تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 354 |
تعداد مقالات | 3,087 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,561,953 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,115,793 |
نقش پیشبین سیستمهای بازداری/ فعالساز رفتاری (BIS/BAS) و بهوشیاری زمینهای در کیفیت زندگی کودکان تیز هوش مقطع راهنمایی | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 2، دوره 6، شماره 2 - شماره پیاپی 22، شهریور 1396، صفحه 26-43 اصل مقاله (231.82 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2017.566 | ||
نویسندگان | ||
رسول حشمتی* 1؛ سعید بهجت آوارسین2 | ||
1استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه تبریز | ||
2کارشناسی ارشد روان شناسی کودکان استثنایی، دانشگاه آزاد ارومیه | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش تعیین نقش پیشبین سیستمهای مغزی رفتاری (BIS/BAS) و بهوشیاری زمینهای با کیفیت زندگی کودکان تیز هوش بود. در یک تحقیق توصیفی – همبستگی، مقطعی و گذشتهنگر، 120 نفر از دانشآموزان تیزهوش دوره متوسطه اول (راهنمایی) مدارس استعدادهای درخشان شهر تبریز به روش نمونهگیری تصادفی ساده بهعنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه مهارتهای بهوشیاری کنتاکی، مقیاس کیفیت زندگی، سیستمهای بازداری/فعالسازی رفتاری و آزمون ماتریسهای پیشرونده ریون رنگی جمعآوری شد. اطلاعات بهدست آمده با استفاده از آزمون ضریب همبستگی گشتاوری پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره تحلیل شد. نتایج نشان داد کیفیت زندگی با بازداری رفتاری، فعالساز رفتاری، بهوشیاری زمینهای (مشاهده گری، عملکرد همراه با آگاهی و پذیرش بدون قضاوت) رابطه معنادار دارد (01/0>p). 29 درصد از واریانس کیفیت زندگی توسط متغیرهای پژوهش تبیین میشوند. 12 درصد از واریانس توسط BIS و BAS و 17 درصد توسط مولفههای مشاهده گری، عملکرد همراه با آگاهی و پذیرش بدون قضاوت تبیین میشود. بر اساس نتایج بدست آمده میتوان نتیجه گرفت سیستمهای مغزی رفتاری و بهوشیاری زمینهای تعیین گرهای مهم کیفیت زندگی کودکان تیز هوش میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
سیستمهای مغزی رفتاری ( BISوBAS)؛ بهوشیاری زمینهای؛ کیفیت زندگی؛ کودکان تیز هوش | ||
مراجع | ||
امیری مجد، مجتبی؛ حسینی، سیده فاطمه و جعفری، اصغر(1393). مقایسهی کیفیت زندگی و صمیمیت زناشویی والدین کودکان دارای سندرم داون، والدین کودکان دارای ناتوانی یادگیری و والدین کودکان عادی. مجلهی ناتوانیهای یادگیری، 4(1)، 55-38. احمدوند، زهرا؛ حیدری نسب، لیلا و شعیری، محمدرضا.(1391). تبیین بهزیستی روانشناختی براساس مؤلفههای ذهن آگاهی ، فصلنامه روانشناسی سلامت، (2)2، 70-60. بساک نژاد، سودابه؛ آقاجانی افجدی، اعظم و زرگر، یداله.(1390). بررسی اثر بخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی زمینهای بر کیفیت خواب و کیفیت زندگی دانشجویان دختر، مجله دستاوردهای روانشناختی، 4 (2)، 198-181. پرنده،اکرم؛سیرتینیر،مسعود؛خاقانیزاده،مرتضی وکریمیزارچی ، علیاکبر.(1386) مقایسه تأثیر دو روش حل تعارض و آرام سازی بر کیفیت زندگی همسران جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه همراه با اختلال افسردگی اساسی ، فصلنامهاصولبهداشتروانی،33 (2) ، 78-67. شهریاری احمدی، منصوره؛ افروز، غلامعلی؛ پاشاشریفی، حسن و دوایی، مهدی.(1391). مقایسه خلاقیت و سلامت روانی دانشآموزان تیزهوش و عادی، مجله تحقیقات روانشناختی، 4 (15)، 35-23. صبری نظرزاده، راشین؛ معمار باشی اول، مژگان و احتشام زاده، پروین.(1391). رابطه سیستمهای مغزی بازداری و فعالساز رفتاری، خود تنظیمی با تعلل دانشجویان، 8( 25)، 84-71. کاویانی، حسین؛ حاتمی، ندا و شفیع آبادی، عبداله.(1387). اثر بخشی درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کیفیت زندگی افراد افسرده (غیر بالینی)، تازه های علوم شناختی، 4 (2)، 35-23. مشهدی، علی؛ رسول زاده طباطبایی، کاظم؛ آزاد فلاح،پرویز وسلطانی فر، عاطفه (1388).مقایسهبازداریپاسخ وکنترلتداخلدرکودکانمبتلابهنارساییتوجه/فزون کنشوکودکانبهنجار؛ مجلهروانشناسیبالینی، 1 (2)، 50-37. نجات، سحرناز. (1387). کیفیت زندگی و اندازهگیری آن. مجله تخصصی اپیدمیولوژی ایران، 4 (2)، 10-1. نریمانی، محمد؛ زاهد، عادل و گل پرور، رضا. (1391). رابطه ذهن آگاهی، سبکهای مقابلهای و هوش هیجانی با سلامت روانی در دانشجویان. فصلنامه علوم تربیتی، 5 (19)، 109-105. نریمانی، محمد؛ یوسفی، فاطمه و کاظمی، رضا (1393). نقش سبکهای دلبستگی و کیفیت زندگی در پیش بینی بهزیستی روانشناختی نوجوانان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری. مجلهی ناتوانیهای یادگیری، 3(4)، 142-124. نریمانی، محمد و غفاری، مظفر(1394). نقش هوش اخلاقی و اجتماعی در پیش بینی تابآوری و کیفیت زندگی والدین کودکان دارای ناتوانی یادگیری. مجلهی ناتوانیهای یادگیری، 5(2)، 128-106. نجاتی، وحید؛ امینی، رضا؛ ذبیح زاده، عباس؛ معصومی، مهدی؛ ملکی، قیصر و شعاعی، فاطمه.(1390). ذهن آگاهی زمینهای شاخصی موثر در کیفیت زندگی جانبازان نابینا، مجله طب جانباز، 3 (13) ، 7-1. Adam. K, Robert J. Coplan. M, Weeks . L & Rose.K.(2013). Covering all the BAS’s: A closer look at the links between BIS, BAS, and socio-emotional functioning in childhood, jurnal of Personality and Individual Differences , (55) 521–526.
Bear, Ruth, smith, Gregory, T., Allen, Kristin, B. (2004), Assessmant of mindfulness by self-Report the Kentucky in venfory of mindfulness skills, Assessment. 11(3), 191-206.
Brown, K,8Rayan,R,(2003) the benefits of being present:mindfulness and its role in psychology, Journal of personality and social psychology, 89(9):822-848.
Carmody, J., Reed, G., Kristeller, J & Merriam, P.(2008). Mindfulness, spirituality, and health relatedsymptoms, Journal of Psycho somatic Research, 64, 4, 393-403.
Corr P J, Pickering AD & Gray JA.( 1995).Personality and reinforcement in associative and instrumental learning. journal of Pers Individ Dif; 19: 47-71.
Goyal, M., Singh, S., Sibinga, E.M., et al. (2014). Meditation programs for psychological stress and well-being: a systematic review and meta-analysis. JAMA Intern. Med.
Gray JA & McNaughton N. (2000). The neuropsychology of anxiety: An enquiry into the functions of the septohippocampal system. New York: Oxford University; 53-98
Gray, J. A. (1995). A model of the limbic system and basal ganglia: Applications to anxiety and schizophrenia. In M. Gazzaniga (Ed.), The cognitive neuroscience. Cambridge: MIT Press, (pp. 1165 –1176(.
Heponiemi. T, Keltiangas.J L, Puttonen .S & Ravaja. N.(2003). BIS/BAS sensitivity and self- rated affects during experimentally induced stress. . jurnal of Pers Individ Dif; 34: 943-57.
Hewig. J, Hageman. D, Seifert. J, Naumann .E & Bartussek. D.(2006). The relation of cortical activity and BIS/BAS on the trait level. . jurnal of Biol Psychol; 71: 42-53.
Howell, Andrew, J., Digdon, Nancy, L., Buro, Karen and Sheptycki, Amanda, R. (2008), Relations among mindfulness, well-being, and sleep, Personality and Individual Differences, Volume 45, Issue 8, Pages 773-777Greef AP. Charactersiecs of families that function well. J Fam Issu.; 21(8): 948-963.
Kanyazev .GG, Slobodskoj-Plusnin .JYU.( 2007).Behavioral approach system as a moderator of emotional arousal elicited by reward and punishment cues. journal of Pers Individ Dif; 42: 49-59.
Kristeller, J. L.; Baer, R. A. & Wolver, R. Q. (2014), Mindfulness-based approaches to eating disorders In Baer, R. (Ed.) Mindfulness and acceptance-based interventions: Conceptualization, application, and empirical support, San Diego, CA: Elsevier.
Milanifar B. (2004). Psychology of exceptional children and adolescents. Tehran:Ghomes Publication.
Mitmansgruber, Horst, Beck, N., Thomas, Höfer, Stefan & Schubler, Gerhard .(2009). When you don’t like what you feel: Experiential avoidance, mindfulness and meta-emotion in emotion regulation, Personality and Individual Differences, 46, 4, 448-453.
Narimani, M. & Ghaffari, M. (2016). The role of moral and social intelligence in predicting resiliency and quality of life in parents of children with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 5 (2), 106-128. (Persian).
Narimani,M., Yosefi., F & Kazemi, R.(2013). The role of attachment styles and quality of life in predicting psychological well-being in adolescents with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 3 (4), 124-142. (Persian).
Schuhfried.G.(2005). Raven´s Coloured Progressive Matrices (CPM).Vienna Test System. Online.
Singh, N., Nirbhay- Lancioni, E., Giulio, Winton, S., V., Alan, Curtis, W., John, Wahler, G., Robert, Sabaavi, Mohamed, Singh, Judy & Kristen, Ma Aleavey .(2005).Mindful Staff increase Learinig reduce aggression in adults With developmental disabilities, Research in developmental Disabilities, 23, 18-28.
Stephen. Erdle & J. Philippe .R.(2010). The General Factor of Personality, BIS–BAS, expectancies of reward and punishment, self-esteem, and positive and negative affect, journal of Personality and Individual Differences , (48) 762–766.
Wells, A.(2002).GAD, metacognition and mindfulness: an information processing analysis, Clinical psychology: science and practice, Issue 9, Pages 95-100.
WHO, World Health Report (2016).Reducing Risk, Promoting Healthy Life. Geneva: World Health Organization. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,084 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 988 |