تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 361 |
تعداد مقالات | 3,185 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,691,205 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,204,252 |
مقایسه توانایی دیداری فضایی، برنامهریزیشناختی و حافظه کوتاه مدت در دانش آموزان با و بدون اختلال نوشتن | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 5، دوره 6، شماره 3 - شماره پیاپی 22، خرداد 1396، صفحه 92-105 اصل مقاله (180.62 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2017.521 | ||
نویسندگان | ||
خدیجه لاله1؛ علی محمد رضایی* 2؛ فرحناز کیان ارثی3 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه سمنان | ||
2استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه سمنان | ||
3استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه سمنان | ||
چکیده | ||
این مطالعه با هدف مقایسه نیمرخهای شناختی (حافظهکاری دیداری فضایی، حافظه کوتاه مدت و برنامهریزی شناختی) درکودکان دارای اختلال نوشتن و عادی انجام شد. روش پژوهش حاضر از نوع علی-مقایسهای بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان پسر سنین7 تا 11سال دارای اختلال یادگیری خاص شهر اردبیل بودند که در مراکز اختلال یادگیری در سال تحصیلی 94-93 مشغول به تحصیل بودند. از بین دانشآموزان30 دانشآموز با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. گروه بهنجار نیز شامل30 دانشآموز بهنجار بود که با توجه به سن، هوش، وضعیت اجتماعی اقتصادی مقطع تحصیلی و عدم سابقه اختلالهای روان شناختی از بین چند مدرسه به منظور مقایسه با این گروهها همتا و با روش تصادفی انتخاب شدند. دادهها با استفاده از مقیاسهای دیداری- فضایی بنتون، مازهای پرتئوس، فراخنای حافظه کوتاه مدت روبه جلو و معکوس وکسلر جمعآوری و از طریق تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) تحلیل شدند. یافتههای این پژوهش نشان داد که دانشآموزان دارای اختلال نوشتن در حافظه دیداری فضایی، برنامهریزی شناختی و حافظه کوتاه مدت با دانشآموزان عادی تفاوت معناداری دارند و در این مولفهها به صورت معناداری پایئنتر از همتایان عادی خودبودند. بنابراین دانشآموزان دارای اختلال نوشتن عملکرد پائینتری نسبت به دانشآموزان عادی در مولفههای حافظهکاری دیداری فضایی، حافظه کوتاه مدت و برنامهریزی شناختی دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال نوشتن؛ حافظه دیداری فضایی؛ برنامه ریزی شناختی؛ حافظه کوتاه مدت | ||
مراجع | ||
ابراهیمزاده، خوشدوی؛ الهی، طاهره و رضایی، مظاهر. (1391). حافظه کاری کودکان یک زبانه و دو زبانه. فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی، 7(27)، 10-9. اصلیآزاد، مسلم و یارمحمدیان، احمد. (1391). اثرآموزش فراشناخت و روابط فضایی بر عملکرد ریاضی کودکان دچار ناتوانی یادگیری ریاضی. مجله روان شناسی بالینی،2(14)،63-62. ذونفن، شهناز. (1389). کاربرد فنآوری جدید در آموزش. تهران: نشرسمت. نریمانی، محمد؛ پرزور، پرویز و بشرپور، سجاد(1394). مقایسه تنظیم خلق منفی و بیانگری هیجانی در دانش آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص. فصلنامه پژوهش در نظام های آموزشی،9(31)، 31-69. نریمانی، محمد؛ پرزور، پرویز و بشرپور، سجاد(1394). مقایسه حساسیت بین فردی و تعادل عاطفی در دانش آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص. مجلهی ناتوانی های یادگیری، 5(1)، 141-125. نریمانی، محمد و سلیمانی، اسماعیل(1392). اثربخشی توان بخشی شناختی بر کارکردهای اجرایی (حافظه کاری و توجه) و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی.مجلهی ناتوانی های یادگیری، 2(3)، 115-91. Alloway, T. P., Alloway, R. G. (2010). Investigating the predictive roles of working memory and IQ in academic attainment. Journal of Experimental Child Psychology 106, 2–20.
Alloway, T.P.& Ledwon,F.(2014).working memory and sentence veal in childre .internation Jornal of Educational research,65,1-8.
Baddeley, A. D., Jarrold, C. & Vargha-Khadem, F. (2011). Working Memory and theHippocampus. Jounal of Cognitive Neuroscience, 23(12), 3855-3861.
Baron, L.S. (2004). Neuropsychological evaluation of the child. New York: Oxford university Press.
Cai,D., Wei, L.E. & Ping Deng .C. (2013). \cognitivive processing characteristics of 6th grade chinese students with mathematics learning disability,relationships amang working memory pass processes,and processing speed.Journal learning and individual Differences, 27,120-127.
Dawson, P., & Guare, R. (2004). Executive skills in children and adolescents: A practical guide to assessment and intervention. New York: Guilford Press.
Dehn, M.J. (2008). Working memory and academic learning. New Jersey: Wiley.
Freilich, R. & Shechtman, Z. (2010). The contribution of art therapy to the social, emotional, and academic Adjustment of children with learning disabilities. The Arts in Psychotherapy, 7(3), 97–105.
Gathercol, S .E., Alloway. T. P., Wills. C. & Adams. A. M. (2006). working memory in children withreading disailties . Journal of Experimental Child Psychology, 93,265-281.
Gathercole, S. E; & Pickerng, S. J. (2000). Assessment of working memory in six and seven-years-old children. Journal of Educational Psychology, 92, 377-390.
Gathercole, S. E; Pickering, S. J; Ambridge, B. & Wearing, H. (2004). The structure of working memory from 4 to 15 years of age .Developmental Psychology,40, 177-190.
Karande, S., Mahajan, V, & Kulkarni, M. (2009). Recollections of learning disabled adolescents of their schooling experiences: a qualitative study. Indian J Med Sci, 63(6), 382-391.
Landerl, K., & Willburger, E. (2010). Temporal processing, attention, and learning disorders. Learning and Individual Differences, 20(3), 393–401.
Lewis, C.&Carpendale, J. L. M. (2009). Social interaction and the development ofexecutive function. New Directions in Child and Adolescent developGarland D, Strosnider R. Learning disabilities and young children Identification and intervention. Learn Disabil Quar. (2007) 30, (1), 63-72.
Lezak, M. D; Howieson, D. B. & Loring, D. W. (2004). Neuropsychological assessment. New York: Oxford University Press.
Martins,M.,Bastose, J., Cecato,A.T., Araujo,L.M., Magro.R.R. &Alaminos,V.(2013). screening foor motor dysgraphia in public schools.Journal pediatr,89,70-74
Narimani, M. & Soleymani, E. (2013). The effectiveness of cognitive rehabilitation on executive functions (working memory and attention) and academic achievement in students with math learning disorder. Journal of Learning Disabilities, 2(3), 91-115. (Persian).
Nicolson,R.L. &Fawcett.A. (2011)dyslexia, dysgraphia, procedural learning and the cerebellum. Cortex, 47, 117-127.
Repovš, G. & Baddeley, A. (2006). The multi-component model of working memory: Explorations in experimental cognitive psychology. Neuroscience, 139 (1), 5-21.
Swan Son .H. L. & Jerman .O.(2007).The influence of working memory on reading growth in subgroups of children with reading disabilities. Journal of Experimental Child Psychology, 249-283.
Teeter, P. A & Semrud – Clikeman , M. (2007). Child neuropsychology: Assessment and interventios for neurodevelopmental disorder.New York :Spring Press.
Vugs.B.,Nendriks,M.,cuperus,J.& verhoeven,L.(2014).working memory performance and executive function behaviors in yang children with SLI. Research in developmental disabilities, 35, 62-74.
Sadock, B. J. & Sadock, V. A. (2007). Contributions of the Psychosocial Sciences, Synopsis of psychiatry:Behavioral sciences/ clinical Psychiatry, (10th Ed.) Philadelphia: Lippincott Wilkiams & Wilkins.
Suk-Han HO, C & Mee-Yin Chan, B. (2010).The cognitive profile of Chinese children withmathematics difficulties. Journal of Experimental Child Psychology , 260–279.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,385 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,452 |