تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 363 |
تعداد مقالات | 3,209 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,716,973 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,222,923 |
بررسی نقش واسطهای جو مدرسه در ارتباط بین توانمند سازی و رفتار شهروندی- سازمانی معلمان | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 3، دوره 6، شماره 3 - شماره پیاپی 23، آذر 1396، صفحه 46-64 اصل مقاله (205.54 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2017.584 | ||
نویسندگان | ||
یاسر رضاپور میرصالح* 1؛ محمد سعید سلطانی2؛ مینا نصوحی3 | ||
1استادیار گروه مشاوره، دانشگاه اردکان | ||
2کارشناسی ارشد علوم تربیتی، سازمان آموزش و پروش نائین | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره، دانشگاه اردکان | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه ای جو مدرسه در ارتباط بین توانمندسازی و رفتارشهروندی-سازمانی معلمان انجام شد. این پژوهش از نوع مطالعات همبستگی بود و جامعه آن را کلیه معلمان شهرستان نایین در سال تحصیلی 95-1394 تشکیل می دادند. از بین جامعه، 197 نفر به صورت نمونهگیری تصادفی خوشه ای انتخاب و به مقیاسهای توانمندسازی اعضای مدرسه شورت و رینهارت (SPES)، رفتار اضافه بر نقش معلم سومچ و دراچ-ژاوی (ERBS) برای سنجش رفتار شهروندی-سازمانی و شاخص جو سازمانی مدرسه هوی و همکاران (OCIS) پاسخ دادند. دادههای جمع آوری شده با استفاده از تحلیل رگرسیون و معادلات ساختاری تحلیل شدند. نتایج نشان داد که توانمندسازی معلمان تأثیر مستقیم معنی داری بر جو سازمانی مدرسه و رفتار شهروندی-سازمانی آنها میگذارد، همچنین توانمندسازی معلمان از طریق بهبود جو مدرسه بر رفتارشهروندی-سازمانی معلمان نیز تأثیر غیرمستقیم دارد (001/0>p). این یافته نشان میدهد که مدل مفروض در پژوهش حاضر از برازش مناسبی برخوردار است و جو مدرسه نقش واسطهای معنی داری در ارتباط بین توانمند سازی و رفتار شهروندی-سازمانی معلمان ایفا میکند. بنابراین میتوان با توانمندسازی معلمان، هم در جهت بهبود جو سازمانی مدرسه اقدام کرد و هم رفتار شهروندی سازمانی آنها را افزایش داد. | ||
کلیدواژهها | ||
جو مدرسه؛ توانمندسازی؛ رفتار شهروندی-سازمانی؛ معلمان | ||
مراجع | ||
اصغری، آرزو؛ خداپناهی، محمدکریم و صالحصدقپور، بهرام (1387). رابطه توانمندسازی و خودکارآمدی با رضایت شغلی. مجله روانشناسی، 12(2)، 227-239. جبلی فرد، عبدالرحیم (1393). بررسی رابطه جو سازمانی با توانمندسازی در بین دبیران مدارس متوسطه شهرستان بوشهر. نخستین همایش ملی علومتربیتی و روانشناسی، مرودشت، http://www.civilica.com/Paper-ASMJ01-ASMJ01_1003.html شمس مورکانی، غلام رضا؛ گریوانی، کلثومه (1390). رابطه بین جو سازمانی مدارس و توانمندسازی دبیران: یک مطالعه موردی. فصلنامه مدیریت و برنامه ریزی در نظامهای آموزشی، 7(4)، 64-84. هوی، وین ک؛ میسکل، سیسیل ج (2001). تئوری، تحقیق و عمل در مدیریت آموزشی. ترجمه میر محمد سیدعباس زاده (1382). ارومیه: انتشارات دانشگاه ارومیه. Ahmad, M. S., Malik, M. I., Sajjad, M., Hyder, S., Hussain, S., & Ahmed, J. (2014). Linking Teacher Empowerment with Organizational Commitment, Professional Commitment and Organizational Citizenship Behavior. Life Science Journal, 11(4), 105-108.
Almost, J., & Spence Laschinger, H. K. (2002). Workplace empowerment, collaborative work relationships, and job strain in nurse practitioners. Journal of the American Academy of Nurse Practitioners, 14(9), 408-420.
Anderson, C. S. (1982). The search for school climate: A review of the research. Review of educational research, 52(3), 368-420.
Asghari,A., Khodapanahi, M. K., Saleh Sedghpour, B. (2008). The relationship between empowerment and self-efficacy with job satisfaction. Quarterly Journal of Psychology, 12(2), 227-239. (Persian)
Bateman, T. S., & Organ, D. W. (1983). Job satisfaction and the good soldier: The relationship between affect and employee “citizenship”. Academy of management Journal, 26(4), 587-595.
Bogler, R., & Somech, A. (2004). Influence of teacher empowerment on teachers’ organizational commitment, professional commitment and organizational citizenship behavior in schools. Teaching and teacher education, 20(3), 277-289.
Chao, C. Y., Chang, T. C., Lin, C. W., & Liu, P. T. (2015). A Study of the Relationships among Teachers' Psychological Empowerment, Organizational Climate of Creativity at Schools, Principals' Empowering Leadership, and Teachers' Creativity-Teaching Behavior of the Senior High School in Taiwan. Jiaoyu Zhengce Luntan, 18(4), 131.
Chiang, C. F., & Hsieh, T. S. (2012). The impacts of perceived organizational support and psychological empowerment on job performance: The mediating effects of organizational citizenship behavior. International Journal of Hospitality Management, 31(1), 180-190.
Collie, R. J., Shapka, J. D., & Perry, N. E. (2011). Predicting teacher commitment: The impact of school climate and social–emotional learning. Psychology in the Schools, 48(10), 1034-1048.
Dee, J. R., Henkin, A. B., & Duemer, L. (2003). Structural antecedents and psychological correlates of teacher empowerment. Journal of Educational Administration, 41(3), 257-277.
DiPaola, M., & Tschannen-Moran, M. (2014). Organizational citizenship behavior in schools and its relationship to school climate. Journal of School Leadership, 11(5), 424.
DiPaola, M., & Tschannen-Moran, M. (2014). Organizational citizenship behavior in schools and its relationship to school climate. Journal of School Leadership, 11(5), 424-442.
Gomez-Mejia, L. R., Balkin, D. B., & Cardy, R. L. (2004). Managing human resources. Upper Saddle River: Prentice Hall.
Hoy, W. K., & Miskel, C. G. (1987). Theory research and practice (Vol. 278). Educational administration. Translated by Seydabaszade, M.M. Orumiyeh: Orumiyeh University Press. [Persian]
Hoy, W. K., Smith, P. A., & Sweetland, S. R. (2002). The development of the organizational climate index for high schools: Its measure and relationship to faculty trust. The High School Journal, 86(2), 38-49.
Jebelifard, A. (2012). The relationship between organizational climate and empowerment in teachers of Bushehr high school. First National Congress of Psychology and Education. http://www.civilica.com/Paper-ASMJ01-ASMJ01_1003.html. (Persian)
Kasekende, F., Munene, J. C., Otengei, S. O., & Ntayi, J. M. (2016). Linking teacher competences to organizational citizenship behaviour: The role of empowerment. International Journal of Educational Management, 30(2), 252-270.
Lee, A. N., & Nie, Y. (2014). Understanding teacher empowerment: Teachers' perceptions of principal's and immediate supervisor's empowering behaviours, psychological empowerment and work-related outcomes. Teaching and Teacher Education, 41, 67-79.
Lwanga, D. N. (2007). Organisational climate, competencies, empowerment, organisational commitment and organisational citizenship behaviour in the Directorate of Public Prosecutions (DPP) in Uganda. Unpublished Doctoral Dissertation, Makerere University.
Matthews, R. A., Michelle Diaz, W., & Cole, S. G. (2003). The organizational empowerment scale. Personnel Review, 32(3), 297-318.
Oplatka, I. (2006). Going beyond role expectations: Toward an understanding of the determinants and components of teacher organizational citizenship behavior. Educational Administration Quarterly, 42(3), 385-423.
Oplatka, I. (2009). Organizational citizenship behavior in teaching: The consequences for teachers, pupils, and the school. International Journal of educational management, 23(5), 375-389.
Podsakoff, P. M., Ahearne, M., & MacKenzie, S. B. (1997). Organizational citizenship behavior and the quantity and quality of work group performance. Journal of applied psychology, 82(2), 262.
Podsakoff, P. M., MacKenzie, S. B., Paine, J. B., & Bachrach, D. G. (2000). Organizational citizenship behaviors: A critical review of the theoretical and empirical literature and suggestions for future research. Journal of management, 26(3), 513-563.
Rafferty, T. J. (2003). School climate and teacher attitudes toward upward communication in secondary schools. American Secondary Education, 31(2), 49-70.
Shams Mourkani, G. (2012). study of the relationship between organizational climate and empowerment of teachers: a case study. Semi-Annually Journal of Management and Planning in Educational Systems, 4(7), 64-84. (Persian)
Short, P. M., & Rinehart, J. S. (1992a). Teacher Empowerment and School Climate. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, (San Francisco, CA, April 20-24, 1992).
Short, P. M., & Rinehart, J. S. (1992b). School participant empowerment scale: Assessment of level of empowerment within the school environment. Educational and Psychological Measurement, 52(4), 951-960.
Somech, A., & Drach-Zahavy, A. (2000). Understanding extra-role behavior in schools: The relationships between job satisfactions, sense of efficacy, and teachers’ extra-role behavior. Teaching and Teacher Education, 16(5), 649-659.
Spreitzer, G. M. (2008). Taking stock: A review of more than twenty years of research on empowerment at work. In G.M. Spreitzer (ED), Handbook of organizational behavior, Thousand Oaks: Sage, pp 54-72.
Wat, D., & Shaffer, M. A. (2005). Equity and relationship quality influences on organizational citizenship behaviors: The mediating role of trust in the supervisor and empowerment. Personnel review, 34(4), 406-422.
Wu, V., & Short, P. M. (1996). The relationship of empowerment to teacher job commitment and job satisfaction. Journal of Instructional Psychology, 23(1), 85-89.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,919 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,223 |