تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 350 |
تعداد مقالات | 3,008 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,466,690 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,047,020 |
معرفی و بومیسازی مقیاس تنش هویت حرفهای معلمان | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 6، شهریور 1400، صفحه 13-26 اصل مقاله (642.92 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فاطمه سلطانی گردفرامرزی* 1؛ صدیقه حیدری2 | ||
1;کارشناسی ارشد سنجش و اندازه گیری، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران. | ||
2دانشجوی دکتری سنجش و اندازه گیری، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه، ساوه، ایران. | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف معرفی و بومیسازی مقیاس تنش هویت حرفهای در بین معلمان دوره ابتدایی شهر کرج در نیمه اول سال 99 انجام شد. روش پژوهش حاضر با تکیه بر روشهای روانسنجی و ابزار مورد استفاده مقیاس تنش هویت حرفهای هانا و همکاران (2019) بوده است. جامعه آماری کلیه معلمان دوره ابتدایی شهر کرج و نمونه آماری 340 نفر معلم بوده که به دلیل شیوع ویروس کرونا، به شیوه در دسترس انتخاب شدند. روش تجزیه و تحلیل دادهها در تحلیل عاملی اکتشافی، چرخش واریمکس؛ در تحلیل عاملی تاییدی، حداکثر درستنمایی و در بررسی اعتبار، ضریب آلفای کرونباخ بوده است. نتایج نشان داد شاخصهای برازندگی در ساختار عاملی بدست آمده طی تحلیل اکتشافی مطلوب بوده است. این مطلب بیانگر تایید روایی سازه نسخه فارسی ابزار مورد بررسی بوده است. ضریب آلفای کرونباخ نیز برای تک تک خرده مقیاسها و نیز مقیاس کل بالاتر از 7/0 حاصل شد. به طور کلی نتایج نشان داد مقیاس مذکور از روایی و اعتبار قابل قبول برخوردار است. | ||
کلیدواژهها | ||
تنش هویت حرفهای؛ معلمان؛ روایی؛ اعتبار؛ بومیسازی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,531 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 684 |