
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,402 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,239,195 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,579,990 |
مقایسه تنظیم شناختی هیجان و بازداری پاسخ در دانشآموزان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیشفعالی و ضرب آهنگ شناختی کند | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 3، دوره 13، شماره 4، دی 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2025.14186.5742 | ||
نویسندگان | ||
سارا تقی زاده هیر1؛ محمد نریمانی* 2؛ سیف اله آقاجانی2؛ مهریار ندر محمدی3؛ سجاد بشرپور2 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
2استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
3استادیار، گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه تنظیم شناختی هیجان و بازداری پاسخ در دانش آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی و ضرب آهنگ شناختی کند انجام شد. مواد و روش ها: روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع علّی- مقایسه ای بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی و کلیه دانش آموزان دارای ضرب آهنگ شناختی کند که در مقطع ابتدایی شهر اردبیل مشغول به تحصیل بودند. به روش نمونه گیری هدفمند تعداد 57 دانش آموز دارای ضرب آهنگ شناختی کند و 57 دانش آموزان دارای اختلال نقص توجه/ بیش فعالی انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گرانفسکی (2000)، مقیاس ضرب آهنگ شناختی کند پنی و همکاران (2009) و پرسشنامه برو/ نرو (1984) جمعآوری شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 25 و از آزمون t مستقل استفاده شد. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد دانش آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی، نمرات پایین تری در بازداری پاسخ و تنظیم هیجان به دست آوردند (05/0P<). نتیجه گیری: بر اساس نتایج حاصل از پژوهش حاضر می توان گفت کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی نسبت به کودکان با ضرب آهنگ شناختی کند از سطوح پایین تری از تنظیم هیجان و بازداری پاسخ برخوردارند. این یافته ها لزوم توجه اساسی به ویژگی های روان شناختی این کودکان توسط پزشکان و روان درمانگران را در سطوح مختلف پیشگیری و درمان را آشکار می سازد. | ||
کلیدواژهها | ||
نظیم شناختی هیجان؛ بازداری پاسخ؛ اختلال نقص توجه/ بیش فعالی؛ ضرب آهنگ شناختی کند | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 319 |