تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 355 |
تعداد مقالات | 3,091 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,567,360 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,119,040 |
بررسی پایایی و روایی سیاهه فرسودگی در مدرسه | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 9، دوره 11، شماره 2، تیر 1401، صفحه 111-119 اصل مقاله (1.05 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2022.1699 | ||
نویسندگان | ||
ساناز عینی* 1؛ سولماز ارشادی فرد2؛ بهمن زردی3؛ زهره هاشمی4 | ||
1استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران. | ||
2کارشناس ارشد پرستاری داخلی و جراحی، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران | ||
3کارشناس ارشد روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
4دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه مراغه، مراغه، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی پایایی و روایی مقیاس فرسودگی در مدرسه بود. مواد و روشها: روش پژوهش حاضر از توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان دوره اول مقطع متوسطه شهر اردبیل تشکیل دادند. نمونهی مورد بررسی 350 نفر دانش آموز (180 دختر و 170 پسر) بود که به روش خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش، سیاهه فرسودگی در مدرسه (سالملا_آرو و همکاران، 2009) و مقیاس نیازهای بنیادین روان شناختی در دانش آموزان (تیان و همکاران، 2014) بود. جهت بررسی پایایی مقیاس از روش ضریب همسانی درونی و روایی مقیاس از روش ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار 25 SPSS و 8/8 LISREL انجام شد. یافتهها: نتایج حاصل از ضریب همسانی درونی نشان داد که این مقیاس از پایایی مناسبی برخوردار است (فرسودگی در تکالیف مدرسه 88/0، بدبینی نسبت به اهمیت و معنی مدرسه 89/0، حس ناکارآمدی در مدرسه 77/0 و کل مقیاس 84/0). همچنین، نتایج حاصل از تحلیل عاملی تاییدی بیانگر روایی مناسب مقیاس است (96/0=CFI، 94/0=RFI، 93/0= NNF و 049/0=RMSEA) بود. نتیجهگیری: بنابراین میتوان گفت که این مقیاس ابزار مناسبی جهت سنجش میزان فرسودگی دانش آموزان در مدرسه است. | ||
کلیدواژهها | ||
پایایی؛ روایی؛ فرسودگی در مدرسه | ||
مراجع | ||
بدری گرگری، رحیم؛ مصرآبادی، جواد؛ پلنگی، مریم و فتحی، مریم. (1391). ساختار عاملی پرسش نامه فرسود گی تحصیلی با استفاد از تحلیل عامل تاییدی در دانشآموزان متوسطه. فصلنامه اندازه گیری تربیتی، 3(7)163-179. رستمی، زینب؛ عابدی، محمدرضا و شوفلی، ویلمار بی. (1390). هنجاریابی مقیاس فرسود گی تحصیلی مسلش در دانشجویان دانشگاه اصفهان. رویکردهای نوین آموزشی،13(1)، 21-38. عینی، ساناز؛ نریمانی، محمد و بشرپور، سجاد. (1398). پیشبینی پیشرفت تحصیلی براساس سرزندگی تحصیلی و یادگیری خودراهبر دانشآموزان دختر. راهبردهای شناختی در یادگیری، 7(12)، 33-45. [Doi:10.22084/j.psychogy.2018.13800.1603] نریمانی، محمد؛ عالی ساری نصیرلو، کریم و موسیزاده، توکل. (1393). مقایسه ی اثربخشی آموزش متمرکز برهیجان و کنترل تکانه برفرسودگی تحصیلی و عواطف مثبت و منفی دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری. مجله ناتوانیهای یادگیری، 3(3)، 79-99. [Doi: jld-3-3-93-3-6] نریمانی، محمد؛ عینی، ساناز و تقوی، رامین. (1397). تبیین فرسودگی تحصیلی دانشآموزان بر اساس خوددلسوزی و حس انسجام. فصلنامه سلامت روان کودک، ۵ (۱)، 36-47. http://childmentalhealth.ir/article-۱-۲۹۶-fa.html Badri Gregory, R., Mesr Abadi, J., Palangi, M., & Fathi, M. (2012). Factor structure of the academic burnout questionnaire using confirmatory factor analysis in high school students. Journal of Educational Measurement, 3 (7) 163-179.) Persian ( Bagley, C. (1993). Development of an adolescent stress scale for use by school counselors. School Psychology International, 13, 31–49. [Doi:10.1177/0143034392131003] Berndt, T.J., & Miller, K.E. (1990). Expectancies, values, and achievement in junior high school. Journal of Educational Psychology, 82, 319–326. Byrne, D.G., Davenport, S.C., & Mazanov, J. (2007). Profiles of adolescent stress: The development of the adolescent stress questionnaire (ASQ). Journal of Adolescence, 30, 393–416. [Doi: 10.1016/j.adolescence.2006.04.004] Cadime, I., Pinto, A. M., Lima, S., Rego, S., Pereira, J., & Ribeiro, I. (2016). Well - being and academic achievement in secondary school pupils: The unique effects of burnout and engagement. J Adolesc, 53, 169 - 179. [Doi:10.1016/j. adolescence. 2016. 10. 003] Eccles, J.S. (2004). Schools, academic motivation, and stage-environment fit. In R.M. Lerner & L.D. Steinberg (Eds.), Hand book of adolescent psychology (pp. 125–153). Hoboken, NJ: Wiley. Einy, S., Narimani, M., & Basharpoor, S. (2019). Prediction of academic achievement based on academic buoyancy and self-directed learning of female students. Cognitive Strategies in Learning, 7(12), 33-45. (Persian) [Doi:10.22084/j.psychogy.2018.13800.1603] Fuligni, A.J., Eccles, J.S., & Barber, B.L. (1995). The long-term effects of seventh-grade ability grouping in mathematics. Middle grades schooling and early adolescent development: II. Interventions, practices, beliefs, and contexts. Journal of Early Adolescence, 15, 58–89. [Doi:10.1177/0272431695015001005] Ge, X., Lorenz, F.O., Conger, R.D., Elder, G.H., & Simons, R.L. (1994). Trajectories of stressful life events and depressive symptoms during adolescence. Developmental Psychology, 30, 467–483. Kasen, S., Johnson, J., & Cohen, P. (1990). The impact of school emotional climate on student psychopathology. Journal of Abnormal Child Psychology, 18, 165–177. [Doi: 10.1007/BF00910728] Kiuru, N., Aunola, K., Nurmi, J.-E., Leskinen, E., & Salmela-Aro, K. (2008). Peer group influence and selection in adolescents' school burnout: A longitudinal study. Merrill-Palmer Quarterly, 54(1), 23–55. [Doi:10.1353/mpq.2008.0008] Maslach, C., Schaufeli, W. B., & Leiter, M. P. (2001). Job burnout. Annual Review of Psychology, 52, 397–422. [Doi:10.1146/annurev.psych.52.1.397] May, R. W., Seibert, G. S., Sanchez - Gonzalez, M. A., & Fincham, F. D. (2016). Physiology of school burnout in medical students: Hemodynamic and autonomic functioning. Burnout Research, 3(3), 63 - 68. [Doi:10. 1016/j.burn.2016.05. 001] McNamara, S. (2000). Stress in young people: What’s new and what can we do? London: Continuum International Publishing group. Narimani, M., Alisari Nasirlou, K., & Mosazadeh, T. (2014). The effect of excitement-focused therapy and impulse control on educational burnout and positive and negative training emotions in students with and without learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 3(3), 79-99. (Persian) [Doi: jld-3-3-93-3-6] Narimani, M., Einy, S., & Tagavy, R. (2018). Explaining students' academic burnout based on self-compassion and sense of coherence . Journal of Child Mental Health, 5 (1), 36-47. (Persian) http://childmentalhealth.ir/article-1-296-fa.html Pomerantz, E.M., Altermatt, E.R., & Saxon, J.L. (2002). Making the grade but feeling distressed: Gender differences in academic performance and internal distress. Journal of Educational Psychology, 94, 396–404. Rostami, Z., Abedi, M. R., Shofli, W. B. (2011). Abi-Normative Scale of Academic Burnout Scale in Isfahan University Students. New Educational Approaches, 13 (1). 21-38.) Persian ( Rudolph, K.D., Lambert, S.F., Clark, A.G., & Kurlakowsky, K.D. (2001). Negotiating the transition to middle school: The role of self-regulatory processes. Child Development, 72(3), 929–946. [Doi:10.1111/1467-8624.00325] Salmela-Aro, K., Kiuru, N., Leskinen, E., & Nurmi, J. (2009). School Burnout Inventory (SBI): Reliability and Validity. European Journal of Psychological Assessment, 25(1), 48–57. Salmela-Aro, K., Kiuru, N., Pietikäinen, M., & Jokela, J. (2008). Does school matter? The role of school context for school burnout. European Psychologist, 13(1), 12–23. [Doi:10.1027/1016-9040.13.1.12] Schaufeli, W.B., Martinez, I., Pinto, A.M., Salanova, M., & Bakker, A. (2002). Burnout and engagement in university students: A cross-national study. Journal of Cross-Cultural Psychology, 33(5), 464–481. [Doi:10.1177/0022022102033005003] Spruijt-Metz, D., & Spruijt, R.J. (1997). Worries and health in adolescence: A latent variable approach. Journal of Youth and Adolescence, 26(4), 485–501. [Doi:10.1023/A:1024537623011] Wentzel, K.R., Barry, C., & Caldwell, K.A. (2004). Friendships in middle school: Influences on motivation and school adjustment. Journal of Educational Psychology, 96(2), 195–203. [Doi:10.1037/0022-0663.96.2.195] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 959 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 696 |