
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 391 |
تعداد مقالات | 3,425 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,265,746 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,600,934 |
بررسی تأثیر بیودیزل در خوردگی و دوام موتور دیزل با بیان ارزیابی محیط زیستی: مدلسازی تأثیر بر منابع آبی با یادگیری ماشین | ||
مدل سازی و مدیریت آب و خاک | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 31 فروردین 1404 | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/mmws.2025.16378.1526 | ||
نویسندگان | ||
رامین مشک آبادی* 1؛ سینا اردبیلی* 2؛ عزیز باباپور3؛ محمد احمدی4؛ علیرضا طلوعی5 | ||
1دانشیار/ گروه مهندسی نوین، دانشکده فناوریهای نوین، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
2استادیار/ گروه مهندسی نوین، دانشکده فناوریهای نوین، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
3استاد/گروه مهندسی شیمی، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه محقق اردبیلی، ایران | ||
4دانشیار/ گروه منابع طبیعی، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه محقق اردبیلی، ایران | ||
5دانشجوی دکتری/ گروه علوم و صنایع چوب و کاغذ، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه تهران، کرج، ایران | ||
چکیده | ||
این تحقیق به بررسی تأثیر بیودیزل در خوردگی و دوام موتور دیزل از نقطه نظر ارزیابی محیط زیستی با رویکرد تأثیر بر روی منابع آبی و ارائه مدلی برای استخراج پارامترهای تأثیر گذار پرداخت. در این مطالعه اثرات محیط زیستی منابع آبی با تمرکز بر سه شاخص حیاتی (شامل یوتریفیکاسیون، اسیدی شدن و سمیت محیط زیستی) بررسی شد. برای انجام این تحلیل از روش ارزیابی چرخه حیات با روش ارزیابی IMPACT2002+ استفاده شد. خواص فیزیکی و شیمیایی سوخت مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، که نشان میدهد که درصد بیودیزل بیشتر منجر به افزایش چگالی و ویسکوزیته میشود که به نوبه خود بر عملکرد موتور و انتشار گازهای گلخانهای تأثیر میگذارد. مطابق با نتایج به دست آمده، این مطالعه نشان میدهد که افزایش محتوای بیودیزل در سوخت بهطور قابلتوجهی بر این شاخصها تأثیر میگذارد، بهویژه با سوخت دیزل حاوی ده درصد بیودیزل (B10) که بالاترین پتانسیل اسیدی شدن و یوتریفیکاسیون (پرغذایی) را به دلیل افزایش انتشار اکسید نیتروژن از احتراق بیودیزل نشان میدهد. این یافتهها بر ضرورت بهینهسازی فرآیندهای احتراق و مدیریت انتشار اکسید نیتروژن برای کاهش اثرات نامطلوب اکولوژیکی تاکید میکند. علاوه بر این، یک رویکرد مدلسازی ماشین بردار پشتیبان (SVM) برای پیشبینی پارامترهای کیفیت آب، و دستیابی به دقت و قابلیت اطمینان بالا در مدلسازی استفاده شد. تجزیه و تحلیل حساسیت، متغیرهای مستقل کلیدی را شناسایی کرد که بر نتایج محیط زیستی تأثیر میگذارند، و اهمیت درصد بیودیزل و فرآیند تولید این سوخت در کاهش اثرات محیط زیستی بر منابع آبی را برجسته میکند. این مطالعه بر نیاز به مدیریت دقیق و نظارت بر استفاده از بیودیزل برای افزایش پایداری و به حداقل رساندن آسیبهای محیط زیستی به خصوص در سلامت منابع آبی تأکید میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
بیودیزل؛ منابع آبی؛ مدلسازی؛ یادگیری ماشین؛ هوش مصنوعی؛ ارزیابی چرخه حیات | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 57 |