| تعداد نشریات | 30 |
| تعداد شمارهها | 434 |
| تعداد مقالات | 3,799 |
| تعداد مشاهده مقاله | 6,004,668 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,159,502 |
رابطه رهبری آموزشی و خودکارآمدی معلم با توسعه حرفه ای معلمان دوره ابتدایی ناحیه ۲ شهر اردبیل | ||
| رهبری آموزشی کاربردی | ||
| مقاله 5، دوره 1، شماره 3، آذر 1399، صفحه 65-76 اصل مقاله (729.89 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| مریم پوررحیم* 1؛ رضا حسین پور2 | ||
| 1دانشجوی کارشناسی ارشد .دانشگاه محقق اردبیلی. دانشکده علوم ترببتی و روانشناسی | ||
| 2استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام، تهران- ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش حاضر شناسایی رابطه رهبری آموزشی و خودکارآمدی معلم با توسعۀ حرفهای معلمان دوره ابتدایی ناحیه 2 شهر اردبیل بود. این تحقیق از لحاظ هدف از نوع کاربردی، از لحاظ روش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری را کلیۀ معلمان دورۀ ابتدایی ناحیه 2 شهر اردبیل به تعداد 1260 نفر تشکیل داده اند. برای تعیین حجم نمونه بر اساس جدول مورگان نمونهای به تعداد 374 انتخاب و به روش خوشهای انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامههای رهبری آموزشی اصغری و همکاران و پرسشنامه خودکارآمدی شرر و همکاران و پرسشنامه توسعۀ حرفهای دبیران شاه پسند و همکاران استفاده شده است که خصوصیات فنی ابزارهای مذکور در تحقیقات مختلف تایید شده است. در پژوهش حاضر پایایی پرسشنامهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه رهبری آموزشی92/0، برای پرسشنامه خودکارآمدی 78/0 و همچنین برای توسعۀ حرفهای 97/ 0 بدست آمد. دادهها با استفاده از نرم افزار اس. پی. اس. اس تحلیل گردید. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش-های آماری توصیفی، میانگین و انحراف استاندارد و تی تک نمونهای، همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری استفاده شد. نتایج نشان داد که بین رهبری آموزشی و خودکارآمدی با توسعۀ حرفهای رابطه معناداری وجود دارد و میانگین نمرات رهبری آموزشی، خودکارآمدی و توسعۀ حرفهای بالاتر به طور معناداری بالاتر از میانگین است. همچنین متغیر رهبری آموزشی با بیشترین میزان تاثیر و خودکارآمدی با کمترین میزان تاثیر متغیر توسعۀ حرفهای را پیشبینی میکنند | ||
| کلیدواژهها | ||
| رهبری آموزشی؛ خودکارآمدی معلم؛ توسعه حرفه ای معلمان | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,507 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,477 |
||