تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 363 |
تعداد مقالات | 3,209 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,716,745 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,222,815 |
مقایسه عامل به احکام بودن، جهتگیری مذهبی و سرمایه روانشناختی در میان دانشآموزان دختر و پسر | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 4، دوره 8، شماره 1 - شماره پیاپی 29، خرداد 1398، صفحه 58-70 اصل مقاله (188.84 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2019.796 | ||
نویسندگان | ||
بهنام بهاری اودلو1؛ فرهاد ادریسی* 2؛ محمد حسین صائینی3؛ حسین مرادی3 | ||
1دانشجوی دوره دکترای تخصصی، گروه علوم قرآن و حدیث، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران | ||
2دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران | ||
3استادیارگروه علوم قرآن و حدیث، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر مقایسه عامل به احکام بودن، جهتگیری مذهبی و سرمایه روانشناختی در میان دانشآموزان دختر و پسر بود. جامعه آماری دانشآموزان دختر و پسر آموزشکده سمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل در سال تحصیلی 97-98 بود. نمونه پژوهش تعداد ۵0 نفر دختر و پسر به سهم برابر که به شیوه نمونهگیری خوشهای دو مرحلهای انتخاب شدند. افراد نمونه پرسشنامههای عامل به احکام، سرمایه روانشناختی لوتانز و پرسشنامه جهتگیری مذهبی آلپورت بهصورت گروهی تکمیل کردند و همسانی درونی آنها با استفاده از آلفای کرونباخ بررسی گردید، در بررسی ارتباط بین گزینه های مربوط به عامل به احکام با جنسیت از آزمون کای اسکوار استفاده شد. نتایج نشان داد از نظر امر به معروف و نهی از منکر، حفظ نگاه، پوشش مناسب، قسم، پرهیز از تجسس و گمان بد، پرهیز از سخن چینی، انجام کار خیر و نیکی بر پدر و مادر با جنسیت ارتباط معناداری داشت. بهطوریکه در اکثر موارد به استثناء پرهیز از تجسس و گمان بد و نیز انجام کار خیر دختران از پسران برتر بودند. بر اساس نتایج آزمون t بین دوجنس از نظر هر چهار مؤلفه مربوط به سرمایه روانشناختی و جهت گیری مذهبی درونی و بیرونی اختلاف معنادار بود، بطوریکه مقایسه میانگین نشان داد در همه موارد دخترها نسبت به پسرها از ارزش بالایی برخوردار بودند. بین دو جنس از نظر نمره کل عامل به احکام اختلاف معناداری مشاهده نگردید. | ||
کلیدواژهها | ||
جهتگیری مذهبی؛ سرمایه روانشناختی و عامل به احکام و جنسیت | ||
مراجع | ||
بهرامی احسان، هادی (1380). بررسی مقدماتی میزان اعتبار و قابلیت اعتماد مقیاس جهت گیری مذهبی. مجله روانشناسی و علوم تربیتی، 6(1)، 67-90. بیانی علیاصغر؛ گودرزی، حسنیه؛ بیانی، علی و کوچکی، عاشور محمد (1387). رابطه جهت گیری مذهبی با اضطراب و افسردگی در دانشجویان. مجله اصول بهداشت روانی، 10(3)، 209-214. جان بزرگی، مسعود. ( 1377). بررسی اثربخشی روان درمانگری کوتاه مدت با و بدون جهت گیری مذهبی بر مهار اضطراب و تنیدگی. پایان نامه دکترای روانشناسی. دانشگاه تربیت مدرس. شریفی، محمد رضا.(1380). جوان و بحران و هویت. تهران: انتشارات سروش. علی جانی، مریم. (1385). راﺑﻄﻪ ﺑﯿﻦ ﻫﻮﯾﺖ دﯾﻨﯽ و ﺳﻼﻣﺖ روان در داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن داﻧﺸﮕﺎه آزاد اسلامی. ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت روان ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ، 2(1-2)، 89-106. مختاری، عباس؛ اللهیاری، عباسعلی و رسول زاده طباطبایی، سید کاظم. (1380). رابطه جهت گیری مذهبی با میزان تنیدگی. مجله روانشناسی، 5(1)، 56-67. نریمانی، شاه محمدزاده، یحیی؛ امیدوار، عظیم و امیدوار، خسرو. (1393). مقایسهی سرمایه روانشناختی و سبکهای عاطفی در بین دانشآموزان پسر با و بدون ناتوانی یادگیری. مجلهی ناتوانیهای یادگیری، 4(1)، 100-118. وردی، ﻣﯿﻨﺎ؛ ﻣﻬﺮاﺑﯽ زاده ﻫﻨﺮﻣﻨﺪ، ﻣﻬﻨﺎز؛ ﻧﺠﺎرﯾﺎن، بهمن(1378) . راﺑﻄﻪ ﮐﻤﺎل ﮔﺮاﯾﯽ و ﺳﺮﺳﺨﺘﯽ رواﻧﺸﻨﺎﺧﺘﯽ ﺑﺎ ﺳﻼﻣﺖ رواﻧﯽ و ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ. مجله ﻋﻠﻮم ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ و رواﻧﺸﻨﺎﺳﯽ، 6(2-1)، 51-70.
Alijani, M. (2006). Relationship between religious identity and mental health among azad university students. Quarterly Journal of Psychological Studies, 2(1-2), 89-106. (Persian)
Bahrami Ehsan, H. (2001). Pilot study to evaluate the validity and reliability of the Religious Orientation Scale. Journal of Psychology & Education, 6(1), 68-90. (Persian)
Bayani, A. A. Ghodarzi, H., Bayani, A., & Kuchaki, A. M. (2008). The relationship between the religious orientation and anxiety and depression of university students. Journal of Fundemental of Mental Health, 10(3), 209-214. (Persian)
Emami, H., Ghazinour, M., Rezaeishiraz, H. & Richter, J. (2007). Mental Health of Adolescents in Tehran, Iran. Journal of Adolescent Health 41(6), 571-576.
Goldsmith, A., Veum, J., & Darity, W. (1997).Unemployment, joblessness, psychological well-being and self-esteem: Theory and evidence. Journal of Socio- Economics, 26(2), 133-158.
Haghighi, A., Dinarvandi, A., & Afshari, P. (2006). General mental health status among adolescents in Iran. Proceeding of 17th World Congress of the International Association for Child and Adolescent Psychiatry and Allied Professions, Sep10-14; Melbourne, Australia.
Jan Bozurgi, M. (1998). Evaluating the effectiveness of short-term psychotherapy with and without religious orientation on the control of anxiety and tension. PhD dissertation on psychology. Tarbiat Modares University. (Persian)
Koenig, H. G. (1999). Religion and medicine. Lancet, 353, 1804.
Loewenthal, K. M., MacLeod, A. K., Goldblatt, V., Lubitsh, G., & Valentine, J. D. (2002). Are Women more religious than men? Personality and Individual Differences, 32,133-139.
Maselko, J., & Kubzansky, L. D. (2006). Gender differences in religious practices، spiritual experiences and health: Results from the US General Social Survey. Social Science & Medicine, 62(11), 2848-2860.
McCullough, M. E., & Laurenceau, J. (2005). Religiousness and the trajectory of self-rated health across adulthood. Personality and Social Psychology Bulletin, 31(4), 560–573.
McCullough, M. E., Hoyt, W. T., Larson, D. B., Koenig, H. G., & Thorsten, C. (2000). Religious involvement and mortality: A meta-analytic review. Health Psychology: Official Journal of the Division of Health Psychology, American Psychological Association. 19 (3), 211–222.
Mokhtari, A., Allahyari, A. A., & Rasoulzadeh Tabatabaei, S. K. (2001). Relation between religious orientation and stress. Journal of Psychology, 5 (1), 56-67. (Persian)
Narimani, M., Shahmohammadzadeh, Y., Omidvar, A., & Omidvar, Kh. (2014). A comparison of psychological capital and affective styles in students with learning disorder and normal students. Journal of Learning Disabilities, 4(1),100-118. (Persian)
Oman, D., & Reed, D. (1998). Religion and mortality among the community-dwelling elderly. American Journal of Public Health, 88(10), 1469–1475.
Sharifi, M. R. (2001). Young and crisis and identity. Tehran: Soroush Publication. (Persian)
Springer, E. (1928). Types of men: The psychology and ethics of personality. Hall: Max Niemeyer. PP,345-348.
Strawbridge, W. J., Cohen, R. D., Shema, S. J., & Kaplan, G. A. (1997). Frequent attendance at religious services and mortality over 28 years. American Journal of Public Health, 87(6), 957- 961. Verdi, M., Mehrabizadeh Honarmnd, M., & Najarian, B. (1999). The relationship between perfectionism and psychological hardiness with mental health and academic performance. Journal of Educational Sciences and Psychology, 6 (2-1), 51-70. (Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,158 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 722 |