| تعداد نشریات | 30 | 
| تعداد شمارهها | 434 | 
| تعداد مقالات | 3,806 | 
| تعداد مشاهده مقاله | 6,100,318 | 
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,179,760 | 
نقش سبک رهبری و فرهنگ سازمان یادگیرنده بر اثربخشی مدارس | ||
| رهبری آموزشی کاربردی | ||
| مقاله 6، دوره 1، شماره 2، شهریور 1399، صفحه 69-80 اصل مقاله (878.03 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| ابوالفضل قاسم زاده علیشاهی* 1؛ مهسا مذنب خدایی2؛ عیسی برقی3 | ||
| 1دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران | ||
| 2کارشنار ارشد آموزش و بهسازی منابع انسانی، گروه علو تربیتی، دانشکده علو تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران . | ||
| 3دانشیار برنامه ریای درسی، گروه علو تربیتی، دانشکده علو تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران. | ||
| چکیده | ||
| هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش سبک های رهبری و فرهنگ سازمان یادگیرنده بر اثربخشی مدارس بوده است. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری پژوهش کلیه ی مدیران دبیرستان های دخترانه ی شهر تبریز در سال تحصیلی 99-98 به تعداد 300 نفر بوده که از این تعداد 175 مدیر به روش نمونه گیری خوشه ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه ی سبک رهبری باس و اولیور(2013)، پرسشنامه اثربخشی هوی و میسکل(2013) و پرسشنامه فرهنگ سازمان یادگیرنده (2014) یانگ استفاده شد. با استفاده از روش های آمار توصیفی و استنباطی نتایج نشان داد که هر گونه تغییر در سبک رهبری تحول گرا و تبادلی همراه با تغییر در فرهنگ سازمان یادگیرنده خواهد بود و هرگونه افزایش در فرهنگ سازمان یادگیرنده همراه با افزایش در میزان اثربخشی مدارس خواهد بود. بیشترین ضریب همبستگی بین فرهنگ سازمان یادگیرنده و اثر بخشی و کمترین ضریب همبستگی بین دو متغیر سبک رهبری عدم مداخله و فرهنگ سازمان یادگیرنده دیده شد. همچنین رابطه ی بین سبک های تحولی و تبادلی با فرهنگ سازمان یادگیرنده و اثربخشی مدارس، معنا دار دیده شد. در عین حال بین دو متغیر سبک عدم مداخله و اثربخشی مدارس رابطه ی معنی داری دیده نشد. همچنین نقش میانجی فرهنگ سازمان یادگیرنده در رابطه ی بین سبک های رهبری و اثربخشی مدارس در مدل تایید شد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| سبک رهبری؛ فرهنگ سازمان یادگیرنده؛ اثربخشی مدارس | ||
| مراجع | ||
| 
			 | ||
| 
			 آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,341 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,335 			 | 
		||