تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 362 |
تعداد مقالات | 3,209 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,711,370 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,220,304 |
مقایسه ی اثربخشی آموزش متمرکز برهیجان و کنترل تکانه برفرسودگی تحصیلی و عواطف مثبت و منفی دانش آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 6، دوره 3، شماره 3، خرداد 1393، صفحه 79-99 اصل مقاله (301.4 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): jld-3-3-93-3-6 | ||
نویسندگان | ||
محمد نریمانی1؛ کریم عالی ساری نصیرلو* 2؛ توکل موسی زاده3 | ||
1استاد گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
2کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل | ||
3استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر اثر بخشی آموزش متمرکز برهیجان و کنترل تکانه برفرسودگی تحصیلی و عواطف مثبت و منفی دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری بود . این پژوهش آزمایشی و از نوع پیش آزمون وپس آزمون چند گروهی است. جامعه ی آماری این پژوهش شامل کلیه ی کودکان دارای ناتوانی یادگیری سال ششم ابتدای ی شهر اردبیل بودند. آزمودنیهای پژوهش شامل 60 نفر دانش آموز دارای ناتوانی یادگیری بود که از میان دانش آموزان پسر سال ششم ابتدایی شهر اردبیل به صورت تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل ( 20 نفر برای هرگروه) گمارده شدند . برای جمع آوری داد ه ها از پرسش نامه فرسودگی تحصیلی و عواطف مثبت و منفی استفاده استفاده شد . نتایج (MANCOVA) شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل کوواریانس چند متغیری تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد که برنامه ی درمانی آموزش متمرکز بر هیجان و کنترل تکانه بر فرسودگی تحصیلی و عواطف مثبت و منفی تأثیر دارد ؛ به این صورت که منجر به کاهش فرسودگی تحصیلی و عواطف منفی و افزایش عواطف مثبت دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری می شود . این نتایج نشان داد، آموزش متمرکز بر هیجان و کنترل تکانه می تواند در کنار سایر مداخلات آموزشی در ب هبود عملکرد دانش آموز ان دارای ناتوانی یادگیری مورد استفاده قرار گیرد . این نتایج نیز تلویحات مهمی در زمینه پیش گیری، آسیب شناسی و درمان این اختلال ها دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
کنترل تکانه؛ متمرکز برهیجان؛ فرسودگی تحصیلی؛ عواطف؛ ناتوانی یادگیری | ||
مراجع | ||
پوشنه، کامبیز ( 1390 ). غربالگری و تشخیص زود هنگام ناتوانی یادگیری ریاضی . تعلیم و تربیت استثن ائی، .31-37 ،(3)107 حمید، نجمه ( 1385 ). بررسی اختلال یادگیری ریاضی در دانش آموزان دختر و پسر دوره ی ابتدایی ناحیه ی یک شهر تهران و اثر آموزش کاربردی، تقویت ژتونی و آرامش عضلانی در کاهش اختلال یادگیری .119-136 ،(2) ریاضی در آنان. مجل هی علوم تربیتی و روا نشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، 13 سیدعباس زاده، میرمحمد؛ گنجی، مسعود و شیرزاد، علی ( 1382 ). بررسی راب ط هی هوش، پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پا ی هی سوم راهنمایی تحصیلی مدارس استعداد درخشان شهرستان اردبی . ل پایان نامه ی کارشناسی ارشد، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل. سیف نراقی، مریم و نادری، عزت الله ( 1379 ). نارسایی های ویژه در یادگیری و چگونگی تشخیص و روشهای بازپروری. تهران: انتشارات لکیان. رجبی، سعید؛ ابوالقاسمی، عباس؛ نریمانی، محمد و قائمی، فاطمه ( 1391 ). اثربخشی آموزش کنترل تکانه ،(4) روا نشناسی مدرس ه، 1 .ADHD برخورد کارآمدی و ابعاد آن در دانش آموزان دارای نشانه های .57-74 .( مرادی، علی ؛ هاشمی، تورج ؛ فرز اد، ولی ؛ کرامتی، هاشم ؛ بیرامی، منصور و کاووسیان، جمیله ( 1387 مقایسه ی اثربخشی خودتنظیمی رفتار توجهی، خودتنظیمی رفتار انگیزشی، خودتعلیمی کلامی بر عملکرد ریاضی و خودکارآمدی تحصیلی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه همراه با بیش فعالی . .5-15 ،(1) فص لنام هی پژوهش در سلامت روا نشناختی، 2 میکائیلی، نیلوفر؛ افروز، غلامعلی و فلیزاده، لیلا ( 1391 ). ارتباط خودپنداره و فرسودگی تحصیلی با .90-103 ،(4) عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر. روا نشناسی مدرسه، 1 نعامی، عبدالزهر ا ( 1388 ). رابطه ی بین کیفیت یادگیری با فرسودگی تحصیلی دا نشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه شهید چمران اهواز . مجل هی مطالعات روا نشناختی علوم تربیتی و روا نشناسی دانشگاه الزهر ا، .22-34 ،(3) 2 Ansari, D. & Karmiloff-Smith, A. (2002) Atypical trajectories of number developmental:a neuroconstructivist perspective. Trend in Cognitive Sciences, 6 (2),511-516. Barratt, E. S. (1994). Impulsivity: integrating cognitive, behavioral, biological and environmental data, IN W. B. Mccwn, j. L. John: Washington, D. C.: American Psychological Association. Brown, K. W. & Ryan, R. M. (2003). The benefits of being present: Acceptance and Commitment Training and Its role in psychological wellbeing. Journal of Personality and Social Psychology. 84(9), 822-848. Diefendorff, J. M., Richard, E. M. & Yang, J. (2008). Linking emotion regulation strategies to affective events and negative emotions at work. J Vocat Behav, 73(6), 498– 508. Diener, E. & Emmons, R. A. (1984). «The independence of positive and negative affect». Journal of Personality and Social Psychology, 47(5), 1105-1117. Gartland, D. & Strosnider, R. (2007). Learning disabilities and young children: Identification and intervention. Learning Disability Quarterly, 30 ( 1), 63-72. Greenberg, Leslie (2006) Emotion-Focused Therapy: A Synopsis. Journal of Contemporary Psychotherapy. Volume 36(2), 87-93. Hayes, S. C. (2004). Acceptance and commitment therapy, relational frame theory, and the third wave of behavioral and cognitive therapies. Behavior Therapy, 35(4), 639-665. Junkin, S. E. (2007). Yoga and self-esteem: exploring change in middle-age women. A Thesis Submitted to the College of Graduate Studies and Research in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of Master of Science in the College of Kinesiology University of Saskatchewan Saskatoon August, 12 (3), 72-76. Maslach, C. & Jackson, S. E. (1984).Burnout in organizational setting, Applied Social Psychology Annual, 5 (1),133-153. Moeller, F. G. (2001). The impact of impulsivity on cocaine use and retention in treatment, Journal of Substance Abuse Treatment, 21(4), 193-198. Ostafin, B.D.( 2006). Acceptance and Commitment Training and the Reduction of Psychological Distress: A Preliminary Study. Cognitive and Behavioral Practice, 13(3), 191-197. Pos, Alberta, E. & Greenberg, Leslie, S. (2007) Emotion-focused Therapy: The Transforming Power of Affect Journal of Contemporary Psychotherapy .Volume 37 (1), 25-36. Posavac, H.D., Sheridan, M., and Posavac, S. (1999). A cueing procedure to control impulsivity in children with attention deficit hyperactivity disorder. Journal Behavior Modification, 23(4), 234-253. Saklofske, D. H., Austin, E. J., Mastoras, S. M., Beaton, L. & Osborne. SH. E.(2011). Relationships of personality, affect, emotional intelligence and coping with studentstress and academic success: Different patterns of association for stress and success. Learning and Individual Differences, doi:10.1016/j.lindif. 10 (3), 1-7. Salmela-Aro, K., Savolainen, H. & Holopainen, L. (2008).Depressive symptoms and school burnout during adolescence, Journal of Yoyth and Adolescence, 6 (2),34-45. Salmela-Aro, K. & Naatanen, P. (2005). «PPI-10: Nuorten kouluuupumus-menetelma, Adolescenta school burnout method». Helsinki, Finland: Edita. Sloan, Denise, M. (2004) Emotion-Focused Therapy: An Interview with Leslie Greenberg. Journal of Contemporary Psychotherapy, 34 (2), 105-116. Sperry, L. (1999). Cognitive behavior therapy of DSM-IV disorder. USA: unner/ Mazel. Sterr, A, M. (2003). Attention performance in young adults with learning disabilities. Learning and Individual Differences, 14 (3), 125-133 . Toppinen-Tanner, S., Ojaarvi, A., Vaananen, A., Kalimo, R. & Jappinen, P. (2005). Burnout as a predictor of medically certified sickleave absences and their diagnosed causes, Behavioral Medicine, 31(5),18-27. Journal of Learning Disabilities, Spring 2014 مجله ی ناتوانی های یادگیری، بهار 1393 Vol.3, No.3/79-99 79-99/ دوره ی 3، شماره ی 3 99 Van Tilburg, M. A. L., Vingerhoets, A. M. & Van Heck, G. L. (1999). Determinants of homesickness chronicity: Coping and personality. Personality and Individual Differences, 27(6), 531−539. Wubbels, T., Brekelmans, M. & Hooymayers, H. (1991). Interpersonal teacher behavior in the classroom. In B. J. Faser and H. J. Walberg. Educational Enviroments, Evaluation, Antecedents and Consequences, Oxford, Pergamon Press. Zeidan, F. (2010). Mindfulness meditation improves cognition: Evidence of brief mental training. Conscious Cogn; 19(2): 597-605. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,975 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,072 |