تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 354 |
تعداد مقالات | 3,083 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,558,810 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,113,849 |
نقش همنوایی اجتماعی و تعهد اجتماعی در تفسیرگرایی بلومر در معلمان مقطع متوسطه | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
دوره 10، شماره 3، مهر 1400، صفحه 148-157 اصل مقاله (948.96 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2021.1349 | ||
نویسندگان | ||
باقر قشلاقی1؛ حسین ابوالحسن تنهایی* 2؛ جمشید مصباحیپور ایرانیان3 | ||
1دانشجوی دکتری جامعه شناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
2دانشیار گروه جامعهشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
3استادیار گروه جامعهشناسی، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش همنوایی اجتماعی و تعهد اجتماعی در تفسیرگرایی بلومر در معلمان مقطع متوسطه انجام گرفت. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه معلمان مقطع متوسطه شهر اردبیل در سال تحصیلی 1399-1398 تشکیل داد. از این جامعه نمونهای به حجم 120 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب گردید و به پرسشنامه محقق ساخته تفسیرگرایی و همنوایی اجتماعی و پرسشنامه تعهد اجتماعی پاسخ دادند. دادههای بهدست آمده با استفاده از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون با استفاده از نرمافزار SPSS-25تحلیل شد. نتایج ضریب همبستگی نشان داد که تفسیرگرایی با نمره کل همنوایی اجتماعی و تعهد اجتماعی رابطه مثبت و معنادار دارد (05/0< p). نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد 11 درصد از کل واریانس تفسیرگرایی به وسیله همنوایی اجتماعی و تعهد اجتماعی تبیین میشود. از لحاظ کاربردی با توجه به اهمیت همنوایی اجتماعی و تعهد اجتماعی به مدیران، روانشناسان و مشاوران مدارس برگزاری کارگاههای آموزشی جهت ارتقای انطباق و تعهد اجتماعی معلمان پیشنهاد میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
تفسیرگرایی؛ همنوایی اجتماعی؛ تعهد اجتماعی؛ معلمان | ||
مراجع | ||
ابوالحسن تنهایی، حسین (1388). هربرت بلومر و کنش متقابل نمادی. تهران: بهمن برنا.
ابوالحسن تنهایی، حسین، حکیمی، کتایون. (1391). بررسی تطبیقی رابطه بین مفهوم عدالت و هویت اجتماعی در قرن معاصر از دیدگاه هربرت بلومر (تفسیرگرا) و آنتونی گیدنز (ساختگرا). مطالعات توسعه اجتماعی ایران،2(4)، 54-41.
انواری، محمدرضا،(1390). نقد و بررسی نظریه کنش متقابل نمادین، معرفت، 113، 131-198
کوهی، کمال، فریادی، طیبه. (1397). بررسی تأثیر دینداری و بیگانگی اجتماعی بر همنوایی دانشجویان با هنجارهای اجتماعی مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه آزاد تبریز. پژوهشهای راهبردی مسائل اجتماعی ایران، 7(3)، 16-1.
مبارکی، محمد، افشانی، سید علیرضا، کردعلیوند، سهیلا (1397). تحلیل رابطه بین تعهد اجتماعی و بزهکاری: مطالعه مقایسهای میان دانش آموزان مقطع متوسطه شهرهای خرمآباد و یزد، مجله مطالعات اجتماعی ایران، 12 (2)، 135-111.
یوسفی، علی؛ فرهودی زاده، مارینا و لشکری دربندی، مرضیه (1391). فشار هنجار تعهد اجتماعی در ایران، جامعهشناسی کاربردی، 46(2)، 192-179.
https://dorl.net/dor/20.1001.1.20085745.1391.23.2.9.4
Abolhasan Tanhaei, H., Hakimi, K. (2012). A Comparative Study of the Relationship between Social Justice and Identity Concepts based on Interpretationism (Max Weber and Herbert Blumer) and Structuralism (Emil Durkheim and Antony Giddens). Journal of Iranian Social Development Studies, 4(2), 41-54. (Persion). https://jisds.srbiau.ac.ir/article_1922.html Abolhassan Tanhaei, H. (2009). Herbert Blumer and Symbolic Interaction. Tehran: Bahman Borna. (Persion). Ahad, R., Mustafa, M. Z., Mohamad, S., Abdullah, N. H. S., & Nordin, M. N. (2021). Work Attitude, Organizational Commitment and Emotional Intelligence of Malaysian Vocational College Teachers. Journal of Technical Education and Training, 13(1), 15-21. http://penerbit.uthm.edu.my/ojs/index.php/jtet Anvari, M R.(2011). Critique of the Theory of Symbolic Interaction, Knowledge, No. 113, 131-198. (Persion) Asch, S. E. (1951). Effects of group pressure upon the modification and distortion of judgements. In Groups, leadership and men (177–190). Oxford, England: Carnegie Press. https://psycnet.apa.org/record/1952-00803-001 Davison, R. M. (2017). Facilitating social harmony through ICTs. In International Conference on Social Implications of Computers in Developing Countries (3-9). Springer, Cham. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-319-59111-7_1 Deutsch, M., & Gerard, H. B. (1955). A study of normative and informational social influences upon individual judgment. The Journal of Abnormal and Social Psychology, 51(3), 629–636. https://motamem.org/wp-content/uploads/2016/12/social-conformity.pdf Fiftyana, B., &Sawitri, D. (2018). Hubungan Antara Kecerdasan Emosional Dengan Organizational Citizenship Behavior (OCB) Pada Guru Sekolah Dasar (SD) Negeri Di Kecamatan Banyumanik Kota Semarang. Jurnal EMPATI, 7(1), 397-405. https://ejournal3.undip.ac.id/index.php/empati/article/view/20256 Koohi, K., Fayadi, T. (2018). Study of the Relationship between Religiosity and Social Alienation with Conformity of Student with Social Norms (Case Study: Students of Islamic Azad University of Tabriz). Strategic Rssearch on Social Problems in Iran University of Isfahan, 7(3), 1-16. Doi: 10.22108/ssoss.2019.112256.1279 (Persion). [Doi: 10.22108/ssoss.2019.112256.1279] Li, Y., Wang, J., Ye, H., & Luo, J. (2020). Modulating the activity of vmPFC regulates informational social conformity: A tDCS study. Frontiers in Psychology, 11. [Doi: 10.3389/fpsyg.2020.566977] Lokman, M. T., Khadijah, D. & Rozita, R. (2010): Perkaitan Antara Kepimpinan Pengajaran Guru Besar Dengan Kepercayaan dan Komitmen Guru. Jurnal Malaysian Education Dean’s Council (MEDC). https://dokumen.tips/download/link/perkaitan-antara-kepimpinan-pengajaran-guru-besar-dengan-kepercayaan-dan-komitmen Mensah, V. A., Yawson, N. A. A., & Yeboah, G. (2021) Shaping Students‗ behaviour: Does Teacher Characteristics (Gender, Teaching Experience and Classroom) Matter?.5(30), 309-403. https://www.rsisinternational.org/journals/ijriss/Digital-Library/volume-5-issue-3/399-403.pdf Mobaraki, M., Afshani, S., Kordalivand, S. (2018). Social Commitment and Delinquency among High School Students of Cities of Yazd and Khorramabad. Journal of Iranian Social Studies, 12(2), 111-135. (Persion). https://dorl.net/dor/20.1001.1.20083653.1397.12.2.5.1 Noriah Mohd. Ishaka, I. Piet Iskandarb, and Ridzauddin Ramli (2010). Emotionalintelligence of Malaysian teachers: a comparative studyon teachers in daily and residential schools. Procedia Social and BehavioralSciences 9, 604–612. [Doi: 10.1016/j.sbspro.2010.12.205] Nurulaim, A. Z. & Suhaida, A. K. (2013). Komitmen Guru Terhadap Sekolah Menengah Di Daerah Kangar, Perlis. Prosiding Seminar Pasca Siswazah Dalam Pendidikan(GREDUC 2013),83-87. http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50797/ Vrasidas, C. (2001). Making the familiar strange-and interesting-again: Interpretivism and symbolic interactionism in educational technology research. Methods of evaluating educational technology, 85-103. https://vrasidas.com/wp-content/uploads/2007/07/rmet.pdf Wijenayake, S., Van Berkel, N., Kostakos, V., & Goncalves, J. (2020). Quantifying the effect of social presence on online social conformity. Proceedings of the ACM on Human-Computer Interaction, 4(CSCW1), 1-22. [Doi: 10.1145/3392863] Wijenayake, S., van Berkel, N., Kostakos, V., & Goncalves, J. (2020). Impact of contextual and personal determinants on online social conformity. Computers in Human Behavior, 108, 106302. https://psycnet.apa.org/doi/10.1016/j.chb.2020.106302 Woolcock, M. (1998). Social capital and economic development: Toward a theoretical synthesis and policy framework. Theory and society, 27(2), 151-208. [Doi: 10.1023/A:1006884930135] Wullur, M. M., & Werang, B. R. (2020). Emotional Exhaustion and Organizational Commitment: Primary School Teachers' Perspective. International Journal of Evaluation and Research in Education, 9(4), 912-919. [doi: 10.11591/ijere.v9i4.20727] Yousefi, A., Farhoudizadeh, M.,& Lashkari Darbandi, M. (2012). The Pressure of the Norm of Social Commitment in Iran, Applied Sociology, Serial No. 46, No. 2: 192-179. (Persion). https://dorl.net/dor/20.1001.1.20085745.1391.23.2.9.4 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,147 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 653 |