تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 340 |
تعداد مقالات | 2,930 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,398,802 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,991,776 |
بررسی تأثیر رهبری خیرخواه بر رفتار شهروندی سازمانی با تأکید بر نقش میانجی پاسخگویی سازمانی | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 9، خرداد 1401، صفحه 85-98 اصل مقاله (690.29 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2022.1683 | ||
نویسندگان | ||
یوسف جلیل نژ اد انویق* 1؛ حسن قلاوندی2 | ||
1کارشناسی ارشد، مدیریت آموزشی، دانشگاه ارومیه | ||
2گروه علوم تربیتی دانشگاه ارومیه | ||
چکیده | ||
تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر رهبری خیرخواه بر رفتار شهروندی سازمانی با تأکید بر نقش میانجی پاسخگویی سازمانی انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دبیران دوره اول و دوم متوسطه به حجم 110 نفر بود. روش نمونهگیری به صورت سرشماری انجام گرفته است. پرسشنامهها در بین کلیه دبیران اداره آموزش و پرورش منطقه نازلو پخش گردید و تعداد 95 پرسشنامه جمعآوری شد. تعداد 15 پرسشنامه برگشت داده نشد. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای استاندارد رهبری خیرخواهانه بر اساس مدل کارکاس و سارگلو (2012)، پرسشنامه استاندارد رفتار شهروندی سازمانی بر اساس مدل اورگان و کانوسکی (1988)OCB))، پرسشنامه استاندارد پاسخگویی سازمانی بر اساس مدل جانسن (2001) استفاده گردید. روایی پرسشنامهها به روش روایی همگرا با معیار میزان واریانس به اشتراک گذاشته شده (AVE) و روایی واگرا با معیار فورنل - لارکر و همچنین پایایی آنها با معیار آلفای کرونباخ و بر اساس پایایی ترکیبی بررسی و تأیید گردید. تحلیل دادهها در سطح آمار توصیفی شامل توصیف دادههای جمعیت شناختی و میانگین انحراف استاندارد، چولگی و کشیدگی با استفاده از نرم افزار SPSS22 و در سطح آمار استنباطی به روش مدل سازی معادلات ساختاری (PLS) با استفاده از نرم افزار SmartPLS3 انجام گرفت. نتایج فرضیات پژوهش نشان دادند: 1- رهبری خیرخواه به میزان 46 درصد از تغییرات رفتار شهروندی سازمانی را در جهت مستقیم تبیین میکند. 2- بیش از 68 درصد از واریانس پاسخگویی سازمانی ناشی از رهبری خیرخواه میباشد. 3- پاسخگویی سازمانی به میزان 20 درصد از تغییرات رفتار شهروندی سازمانی را تبیین میکند. 4- و میتوان گفت رهبری خیرخواه بر رفتار شهروندی سازمانی با نقش میانجی پاسخگویی سازمانی اثر غیر مستقیم معنیداری دارد. در سیاستگذاری و برنامهریزی مدیران ارشد، فضای نظام آموزشی به سمتی سوق یابد که زمینه مساعد برای رهبری خیرخواهانه دبیران آنان آماده گردد و پاسخگویی سازمانی در سازمان نهادینه شود تا به تبع آنها فرصت بروز تواناییهای دبیران با پشتیبانی و تشویق به یاریرسانی همکاران، جو مناسبی را برای ارتقای رفتار شهروند سازمانی دبیران فراهم سازند. | ||
کلیدواژهها | ||
رهبری خیرخواه؛ رفتار شهروندی سازمانی؛ پاسخگویی سازمانی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,792 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 885 |