
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 404 |
تعداد مقالات | 3,551 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,509,042 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,769,238 |
مقایسه تنظیم شناختی هیجان و بازداری پاسخ در دانشآموزان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیشفعالی و ضرب آهنگ شناختی کند | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 3، دوره 13، شماره 4، دی 1403، صفحه 25-38 اصل مقاله (1.18 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2025.14186.5742 | ||
نویسندگان | ||
سارا تقی زاده هیر1؛ محمد نریمانی* 2؛ سیف اله آقاجانی2؛ مهریار ندر محمدی3؛ سجاد بشرپور2 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
2استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
3استادیار، گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه تنظیم شناختی هیجان و بازداری پاسخ در دانش آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی و ضرب آهنگ شناختی کند انجام شد. مواد و روش ها: روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع علّی- مقایسه ای بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی و کلیه دانش آموزان دارای ضرب آهنگ شناختی کند که در مقطع ابتدایی شهر اردبیل مشغول به تحصیل بودند. به روش نمونه گیری هدفمند تعداد 57 دانش آموز دارای ضرب آهنگ شناختی کند و 57 دانش آموزان دارای اختلال نقص توجه/ بیش فعالی انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گرانفسکی (2000)، مقیاس ضرب آهنگ شناختی کند پنی و همکاران (2009) و پرسشنامه برو/ نرو (1984) جمعآوری شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 25 و از آزمون t مستقل استفاده شد. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد دانش آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی، نمرات پایین تری در بازداری پاسخ و تنظیم هیجان به دست آوردند (05/0P<). نتیجه گیری: بر اساس نتایج حاصل از پژوهش حاضر می توان گفت کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی نسبت به کودکان با ضرب آهنگ شناختی کند از سطوح پایین تری از تنظیم هیجان و بازداری پاسخ برخوردارند. این یافته ها لزوم توجه اساسی به ویژگی های روان شناختی این کودکان توسط پزشکان و روان درمانگران را در سطوح مختلف پیشگیری و درمان را آشکار می سازد. | ||
کلیدواژهها | ||
نظیم شناختی هیجان؛ بازداری پاسخ؛ اختلال نقص توجه/ بیش فعالی؛ ضرب آهنگ شناختی کند | ||
مراجع | ||
آتشی، ایرج؛ قاسمی، مسعود و کوشکی، شیرین. (1402). اثربخشی برنامه آموزشی رایانه ای بر اضطراب دانشآموزان دوره ابتدایی با اختلال نقص توجه - بیش فعالی. ابن سینا، 25(2)، 59-69. http://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-1213-en.html
احمدی، فهیمه. (1394). بررسی تاثیر آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر فرایند گراس بر مهارت تنظیم هیجان و مهارت اجتماعی دانشآموزان در آستانه تشخیصADHD . پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز
برشان، مسعود؛ چرامی، مریم؛ احمدی، رضا و غضنفری، احمد. (1401). مقایسه اثربخشی آموزش گروهی ذهن آگاهی، آموزش شناختی- رفتاری و آموزش ترکیبی به مادران بر حافظه کاری و تکانشگری کودکان 7 تا 9 سال با اختلال کاستی توجه-بیش فعالی. آموزش پرستاری، 11(6)، 47-36. http://jne.ir/article-1-1385-fa.html
برقی ایرانی، زیبا؛ بگیان کولهمرز، محمد جواد؛ و تمیمی، ژیلا. (1396). تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر بهبود هراس اجتماعی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان کودکان آسیب دیده شنوایی. پرستاری کودکان، 3(4): 31-39.http://jpen.ir/article-1-187-fa.html
بیرامی، منصور؛ شادبافی، محمد؛ و عبدالرحیمپور، رقیه. (1400). مقایسۀ زمان واکنش دیداری و شنیداری ساده و انتخابی در کودکان مبتلا به نقص توجه/ بیشفعالی و ضربآهنگ شناختی کند. توانمندسازی کودکان استثنایی، 12(3)، 75-84. [DOI.org/10.22034/ceciranj.2021.254513.1475]
رضایی شریف، علی؛ نوروزی همایون؛ محمدرضا و الماسی، مجید. (1401). اثربخشی درمان نوروفیدبک و بازیدرمانی شناختی رفتاری و ترکیب این دو روش بر حافظه فعال کودکان دارای اختلال یادگیری خاص. مجله ناتوانی های یادگیری، 12(1)،47-61. https://doi.org/10.22098/jld.2022.10080.1988
سخا، سالومه؛ مظفری، محد؛ سامانی، سیامک؛ و امینی منش، سجاد. (1400). مقایسه اثربخشی نقاشیدرمانی، گلدرمانی و روش تلفیقی خانوادهمحور، کودکمحور بر تنظیم هیجان کودکان با اختلال کمتوجهی- بیشفعالی. توانمندسازی کودکان استثنایی، 12(4)، 49-67. https://www.ceciranj.ir/article_139616.html
شادبافی، محمد؛ عبدالرحیم پور، رقیه؛ محمدی، الناز. (1399). مقایسه بازداری پاسخ و توجه پایدار کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی (ADHD) و اختلال کندگامی شناختی (SCT): سهم متمایز ADHD و SCT در مشکلات توجه براساس مدار اجرایی سرد و گرم. فصلنامه کودکان استثنایی،۲۰ (۴)،۵۰-۳۷. http://joec.ir/article-1-1262-fa.html
شهائیان، آمنه؛ شهیم، سیما؛ بشاش، لهیا و یوسفی، فرید. (1386). هنجاریابی، تحلیل عاملی و پایایی فرم کوتاه ویژه والدین مقیاس درجهبندی کانرز برای کودکان 6 تا 11 ساله در شیراز، مطالعات روانشناختی، 3(3)، 97-120. https://www.sid.ir/En/Journal/ViewPaper.aspx?ID=199724
نجاتی، وحید؛ آقایی ثابت، سارا و خوشحالی پناه، مرضیه. (1393). شناخت اجتماعی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیشفعالی. شناخت اجتماعی، 2(4): 53-47. https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_725.html
عباسی، ناهید؛ دهقانی، اکرم؛ قمرانی، امیر؛ و عابدی، محمدرضا. (1401). تأثیر درمان مبتنی بر ذهنیسازی در بر ضرباهنگ شناختی کُند و نشانگان بالینی (علائم) کودکان با اختلال بیشفعالی-نقص توجه. طب توانبخشی، 11(5)، 692-703. [DOI.org/10.32598/SJRM.11.5.14]
عزتی بابی، مریم؛ نریمانی، محمد؛ میکائیلی، نیلوفر و آقاجانی، سیف اله. (1403). اثربخشی آموزش تنظیم هیجانی بر بهبود خودکنترلی و اضطراب اجتماعی در دانشآموزان مبتلابه ناتوانی یادگیری. مجله ناتوانی های یادگیری، 13(3)، 44-57. https://doi.org/10.22098/jld.2024.14385.2141
مایلی، میترا؛ ابوالمعالی الحسینی؛ خدیجه؛ نوکنی، مصطفی،؛ طالع پسند، سیاوش. (1399). اثربخشی بازتوانی شناختی با استفاده از رایانه بر دشواریهای تنظیم هیجانی دانشآموزان مبتلا به اختلال بیشفعالی کمبود توجه. فصلنامه طب مکمل،۱۰ (۳) ،۲۳۰-۲۴۳. http://cmja.arakmu.ac.ir/article-1-752-fa.html
نریمانی، محمد؛ تقی زاده هیر، سارا و نریمانی، آذین (1401). اثربخشی برنامه توانبخشی شناختی آرام بر بهبود حافظه کاری و توجه کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری. فصلنامه ناتوانی های یادگیری، 12(1)، 85-97. https://doi.org/10.22098/jld.2022.11688.2046
هاشمی، ت؛ و ماشینچی، ن. (1398). بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس SCT پنی و همکاران در کودکان مقطع ابتدایی نواحی پنجگانه شهرستان تبریز: بینا.
همیوند، لیلا؛ علیزاده، حمید؛ فرخی، نورعلی؛ و کاظمی، فرنگیس. (1399). اثربخشی برنامه مداخله روانی- اجتماعی بر سرعت و دقت پردازش اطلاعات دانشآموزان دارای ضربآهنگ شناختی کند. فصلنامه سلامت روان کودک، ۷ (۲)،۱۰۸-۱۱۹. [DOI.org/10.29252/jcmh.7.2.10]
Abbasi, N., Dehghani, A., Ghamarani, A., & Abedi, M. R. (2022). The effect of Mentalization-based Treatment (MBT) on sluggish cognitive tempo and clinical syndrome (Symptoms) in children with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). Rehabilitation Medicine, 11(5), 692-703. [DOI.org/10.32598/SJRM.11.5.14] Akhavan, S. H., Abedi, A., & Jabalameli, S. H. (2022). The effectiveness of play therapy based on parent-child relationship with a filial approach on emotional self-regulation of primary school children with Sluggish cognitive Tempo. Psychology of Exceptional Individuals, 12(45), 193-23. [DOI.org/10.22054/jpe.2022.62505.2355] Arns, M., Heinrich, H., & Strehl, U. (2014). Evaluation of neuro feedback in ADHD: the long and winding road. Evaluation of neurofeedback in ADHD: the long and winding road. Biology Psychology, 95, 108-115. [DOI.org/10.1016/j.biopsycho.2013.11.013] Atashi, I., Ghasemi, M., & Kooshki, S. (2023). The effectiveness of the computer training program on the anxiety of primary school students with attention deficit hyperactivity disorder. EBNESINA, 25 (2), 59-69. http://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-1213-en.html Barghi Irani, Z., Bagiyan.k M. J., & Tamimi, J. (2017). Effectiveness of Walker social skills training, on improving socialphobiaandemotion regulation strategies in hearing impaired children. Iranian Journal of Pediatric Nursing, 3 (4), 31-40. http://jpen.ir/article-1-187-fa.html Barkley, R. A. Murphy, K, R., & Fisher, M. (2019). ADHD in adults: What the science says. Guildford Press. Barkley, R. A., Fischer, M. (2010). The unique contribution of emotional impulsiveness to impairment in major life activities in hyperactive children as adults. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 49(5), 503–513.[DOI.org/10.1097/00004583-201005000-00011] Baytunca, M. B., Inci, S. B., Ipci, M., Kardas, B., Bolat, G. U., Ercan, E. S. (2018). The neurocognitive nature of children with ADHD comorbid sluggish cognitive tempo: might SCT be a disorder of vigilance? Psychiatry Research, 270, 967 –973. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2018.03.038 Becker, S. P. (2021). Systematic review: Assessment of sluggish cognitive tempo over the past decade. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 60(6), 690 -709. https://doi.org/10.1016/j.jaac.2020.10.016 Becker, S. P., & Barkley, R. A. (2018). Sluggish cognitive tempo. Oxford textbook of attention deficit hyperactivity disorder, 147 - 153. https://www.researchgate.net/publication/292148331_Sluggish_cognitive_tempo Biederman, J., Spencer, T. J., Petty, C., Hyder, L., O’Connor, K. B., Surman, C. B. H., & Faraone, S. V. (2012). Longitudinal course of deficient emotional self-regulation CBCL profile in youth with ADHD: prospective controlled study. Neuropsychiatr Disorder Treatment. 8, 267–276. [DOI.org/10.2147/ndt.s29670] Blum, K., & Badgaiyan, R. D. (2020). Offering a Putative “Dopamine Homeostatic” Solution to Overcome the Perils of Reward Deficiency Syndrome (RDS) Epidemic: Emergence of “Precision Behavioral Management (PBM)”. Journal of Addiction Science, 6(2), 32-33. [DOI.org/10.17756/jas.2020-046] Bunford, N., Dawson, A. E., Evans, S. W., Ray, A. R., Langberg, J. M., Owens, J. S., Allan, D.M. (2018). The difficulties in emotion regulation scale-parent report: A psychometric investigation examining adolescents with and without ADHD. Assessment, 27(5), 921-940. [DOI.org/10.1177/1073191118792307] Burns, G. L., Becker, S. P., Servera, M., Bernad, M. D., García-Banda, G. (2017). Sluggish cognitive tempo and attention-deficit/ hyperactivity disorder (ADHD) inattention in the home and school contexts: Parent and teacher invariance and cross-setting validity. Psychological Assessment, 29(2), 209-220. [DOI.org/10.1037/pas0000325] Christian, C., Martel, M. M., Levinson, C. A. (2020). Emotion regulation difficulties, but not negative urgency, are associated with attention- deficit/ hyperactivity disorder and eating disorder symptoms in undergraduate students. Eating Behaviors, 36, 1013-1018.[DOI.org/10.1016/j.eatbeh.2019.101344] Conners, C. K. (1990). Manual for Conners’ Rating Scales. Canada. Multi health system, Inc. Conners, C. K., Sitarenios, G., Parker, J. D., & Epstein, J. N. (1998). The revised Conners' Parent Rating Scale (CPRSR): factor structure, reliability, and criterion validity. Journal of Abnormal Child Psychology, 26(4), 257- 268. [DOI.org/10.1023/a:1022602400621] Cook, N. E., Braaten, E. B., Vuijk, P. J, Lee, B. A, Samkavitz, A. R., Doyle, A. E, & Surman, C. B. (2019). Slow processing speed and sluggish cognitive Tempo in pediatric Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder: Evidence for differentiation of functional correlates. Child Psychiatry & Human Development, 50(6), 1049-57. https://doi.org/10.1007/s10578-019-00904-6 Coutinho, T. V., Reis, S. P. S., Silva, A. G. D., Miranda, D. M., & Malloy-Diniz, L. F. (2018). Deficits in response inhibition in patients with attention-deficit/ hyperactivity disorder: the impaired self-protection system hypothesis. Frontiers in Psychiatry, 8, 299. [DOI.org/10.3389/fpsyt.2017.00299] Ekhtiari, H., Safaei, H., Esmaeeli Javid, G. H., Atefvahid, M. K., Edalati, H., Mokri, A. (2008). Reliability and validity of Persian Versions of Eysenck, Barratt, Dickman and Zuckerman Questionnaires in Assessing Risky and Impulsive Behaviors. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology, 14(3), 326-336. https://www.sid.ir/paper/16825/en Ezzatibabi, M., Narimani, M., Mikaeili, N., &Aghajani, A. (2024). The effectiveness of emotional regulation training on improving self-control and social anxiety in students with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 13(3), 44-57. (Persian) https://doi.org/10.22098/jld.2024.14385.2141 Factor, P. I., Rosen, P. J., & Reyes, R. A. (2016). The relation of poor emotional awareness and externalizing behavior among children with ADHD. Journal of Attention Disorders, 20(2), 168–177. https://psycnet.apa.org/doi/10.1177/1087054713494005 Faraone, S. V., Banaschewski, T., Coghill, D., Zheng, Y., Biederman, J., Bellgrove, M. A., & Wang, Y. (2021). The world federation of ADHD international consensus statement: 208 evidence-based conclusions about the disorder. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 128, 789-818. [DOI.org/10.1016/j.neubiorev.2021.01.022] Flannery, A. J., Becker, S. P., & Luebbe, A. M. (2016). Does emotion dysregulation mediate the association between sluggish cognitive tempo and college students’ social impairment? Journal of Attention Disorders, 20(9), 802 -812. https://doi.org/10.1177/1087054714527794 Gabriely, R., Tarrasch, R., Velicki, M., & Ovadia-Blechman, Z. (2020). The influence of mindfulness meditation on inattention and physiological markers of stress on students with learning disabilities and/or attention deficit hyperactivity disorder. Research in Developmental Disabilities, 100: 103630 [DOI.org/10.1016/j.ridd.2020.103630] Garnefski, N., Kraaij, V., & Spinhoven, P. (2002). CERQ: Manual for the use of theCognitive Emotion Regulation Questionnaire, Datec, Leiderdorp. The Netherlands. Ghasempour, A., & Ramzani, V. (2015). The comparison of emotion cognitive regulation strategies and impulsivity in normal adolescents and with Attention deficit/ hyperactivity disorder . RJMS, 22 (137), 9-18. http://rjms.iums.ac.ir/article-1-4070-fa.html Groves, N. B., Kofler, M. J., Wells, E. L., Day, T. N., & Chan, E. (2020). An examination of relations among working memory, ADHD symptoms, and emotion regulation. Journal of Abnormal Child Psychology, 48(4), 525–537. [DOI.org/10.1007/s10802-019-00612-8] Hamivand, L., Alizadeh, H., Farohki, N., Kazemi, F. (2020). The effectiveness of psychosocial program on speed and accuracy of information processing in students with Sluggish Cognitive Tempo (SCT). Journal of Child Mental Health, 7 (2), 108-119. http://childmentalhealth.ir/article-1-510-en.html Hossain, B., Bent, S., Parenteau, C., Widjaja, F., Davis, M., & Hendren, R. L. (2022). The associations between Sluggish Cognitive Tempo, internalizing symptoms, and academic performance in children with reading disorder: A Longitudinal Cohort Study. Journal of Attention Disorders, 10870547221085493. https://doi.org/10.1177/10870547221085493 Huang-Pollock, C., Ratcliff, R., McKoon, G., Roule, A., Warner, T., Feldman, J., & Wise, S. (2020). A diffusion model analysis of sustained attention in children with attention deficit hyperactivity disorder. Neuropsychology, 34(6), 641–653. [DOI.org/10.1037/neu0000636] Janette, L. S., Jamadar, S., Provost, A. L, & Michie, P. T. (2012). Motor and nonmotor inhibition in the go/no go task: an erp and fmri study. International Journal of Psychophysiology, 87(3), 244-253. [DOI.org/10.1016/j.ijpsycho.2012.07.185] Javaid, M., Mohammadi, N., & Rahimi, C. H. (2011). Psychometric properties of an Iranian version of the Barratt Impulsiveness Scale-11 (BIS-11). Psychological Methods and Models Quarterly, 2(8), 23-34. (Persian) https://dorl.net/dor/20.1001.1.22285516.1391.2.8.2.1 Johnson, R. J., Wilson, W. L., Bland, S. T., & Lanaspa, M. A. (2021). Fructose and uric acid as drivers of a hyperactive foraging response: A clue to behavioral disorders associated with impulsivity or mania? Evolution and Human Behavior, 42(3), 194- 203. [DOI.org/10.1016/j.evolhumbehav.2020.09.006] Kahl, T., Grob, A., & Möhring, W. (2021). Does emotion regulation compensate deficits in various executive functions in children's and adolescents' mathematical achievement? Learning and Individual Differences, 89(5), 1020-1024.[DOI.org/10.1016/j.lindif.2021.102034] Kasahara, S., Takahashi, K., Matsudaira, K., Sato, N., Fukuda, K. I., Toyofuku, A., & Uchida, K. (2023). Diagnosis and treatment of intractable idiopathic orofacial pain with attention-deficit/ hyperactivity disorder. Scientific Reports, 13(1), 1678. https://www.nature.com/articles/s41598-023-28931-3 Kurdtamini, M., Samimi, Z., Ramesh, S. (2014). Effectiveness of emotional working memory training in behavioral inhibition of obsessivecompulsive disorder. Journal of Neuropsychology, 27(3), 9-22. https://dorl.net/dor/20.1001.1.24765023.1394.1.3.1.4 Martella, D., Aldunate, N., Fuentes, L. J., & Sánchez-Pérez, N. (2020). Arousal and executive alterations in attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). Frontiers in Psychology, 11. Moradi Siah Afshadi, M., Amiri, S. H., & Talebi, H. (2023). Examining the structural equation modeling between intrinsic‑motivation, emotion regulation and AHDH: the mediating role of problem‑solving, time‑management and behavioral‑inhibition. Current Psychology, 15, 1-15. [DOI.org/10.1007/s12144-023-04289-7] Mueller, A. K, Tucha, L., Koerts, J., Groen, Y., Lange, K. W, & Tucha, O. (2014). Sluggish cognitive tempo and its neurocognitive, social and emotive correlates: a systematic review of the current literature. Journal of Molecular Psychiatry, 2(1), 5 https://doi.org/10.1186%2F2049-9256-2-5 Murray, A. L., Eisner, M., Obsuth, I., & Ribeaud, D. (2020). Identifying Early Markers of “Late Onset” Attention Deficit and Hyperactivity/Impulsivity Symptoms. Journal of Attention Disorders, 24(13), 1796-1806.[DOI.org/10.1177/1087054717705202] Narimani, M., Taghizadeh hir, S., & Narimani, A. (2022). Effectiveness of ARAM Cognitive Rehabilitation Package on Improvement of Working Memory and Attention in Children with Learning Disabilities. Journal of Learning Disabilities, 12(1), 85-97. (Persian) https://doi.org/10.22098/jld.2022.11688.2046 Nejati, V., Aghayi Sabet, S., & Khoshali Panah, M. (2013). Social cognition in Children with Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder. Social Cognition, 2(4), 53-47. https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_725.html?lang=en Nijmeijer, J. S., Minderaa, R. B., Buitelaar, J. K., Mulligan, A., Hartman, C. A., & Hoekstra, P. J. (2008). Attention-deficit/ hyperactivity disorder and social dysfunctioning. Clinical Psychological Review, 28, 692–708. [DOI.org/10.1016/j.cpr.2007.10.003] Openneer, T., van der Meer, D., Marsman, J. C., Forde, N. J., Akkermans, S., Naaijen, J., Buitelaar, J. K., Hoekstra, P. J., & Dietrich, A. (2021). Impaired response inhibition during a stop-signal task in children with Tourette syndrome is related to ADHD symptoms: A functional magnetic resonance imaging study. The world journal of biological psychiatry: the official journal of the World Federation of Societies of Biological Psychiatry, 22(5), 350–361. [DOI.org/10.1080/15622975.2020.1813329] Patton J, Stanford M, & Barrett E. (1995). Factor structure of the Barrette Impulsiveness Scale. Clinical Psychology, 51(6), 768-74. https://doi.org/10.1002/1097-4679(199511)51:6%3C768::aid-jclp2270510607%3E3.0.co;2-1 Penny, A. M., Waschbusch, D. A., Klein, R. M., Corkum, P., & Eskes, G. (2009). Developing a measure of sluggish cognitive tempo for children: content validity, factor structure, and reliability. Psychological Assessment, 21(3), 380- 9. [DOI.org/10.1037/a0016600] Ramsay, J. R., & Rostain, A. L. (2008). Cognitive—Behavioral Therapy for Adult ADHD: An Integrative Psychosocial and Medical Approach. New York: Taylor & Francis Group. [DOI.org/10.1177/1087054707314035] Rezaei sharif, A., Noroozi Homayoon, M., &Almasi, M. (2022). The effectiveness of neurofeedback and cognitive-behavioral play therapy and Combined method on working memory of children with specific learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 12(1),47-61. (Persian) https://doi.org/10.22098/jld.2022.10080.1988 Richard-Lepouriel, H., Etain, B., Hasler, R., Bellivier, F., Gard, S., Kahn, J., & Henry, C. (2016). Similarities between emotional dysregulation in adults suffering from ADHD and bipolar patients. Journal of Affective Disorders, 198, 230–236. [DOI.org/10.1016/j.jad.2016.03.047] Ros, R., & Graziano, P. A. (2018). Social functioning in children with or at risk for attention deficit/hyperactivity disorder: A meta-analytic review. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 47(2), 213–235. [DOI.org/10.1080/15374416.2016.1266644] Salehinejad, M. A., Ghanavati, E., Rashid, H. R., & Nitsche, M. A. (2021). Hot and cold executive functions in the brain: A prefrontal-cingular network. Brain Neurosci Adv, 23: 5: 23982128211007769. [DOI.org/10.1177/23982128211007769] Semple, R. J. (2010). Does mindfulness meditation enhance attention? A randomized controlled trial. Mindfulness, 1(2), 121–130. https://psycnet.apa.org/doi/10.1007/s12671-010-0017-2 Shahaeian, A., Shahim, S., Bashash, L., & Yousefi, F. (2007). Standardization, factor analysis and reliability of the conners’parent rating scales for 6 to 11 years old children in Shiraz. Journal of Educational Psychology Studies, 3(3), 97-120. (Persian). https://www.sid.ir/En/Journal/ViewPaper.aspx?ID=199724 Shaw, P., Stringaris, A., Nigg, J. T., & Leibenluft, E. (2014). Emotion dysregulation in attention deficit hyperactivity disorder. American Journal of Psychiatry, 171(3), 276–293. [DOI.org/10.1176/appi.ajp.2013.13070966] Silverstein, M. J., Faraone, S. V., Leon, T. L., Biederman, J., Spencer, T. J., & Adler, L. A. (2020). The relationship between executive function deficits and DSM-5- defined ADHD symptoms. Journal of Attention Disorders. 24(1), 41-51. [DOI.org/10.1177/1087054718804347] Smith, J. N., & Suhr, J. A. (2021). Sluggish Cognitive Tempo factors in emerging adults: Symptomatic and Neuropsychological correlates. Developmental Neuropsychology, 46(3), 169 -183. https://doi.org/10.1080/87565641.2021.1902528 Spencer, T., Faraone, S. V., Surman, C., Petty, C., Clarke, A., Batchelder, H., Wozniak, J., & et al. (2011). Towards defining deficient emotional self-regulation in youth with attention deficit hyperactivity disorder using the child behavior check list: A controlled study. Postgrad Medical Journal. 123(5), 50–59. [DOI.org/10.3810/pgm.2011.09.2459] Taylor, S. G., Siceloff, E. R., Roberts, A. M., Bradley, W. J., Bridges, R. M., Lorch, E. P., Danielson, C. K., & Flory, K. (2020). Emotion dysregulation and sluggish cognitive tempo as moderators of cortisol responsivity in children with ADHD. Advances in Neurodevelopmental Disorders, 4(3), 227–240. https://psycnet.apa.org/doi/10.1007/s41252-020-00156-9 Tenenbaum, R. B., Musser, E. D., Morris, S., Ward, A. R., Raiker, J. S., Coles, E. K., & Pelham, W. E. (2019). Response inhibition, response execution, and emotion regulation function skills in children with cancerrelated brain injury. Brain Injury, 25(1), 101-112 [DOI.org/10.1007/s10802-018-0466-y] Thorsteinsdottir, S., Njardvik, U., Bjarnason, R., & Olafsdottir, A. S. (2022). Changes in eating behaviors following taste education intervention: Focusing on children with and without neurodevelopmental disorders and their families: A Randomized Controlled Trial. Nutrients, 14(19), 4000. [DOI.org/10.3390/nu14194000] Thümmler, R., Engel, E.M., & Bartz, J. (2022). Strengthening emotional development and emotion regulation in childhood —As a Key Task in Early Childhood Education. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(7), 3978. [DOI.org/10.3390/ijerph19073978] Van, Stralen J. (2016). Emotional dysregulation in children with attention-deficit/ hyperactivity disorder. Atten Defic Hyperact Disord, 8(4), 175-87. [DOI.org/10.1007/s12402-016-0199-0] Wilde, E. M., & Welch, G. F. (2022). Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) and musical behaviour: The significance of context. Psychology of Music, 50(5), 1960.–1942. [DOI.org/10.1177/03057356221081163] Wilson, V. B., Mitchell, S. H., Musser, E. D., Schmitt, C. E., & Nigg, G. T. (2010). Delay discounting of reward in ADHD: application in young children. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 52(3), 256-264. [DOI.org/10.1111/j.1469-7610.2010.02347.x] Yep, R., Soncin, S., Brien, D. C., Coe, B. C., Marin, A., & Munoz, D. P. (2018). Using an emotional saccade task to characterize executive functioning and emotion processing in attention-deficit hyperactivity disorder and bipolar disorder. Brain and Cognition, 124, 1-13. [DOI.org/10.1016/j.bandc.2018.04.002] Young, S., Asherson, P., Lloyd, T., Absoud, M., Arif, M., Colley, W.A., et al. (2022). Failure of Healthcare Provision for AttentionDeficit/ Hyperactivity Disorder in the United Kingdom: A Consensus Statement. Front. Psychiatry, 22: 677577. [DOI.org/10.3389/fpsyt.2021.649399] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 486 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 123 |