهای نامحترمانه دانشجویان نسبت به اساتید و بررسی علل آن انجام شد. در این مطالعهی پدیدارشناختی، مصاحبههای نیمه ساختاریافتهای با اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد با حداقل رتبه علمی دانشیاری و سابقه کاری بیش از 10 سال صورت گرفت. نمونهگیری به صورت هدفمند بود و تا رسیدن به اشباع اطلاعات ادامه یافت. تجزیه و تحلیل دادهها براساس مدل هفت مرحلهای کلایزی صورت گرفت. از دیدگاه اساتید رفتارهای نامحترمانه دانشجویان شامل دیر آمدن دانشجو به کلاس درس، غیبت، استفاده از تلفن همراه در کلاس، بیاحترامی کلامی به استاد و عدم همراهی با کلاس بوده است. علل بروز این رفتارها در قالب طبقاتی شامل اساتید، دانشجو، دانشگاه، خانواده و جامعه دسته-بندی گردید. به دلیل پیامدهای مخرب این نوع رفتارها، بکارگیری راهکارهایی برای کاهش میزان بروز این رفتارها در دانشجویان به منظور ایجاد محیطهای یادگیری و یاددهی مطلوب، ضروری است. | ||
کلیدواژهها | ||
رفتارهای نامحترمانه؛ اساتید؛ پدیدارشناسی؛ کلایزی؛ دانشگاه فردوسی مشهد | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,459 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 751 |